Bouwverslag Belarus UMZ-M6
-
- Beginner
- Berichten: 51
- Lid geworden op: ma 02 jan, 2012 20:31
- Voornaam: Wilbert
Re: Bouwverslag Belarus UMZ-M6
Afgelopen week gelukkig lekker kunnen werken aan het kleine trekkertje. Aan de achterzijde heb ik veel van de hydrauliek kunnen aanbrengen. Daar zitten twee vierkante - van wat ik denk te zijn - behuizingen van drukregelaars of zo. In de cabine zitten hier drie handels aan vast voor de bediening van de kraan. Daarnaast moeten alle leidingen er op worden aangebracht. In dit geval waren dat er 8, waarvan twee heel korte. Vier daarvan worden dadelijk met slangen aangesloten op de kraan.
Het was behoorlijk priegelen met koperdraad, dat nu iets dikker is als de trekstangen. Dat werkt iets makkelijker, maar het is minder buigzaam. Je bent dus iets meer tijd kwijt om het in de goeie maat te buigen. Ingewikkeld was dat één van de behuizingen aan de binnenzijde van de cabine-achterwand moest komen terwijl de leidingen aan beide zijden er op aangesloten moesten worden. Dat was qua construeren wel even goed nadenken. Maar het is gelukt.
Inmiddels heb ik al veel onderdelen verbruikt. Het restant zit nu in een bakje en andere kleine onderdeeltjes heb ik in een klein sambalbakje (met dank aan Chinees restaurant de Lange Muur). Dus het gaat de goeie kant op !
Het was behoorlijk priegelen met koperdraad, dat nu iets dikker is als de trekstangen. Dat werkt iets makkelijker, maar het is minder buigzaam. Je bent dus iets meer tijd kwijt om het in de goeie maat te buigen. Ingewikkeld was dat één van de behuizingen aan de binnenzijde van de cabine-achterwand moest komen terwijl de leidingen aan beide zijden er op aangesloten moesten worden. Dat was qua construeren wel even goed nadenken. Maar het is gelukt.
Inmiddels heb ik al veel onderdelen verbruikt. Het restant zit nu in een bakje en andere kleine onderdeeltjes heb ik in een klein sambalbakje (met dank aan Chinees restaurant de Lange Muur). Dus het gaat de goeie kant op !
- Stigter
- Beheerder
- Berichten: 4622
- Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
- Voornaam: Arie
- Skype: gebruik ik niet
- Locatie: Maassluis
- Contacteer:
Re: Bouwverslag Belarus UMZ-M6
Dus het eind komt in zicht Wilbert?
Ook leuk om die hydroliek te maken? Hoe ga je dat spuiten?
Die Chineese lange muur is 2x nuttig dus! Slim om ook zo'n doosje te bewaren
Ook leuk om die hydroliek te maken? Hoe ga je dat spuiten?
Die Chineese lange muur is 2x nuttig dus! Slim om ook zo'n doosje te bewaren

Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Arie Stigter
- Spiekker; S.J.B.
- Senior forumlid
- Berichten: 1986
- Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
- Voornaam: Sjoerd
- Locatie: Ruinen
Re: Bouwverslag Belarus UMZ-M6
Gepriegel... Uit hoeveel onderdelen bestond dat gekke ding nog maar weer? De hydrauliekverbinding naar de stempels en kraan gaan uit slangen bestaan? Of moet dat uit messing gemaakt worden?
Dat van bakjes hergebruiken ken ik niet anders: hier gaat nog wel eens een jerrycan in 2 delen. De 5 liter versie (vitamines/mineralen voor t pluimvee) voor kleiner spul, de 25 Litercans voor groot spul (rioleringsspul, hydraulica)
Dat van bakjes hergebruiken ken ik niet anders: hier gaat nog wel eens een jerrycan in 2 delen. De 5 liter versie (vitamines/mineralen voor t pluimvee) voor kleiner spul, de 25 Litercans voor groot spul (rioleringsspul, hydraulica)
mvg
Sjoerd Spiekker
As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"
Huard "Champion de labour"
Sjoerd Spiekker
As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"
Huard "Champion de labour"
- Niels
- Mega senior forumlid
- Berichten: 2634
- Lid geworden op: vr 16 jan, 2009 12:33
- Voornaam: Niels
- Locatie: Overijssel
- Contacteer:
Re: Bouwverslag Belarus UMZ-M6
Jaa kom je vaak genoeg tegen.. 
Trouwens denk niet dat die bakjes van chinees komen hoor
Maar word echt een meesterwerkje!

Trouwens denk niet dat die bakjes van chinees komen hoor

Maar word echt een meesterwerkje!
-
- Beginner
- Berichten: 51
- Lid geworden op: ma 02 jan, 2012 20:31
- Voornaam: Wilbert
Re: Bouwverslag Belarus UMZ-M6
Morgen ga ik weer een update met foto's doen, dus maandag i.p.v. zondag. De hydraulica voor de steunpoten deze keer. Allermejoggies wat een hoofdbrekens heeft me dat gekost. Maar ik ben er zeer content mee. Typisch geval van uren wikken en wegen en een uurtje knutselen. En ik ben niet de enige, ook de fabrikant heeft zich hier vergalopeerd in de bouwbaarheid. 

-
- Beginner
- Berichten: 51
- Lid geworden op: ma 02 jan, 2012 20:31
- Voornaam: Wilbert
Re: Bouwverslag Belarus UMZ-M6
Dus was wat was nou het probleem? Op de foto's van mijn model kun je het niet zien. Jullie moeten me maar geloven. Het probleem onstond toen ik de vier hydraulische leidingen wilden monteren t.b.v. de optrekbare steunpoten aan de achterzijde. Vier leidingen, per poot twee parallel lopend vanaf de achterzijde over de chassisbalken naar voren ergens. Ergens? Ja, ergens! De handleiding was op zich duidelijk, maar toen ik begon te tellen, moesten er 7 (!!) leidingen ergens aan de voorzijde bij elkaar komen op een plaats waar eigenlijk maar 1 - 2 mm ruimte is op zijn best. Ik heb toen de referentiefoto's van de fabrikant geraadpleegd. Het lijkt mij dat de fabrikant überhaupt geen referentiefoto's van deze constructie heeft gemaakt. Dat betekent dat voor zowel de fabrikant, als voor mij, niet duidelijk is hoe het moet. Ik op internet kijken naar foto's, zelfs mijn obscure Russische webites konden mij niet vertellen waar 'ergens' is op de UMZ.
Ik heb de keuze gemaakt om de 4 leidingen symetrisch te laten verdwijnen acher de accubak en vóór de regelunit voor de hydrauliek die tegen de voorzijde van de cabine zit. Dat 'ergens' daar ergens is, is vrijwel zeker.
Dat was hoofdbreken nummer 1. Toen moest ik mijn plan nog uitvoeren. Het probleem is dat ik de koperen leidingen op maat moest buigen met een niet alle te grote tolerantie. Dat ging nog, maar ik moest het ook nog ergens aan vast zetten. Daarvoor heb ik tenslotte zelf 'beugels' gemaakt uit wit plastic. een staafje, een gaatje boren, koperen leidingen er aan weerzijden tegenaan zetten met superlijm en een plaatje erop met daar in ook een gaatje. Zo was het goed te monteren en zit het hoop ik ook goed vast. Op de foto's ziien de jullie de vier leidingen zitten, plus twee anderen. Die twee waren een makkie.....
Om een idee te geven wat de graver mij gaat brengen: een overzichtsfoto. ook daar veel leidingwerk. Gelukkig kan ik daar er wél goed bij.
Ik heb de keuze gemaakt om de 4 leidingen symetrisch te laten verdwijnen acher de accubak en vóór de regelunit voor de hydrauliek die tegen de voorzijde van de cabine zit. Dat 'ergens' daar ergens is, is vrijwel zeker.
Dat was hoofdbreken nummer 1. Toen moest ik mijn plan nog uitvoeren. Het probleem is dat ik de koperen leidingen op maat moest buigen met een niet alle te grote tolerantie. Dat ging nog, maar ik moest het ook nog ergens aan vast zetten. Daarvoor heb ik tenslotte zelf 'beugels' gemaakt uit wit plastic. een staafje, een gaatje boren, koperen leidingen er aan weerzijden tegenaan zetten met superlijm en een plaatje erop met daar in ook een gaatje. Zo was het goed te monteren en zit het hoop ik ook goed vast. Op de foto's ziien de jullie de vier leidingen zitten, plus twee anderen. Die twee waren een makkie.....
Om een idee te geven wat de graver mij gaat brengen: een overzichtsfoto. ook daar veel leidingwerk. Gelukkig kan ik daar er wél goed bij.
Re: Bouwverslag Belarus UMZ-M6
Geen update deze week?
Zo op de foto's lijkt het niet zo groot, maar als je het dan naast die 20 eurocent munt ziet.. bewondering voor je geduld Wilbert.
Zo op de foto's lijkt het niet zo groot, maar als je het dan naast die 20 eurocent munt ziet.. bewondering voor je geduld Wilbert.
Wat je niet begrijpt moet je bewonderen, ik bewonder.....




-
- Beginner
- Berichten: 51
- Lid geworden op: ma 02 jan, 2012 20:31
- Voornaam: Wilbert
Re: Bouwverslag Belarus UMZ-M6
Zo, na een paar weken weg, ben ik weer terug. Dus nu weer een update.
Het chassis begint zo langzamerhand klaar te geraken. Er valt nu niet meer zo veel aan te monteren. Afgelopen dagen heb ik de voorwielophanging gemonteerd. Die bestaat uit 11 onderdelen. Was nog wel even wat werk om het mooi uitgelijnd te monteren, maar ik ik had al voorwerk gedaan. Ook de draaiplaat waar de graafarm op komt is nu gemonteerd. Aan de onderzijde heb ik de cilinders van t.b.v. het draaien van de kraan nu vastgezet en voorzien van leidinkjes. Hier heb ik gekozen voor heel dun looddraad van 0,2 mm dik. Extreem goed buigbaar, en hier kwam dar goed uit. Dit spul heb je in allerlei diameters. Je koopt het bij gespecialiseerde winkels of op internet. Daar waar nodig, ga ik onderdelen voorzien van primer en het geheel helemaal (weer) oranje/rood spuiten.
Daarnaast heb ik de motorkap 'gedresseerd' met koplampen en wat beugels etc. Omdat de koplampen qua constructie niet handig waren gemaakt, heb ik dat hier aangepast en verstevigd door zelf met behulp van dun polystyreen staafjes te maken in de motorkap. Daarop heb ik de koplamp met beugel geschoven. Nu zit het goed vast én het ziet er goed uit. Op de beugeltjes komen later nog de clignoteurs. De koplampjes kostten me toch wel een paar uur.
Het chassis begint zo langzamerhand klaar te geraken. Er valt nu niet meer zo veel aan te monteren. Afgelopen dagen heb ik de voorwielophanging gemonteerd. Die bestaat uit 11 onderdelen. Was nog wel even wat werk om het mooi uitgelijnd te monteren, maar ik ik had al voorwerk gedaan. Ook de draaiplaat waar de graafarm op komt is nu gemonteerd. Aan de onderzijde heb ik de cilinders van t.b.v. het draaien van de kraan nu vastgezet en voorzien van leidinkjes. Hier heb ik gekozen voor heel dun looddraad van 0,2 mm dik. Extreem goed buigbaar, en hier kwam dar goed uit. Dit spul heb je in allerlei diameters. Je koopt het bij gespecialiseerde winkels of op internet. Daar waar nodig, ga ik onderdelen voorzien van primer en het geheel helemaal (weer) oranje/rood spuiten.
Daarnaast heb ik de motorkap 'gedresseerd' met koplampen en wat beugels etc. Omdat de koplampen qua constructie niet handig waren gemaakt, heb ik dat hier aangepast en verstevigd door zelf met behulp van dun polystyreen staafjes te maken in de motorkap. Daarop heb ik de koplamp met beugel geschoven. Nu zit het goed vast én het ziet er goed uit. Op de beugeltjes komen later nog de clignoteurs. De koplampjes kostten me toch wel een paar uur.
- Deutz-Fendt.
- Junior forumlid
- Berichten: 155
- Lid geworden op: vr 16 jan, 2009 15:04
- Voornaam: Cor
- Skype: cor_490@live.nl
- Locatie: Wieringerwaard
- Contacteer:
Re: Bouwverslag Belarus UMZ-M6
Zoo daar zit wel veel werk in, netjes!
-
- Beginner
- Berichten: 51
- Lid geworden op: ma 02 jan, 2012 20:31
- Voornaam: Wilbert
Re: Bouwverslag Belarus UMZ-M6
Zo, afgelopen week vooral nagedacht. Dat wil zeggen; alles even nalopen of ik alles op het chassis heb zitten voordat ik het ga spuiten. Dus vooral kleine dingetjes nog aangepast, toegevoegd en gecontroleerd. Aan het chassis valt nu niet zo veel te zien Daar heb ik handmatig de toegevoegde en kale onderelen (resin en messing) voorzien van een primer. Dadelijk gaat dat geheel in oranje worden afgelakt.
Dat betekent ook dat de onderdelendoos zo'n beetje leeg is. Er zijn nog 10 - 20 onderdelen nog niet gebruikt. Niet dat het bijna klaar is, maar wat nu overblijft zijn met name subonderdelen die klaar zijn. Die gaan ook gespoten worden en ga ik monteren aan het chassis. Langzaam zal nu een trekkertje gaan verschijnen.
De laatste subonderdelen heb ik gereed gemaakt, zie foto's. Was weinig werk, maar toch. Ook een foto van de laatste te verwerken onderdelen. De graafarm ga ik doen nadat de trekker zo'n beetje klaar is.
Dat betekent ook dat de onderdelendoos zo'n beetje leeg is. Er zijn nog 10 - 20 onderdelen nog niet gebruikt. Niet dat het bijna klaar is, maar wat nu overblijft zijn met name subonderdelen die klaar zijn. Die gaan ook gespoten worden en ga ik monteren aan het chassis. Langzaam zal nu een trekkertje gaan verschijnen.
De laatste subonderdelen heb ik gereed gemaakt, zie foto's. Was weinig werk, maar toch. Ook een foto van de laatste te verwerken onderdelen. De graafarm ga ik doen nadat de trekker zo'n beetje klaar is.
Re: Bouwverslag Belarus UMZ-M6
Krijgen we vandaag nog een update? Ben wel heel nieuwsgierig hoe het er nu uitziet, want als ik het goed begrijp is die op wat kleine dingen en de graafarm klaar?
Wat je niet begrijpt moet je bewonderen, ik bewonder.....




-
- Beginner
- Berichten: 51
- Lid geworden op: ma 02 jan, 2012 20:31
- Voornaam: Wilbert
Re: Bouwverslag Belarus UMZ-M6
Afgelopen tijd ben ik begonnen met spuiten. Dat doe ik met de airbrush. Spuitbussen begin ik niet aan, dat geeft geen controle. Bovendien kan je een spuitbus decanteren voor gebruik in een airbrush. De graafarm laat ik nu even liggen, die doe ik als laatste. Alles dat op de trekker gemonteerd gaat worden, ga ik nu spuiten. Dus ook de wielen komen nu aan de beurt. Het idee is om de onderzijde eerst klaar te hebben. Dan wil ik kijken of ik de trekker op zijn wielen kan zetten (moet natuurlijk wel overal bijkunnen daarna). Dan komt het voorscherm van de cabine. Belangrijk, want daar moet ook de motorkap tegen aan (passing!) en er moeten nog wat bedrading in. Daarna doe denk ik de brandstoftanks erop, de achtersteunpoten, de cabine van binnen dresseren en de cabine verder opbouwen.
Op de foto's zie je de boel voorafgaand het primen. Zoals eerder, ook hier met speciale resin-primer. Eerder had ik al het messing in de etchprimer gezet en daaroverheen een normale primer. Je ziet: veel gedoe. De cabine krijgt nog een extra laag witte primer. De hydraulische trekstangen (heten die zo?) worden chroomkleurig. De ketting wordt staal. Metaalkleuren (ik bedoel dus niet metallic) doe ik vrijwel altijd met Alclad, dat is een speciale modelbouw metaalfinish die je ook kan polijsten. Daar moet wel een zwarte base-coat onder, ook met de airbrush. Op die foto's zie je stangetjes, eerst in de resin-primer, daarna in de zwarte base-coat. Daaroverheen komt later de metaalfinish.
Als dat klaar is, pak het ik oranjerood weer te voorschijn. Dan gaat het meeste in de kleur gezet worden. De cabine wordt wit, de banden - uiteraard - zwart en de velgen worden ook oranjerood.
Al met al best wel wat werk, want elke keer de airbrush schoonmaken. Ook het uitverdunnen van de primer kost tijd.
Wordt vervolgd.
Op de foto's zie je de boel voorafgaand het primen. Zoals eerder, ook hier met speciale resin-primer. Eerder had ik al het messing in de etchprimer gezet en daaroverheen een normale primer. Je ziet: veel gedoe. De cabine krijgt nog een extra laag witte primer. De hydraulische trekstangen (heten die zo?) worden chroomkleurig. De ketting wordt staal. Metaalkleuren (ik bedoel dus niet metallic) doe ik vrijwel altijd met Alclad, dat is een speciale modelbouw metaalfinish die je ook kan polijsten. Daar moet wel een zwarte base-coat onder, ook met de airbrush. Op die foto's zie je stangetjes, eerst in de resin-primer, daarna in de zwarte base-coat. Daaroverheen komt later de metaalfinish.
Als dat klaar is, pak het ik oranjerood weer te voorschijn. Dan gaat het meeste in de kleur gezet worden. De cabine wordt wit, de banden - uiteraard - zwart en de velgen worden ook oranjerood.
Al met al best wel wat werk, want elke keer de airbrush schoonmaken. Ook het uitverdunnen van de primer kost tijd.
Wordt vervolgd.
- Niels
- Mega senior forumlid
- Berichten: 2634
- Lid geworden op: vr 16 jan, 2009 12:33
- Voornaam: Niels
- Locatie: Overijssel
- Contacteer:
Re: Bouwverslag Belarus UMZ-M6
Denk dat Arie straks een zeer mooi kunstwerkje in zijn woonkamer heeft staan! 
Prachtig!

Prachtig!
- Stigter
- Beheerder
- Berichten: 4622
- Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
- Voornaam: Arie
- Skype: gebruik ik niet
- Locatie: Maassluis
- Contacteer:
Re: Bouwverslag Belarus UMZ-M6
Ik denk het niet Niels..
Ik weet het zeker!!
Hij komt ook gefixeerd in een displaybox te staan, zodat er niet mee gerommeld kan worden! Iemand nog ideeën waar je een displaybox met spiegel aan de onderzijde kan kopen?
Ik weet het zeker!!
Hij komt ook gefixeerd in een displaybox te staan, zodat er niet mee gerommeld kan worden! Iemand nog ideeën waar je een displaybox met spiegel aan de onderzijde kan kopen?
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Arie Stigter
Re: Bouwverslag Belarus UMZ-M6
Is er eigenlijk iemand die dit model al heeft staan? Dus niet in een doos, maar al gebouwd?
Ben benieuwd wanneer hij helemaal af is, dat het een toppertje wordt (of al is) is wel zeker!
Ben benieuwd wanneer hij helemaal af is, dat het een toppertje wordt (of al is) is wel zeker!
Wat je niet begrijpt moet je bewonderen, ik bewonder.....




- Stigter
- Beheerder
- Berichten: 4622
- Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
- Voornaam: Arie
- Skype: gebruik ik niet
- Locatie: Maassluis
- Contacteer:
Re: Bouwverslag Belarus UMZ-M6
Volgens mij niet Sjors, maar wellicht dat iemand anders dat weet.
Aan Wilbert het compliment om zo gedetailleerd de bouw te beschrijven, de hobby is modelbouw, maar hij besteedt toch veel tijd om mij (en hopelijk ook andere) op de hoogte houden van de bouwvorderingen!! Ik vind het in ieder geval fantastisch!
Aan Wilbert het compliment om zo gedetailleerd de bouw te beschrijven, de hobby is modelbouw, maar hij besteedt toch veel tijd om mij (en hopelijk ook andere) op de hoogte houden van de bouwvorderingen!! Ik vind het in ieder geval fantastisch!
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Arie Stigter
-
- Beginner
- Berichten: 51
- Lid geworden op: ma 02 jan, 2012 20:31
- Voornaam: Wilbert
Re: Bouwverslag Belarus UMZ-M6
Deze week een metamorfose voor de kleine Belarus. De airbrush heeft overuren gemaakt, en dat is te zien !!!
De basis is nu helemaal in de kleur gezet. Vorige week was ik tot en met de primer gekomen, nu heb ik grotendeels alles in de kleur gezet: oranjerood, wit en het zwart voor de banden. Plus nog wat details: de accu's zijn grijs geworden, en de zuigers van de hydrauliek zijn chroom.
De trekker heb ik ook even op zijn wieltjes gezet. De wielen zitten nog niet vast, maar dat zal ik niet zo lang meer duren denk ik. Nu is het uitdaging om alles opgebouwd te krijgen. Sommige dingen zijn simpel, andere zullen toch wel weer wat tijd vergen. Ik ben totnogtoe erg tevreden. De puzzelstukjes beginnen nu samen te vallen.
De basis is nu helemaal in de kleur gezet. Vorige week was ik tot en met de primer gekomen, nu heb ik grotendeels alles in de kleur gezet: oranjerood, wit en het zwart voor de banden. Plus nog wat details: de accu's zijn grijs geworden, en de zuigers van de hydrauliek zijn chroom.
De trekker heb ik ook even op zijn wieltjes gezet. De wielen zitten nog niet vast, maar dat zal ik niet zo lang meer duren denk ik. Nu is het uitdaging om alles opgebouwd te krijgen. Sommige dingen zijn simpel, andere zullen toch wel weer wat tijd vergen. Ik ben totnogtoe erg tevreden. De puzzelstukjes beginnen nu samen te vallen.
- Stigter
- Beheerder
- Berichten: 4622
- Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
- Voornaam: Arie
- Skype: gebruik ik niet
- Locatie: Maassluis
- Contacteer:
Re: Bouwverslag Belarus UMZ-M6
Mijn mond valt open Wilbert, schitterend!!
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Arie Stigter
Re: Bouwverslag Belarus UMZ-M6
we krijgen dan toch ook de foto's te zien van een plechtige overhandiging van het model aan Arie.
Gevolgd door een speech'ke
prachtig gewoon, ik wou dat ik het ook kon....
Gevolgd door een speech'ke

prachtig gewoon, ik wou dat ik het ook kon....
- Stigter
- Beheerder
- Berichten: 4622
- Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
- Voornaam: Arie
- Skype: gebruik ik niet
- Locatie: Maassluis
- Contacteer:
Re: Bouwverslag Belarus UMZ-M6
Haha, ik weet dat Wilbert zijn privacy erg waardeert, maar wellicht dat we het wel zo kunnen doen dat Wilbert niet herkenbaar is.. Het is natuurlijk een ontzettende mooie trekker (in mijn ogen geen grondverzet), dus wellicht kom je hem nog wel eens tegen op een plek waar je het niet verwacht 

Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Arie Stigter
Re: Bouwverslag Belarus UMZ-M6
Briljant! Volg dit onderwerp al enkele maanden maar moet nu toch even reageren. Ben blij dat we dit verslag krijgen want anders kom je er nooit achter hoeveel werk dit is. Fijn dat Wilbert hier ook de tijd voor neemt, buiten de vele uren denken en bouwen.




Met vriendelijke groet,
Ari
Ari
-
- Forumlid
- Berichten: 627
- Lid geworden op: za 19 mei, 2012 22:25
- Voornaam: Namme-Jan
- Skype: njwoody@live.nl
- Locatie: het mooie Fryslân
- Contacteer:
Re: Bouwverslag Belarus UMZ-M6
ik ben hier nog niet zo lang lid maar echt ik keek hier vandaag naar en ik dacht WOOW. Diep respect hier voor ik zou dit nooit of te nimmer kunnen ik heb het geduld hier niet voor dus veel succes met het laatste deel 

-
- Beginner
- Berichten: 51
- Lid geworden op: ma 02 jan, 2012 20:31
- Voornaam: Wilbert
Re: Bouwverslag Belarus UMZ-M6
Trekker - grondverzet - trekker - grondverzet, ik denk dat het een trekker is die veel grond verzet. Ik heb niet zo veel vestand van trekkers, maar elke oude, rode trekker die ik zie, moet ik even kijken. Natuurlijk nooit geen Belarus.
Dit maal ondanks het mooie weer, een paar dingetjes gedaan. Ten eerste de wijzerplaten aangebracht. Dat zijn iediemienie decals. De modelbouwer gebruikt daar natuurlijk zijn vriendjes Set & Sol voor. Het ene spul (set) moet er voor zorgen dat de decals beter hecht en de ander (sol) zorgt er voor dat de decal zacht wordt en zich naar de ondergrond vormt.
Daarnaast heb ik de cabine-voorwand definitief vast gezet en nog wat leidingen geplaatst. Dat kon pas met de cabinewand op zijn plaats. Verder de cabine van binnen een beetje afgewerkt (stuurkolom, een paar handels) en de stoelkussens zwart gemaakt.
Nu volgt de zwarte raamrubbers simuleren met een penseel (als je goed bent in Dr. Bibber, dan is dit jouw klus !) en ik denk daarna in de half-glanslak voor de eerste keer. Dan moet, omdat ik daarna de ramen in de cabine voorwand wil hebben. Kan zijn dat ik hem daarna op de wielen zet, en de buitenkant verder afmonteer.
Dit maal ondanks het mooie weer, een paar dingetjes gedaan. Ten eerste de wijzerplaten aangebracht. Dat zijn iediemienie decals. De modelbouwer gebruikt daar natuurlijk zijn vriendjes Set & Sol voor. Het ene spul (set) moet er voor zorgen dat de decals beter hecht en de ander (sol) zorgt er voor dat de decal zacht wordt en zich naar de ondergrond vormt.
Daarnaast heb ik de cabine-voorwand definitief vast gezet en nog wat leidingen geplaatst. Dat kon pas met de cabinewand op zijn plaats. Verder de cabine van binnen een beetje afgewerkt (stuurkolom, een paar handels) en de stoelkussens zwart gemaakt.
Nu volgt de zwarte raamrubbers simuleren met een penseel (als je goed bent in Dr. Bibber, dan is dit jouw klus !) en ik denk daarna in de half-glanslak voor de eerste keer. Dan moet, omdat ik daarna de ramen in de cabine voorwand wil hebben. Kan zijn dat ik hem daarna op de wielen zet, en de buitenkant verder afmonteer.
- johndeeretje
- Stagiair
- Berichten: 40
- Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 17:05
- Voornaam: Ramon
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten