Internationaal Historisch Festival te Helden-Panningen
-
- Mega senior forumlid
- Voornaam: AJ
- Contacteer:
Internationaal Historisch Festival te Helden-Panningen
Op zaterdag 25 en zondag 26 juli 2009. De Historische Motoren en Tractoren vereniging, kortweg HMT , organiseert dit Festival voor de 28 ste keer .
De kern van dit festival ligt bij het showen van antieke stationaire motoren, tractoren en werktuigen, die de vorige eeuw in de Land- en Tuinbouw gebruikt werden, aangevuld met diverse bezienswaardig-heden.
Het ontstond 28 jaar geleden doordat liefhebbers uit de buurt van Rips samen hun hobby met "het oude ijzer" wilden uitoefenen en is nu uitgegroeid tot het grootste evenement in zijn soort in Europa.
De ca. 4800 leden van HMT brengen in hun vrije tijd oude tractoren, motoren en machines weer terug in hun oude en meestal originele staat. De restauratie die met veel liefde en vakmanschap wordt uitgevoerd, neemt weken, tot vaker maanden en in enkele gevallen zelfs jaren in beslag. Het is vaak wonderbaarlijk hoe men vanuit een onooglijk en soms nauwelijks meer herkenbaar “stuk oud ijzer” toch in staat blijkt te zijn, met het nazoeken van veel historie, het soms namaken van niet meer verkrijgbare onderdelen, een prachtige tractor, motor en/of werktuig weet te restaureren. Na al deze inspanningen volgt de beloning. Hun pronkstuk te kunnen tonen aan het grote publiek op het Internationaal Historisch Festival. Er worden machines tentoongesteld waarvan de jongste van 1965 zijn en de oudste dateren uit het begin van 1900. Er zijn hele rituelen nodig om de oude motoren te starten. Bijvoorbeeld: De gloeikoppen moeten eerst warm gestookt worden met een brander. Als deze dan op temperatuur zijn en alle kraantjes opengedraaid, wordt er door aan een groot vliegwiel te draaien de motor in beweging gezet. De stoomtractoren en walsen worden door middel van het stoken van hout en kolen onder (stoom)druk gebracht. Als je vroeger een dergelijke machine wilde gebruiken moest je plannen en wel al enkele uren van te voren met het ritueel beginnen. Dit zou niet meer passen in deze jachtige tijd, dus heel leuk om dit nu nog weer eens terug te zien.
Ook worden er in onze welbekende “dorsstraat" alle facetten getoond. Men ziet hier hoe men vroeger het koren dorste. Dit is leuk voor de degene onder ons die nog weten hoe hard werken dit was. Eerst met de dorsvlegel of later met de dorskast. Bijzonder interessant voor de jeugd die hier kunnen zien hoeveel moeite het kostte, om via een gezaaide graankorrel, een geoogste korenschoof van het land en gedorste graankorrels, het meel voor hun brood te verkrijgen.
Voor de hobbyisten onder de bezoekers van deze machines is het een “waar Mekka” om de lang gezochte onderdelen te vinden. Er zullen ca. 200 marktkramen gevuld zijn, waar hopelijk net dat ene specifieke onderdeel, schroefje of gereedschap nog te vinden zal zijn. Want het vinden van de juiste onderdelen is bij deze hobby ook een enorme uitdaging.
Vind je van auto's nog wel eens iets terug, in de land- en tuinbouw werd vroeger alles vele keren hergebruikt totdat het rijp was voor het oud ijzer afval.
Tijdens dit festival is er speciale aandacht voor tractoren van het merk Eicher. Tevens wordt er dit jaar een trekkertrek wedstrijd georganiseerd voor oude tractoren. Daarbij wordt geprobeerd om zover mogelijk te rijden met een steeds zwaarder wordende last. Dit vergt veel van de trekkers en hun berijders, maar is een waar genot om te bekijken. De antieke trekkers doen dit vaak, t.g.v. van het steigeren door de grote trekkracht, met de voorste wielen in de lucht.
Wat is er o.a. te zien op dit Internationaal Historisch Festival:
Eicher tractor op het podium. Daarnaast worden er door de deelnemers zoveel mogelijk verschillende historische types tractoren van dit merk gepresenteerd.
Ca. 200 kramen met grote miniaturen- en onderdelenmarkt met aanverwante artikelen.
Show van werkende nagebouwde miniatuur oude machines en werktuigen.
Tractoren, werktuigen en stationaire motoren: ca.2000 tractoren en ca.400 stationaire motoren.
Diverse aanverwante werktuigen en machines die werkend gedemonstreerd worden.
Stoomtractoren en -walsen gestookt met hout en kolen.
Speciale ring met één-assige (tuinbouw)tractoren.
Groots opgezette dorsstraat met alle vormen van dorsen, van vlegeldorsen tot maaidorsen.
Aardappelteelt, oogstmachines en demonstraties.
Trekker-trek wedstrijden voor oude tractoren.
Oude ambachten zoals glasblazen, smeedwerk, kantklossen, enz.(ca.40 vormen van ambachten)
Ca. 30 antieke gerestaureerde woonwagens.
Antieke orgels voor de sfeer en muzikale aankleding.
Radiografisch bestuurde minitrekkers.
Grote houtzaag- en bewerkingsmachines met demonstraties van boom tot timmerhout.
Na het succes van vorig jaar, opnieuw een melkstraat met demonstratie van koe tot kaas.
Historische carrousel draaimolen, kindercircus en kleindieren show.
Demonstraties van Belgische Trekpaarden met toepasselijke werktuigen.
Ale kinderattracties zoals carrousel, kindercircus, springkussen, ezeltje rijden e.d. zijn gratis.
Voor de muzikale omlijsting zorgen de antieke orgels, een joekskapel(dweil orkest), enkele straatmuzikanten en er treden klompendansers op.
Op beide dagen is er om 15.00 uur een defilé van antieke tractoren en werktuigen met een toelichting via de geluidsinstallatie m.b.t. het type, het bouwjaar en hun functie.
De vele bezoekers en deelnemers uit alle delen van de wereld maken dit festival tot een geweldige happening.
In 2009 waren er ruim 25..000 bezoekers over twee dagen op een terrein van ruim 15 ha .
Dit festival vindt plaats op zaterdag 25 en zondag 26 juli 2009 op het evenemententerrein
"De Vosberg" Ninnesweg 176, 5981 PD te Panningen.
Het festivalterrein is bereikbaar via autoweg A67 Venlo – Eindhoven, afslag nr. 38 Helden / Sevenum en vanaf daar de gele borden Internationaal Historisch Festival volgen.
Openingstijden zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur en zondag van 9.00 tot 17.00 uur.
Parkeren is gratis.
Meer informatie: http://www.hmtklep.nl
Bron: Trekkerweb
De kern van dit festival ligt bij het showen van antieke stationaire motoren, tractoren en werktuigen, die de vorige eeuw in de Land- en Tuinbouw gebruikt werden, aangevuld met diverse bezienswaardig-heden.
Het ontstond 28 jaar geleden doordat liefhebbers uit de buurt van Rips samen hun hobby met "het oude ijzer" wilden uitoefenen en is nu uitgegroeid tot het grootste evenement in zijn soort in Europa.
De ca. 4800 leden van HMT brengen in hun vrije tijd oude tractoren, motoren en machines weer terug in hun oude en meestal originele staat. De restauratie die met veel liefde en vakmanschap wordt uitgevoerd, neemt weken, tot vaker maanden en in enkele gevallen zelfs jaren in beslag. Het is vaak wonderbaarlijk hoe men vanuit een onooglijk en soms nauwelijks meer herkenbaar “stuk oud ijzer” toch in staat blijkt te zijn, met het nazoeken van veel historie, het soms namaken van niet meer verkrijgbare onderdelen, een prachtige tractor, motor en/of werktuig weet te restaureren. Na al deze inspanningen volgt de beloning. Hun pronkstuk te kunnen tonen aan het grote publiek op het Internationaal Historisch Festival. Er worden machines tentoongesteld waarvan de jongste van 1965 zijn en de oudste dateren uit het begin van 1900. Er zijn hele rituelen nodig om de oude motoren te starten. Bijvoorbeeld: De gloeikoppen moeten eerst warm gestookt worden met een brander. Als deze dan op temperatuur zijn en alle kraantjes opengedraaid, wordt er door aan een groot vliegwiel te draaien de motor in beweging gezet. De stoomtractoren en walsen worden door middel van het stoken van hout en kolen onder (stoom)druk gebracht. Als je vroeger een dergelijke machine wilde gebruiken moest je plannen en wel al enkele uren van te voren met het ritueel beginnen. Dit zou niet meer passen in deze jachtige tijd, dus heel leuk om dit nu nog weer eens terug te zien.
Ook worden er in onze welbekende “dorsstraat" alle facetten getoond. Men ziet hier hoe men vroeger het koren dorste. Dit is leuk voor de degene onder ons die nog weten hoe hard werken dit was. Eerst met de dorsvlegel of later met de dorskast. Bijzonder interessant voor de jeugd die hier kunnen zien hoeveel moeite het kostte, om via een gezaaide graankorrel, een geoogste korenschoof van het land en gedorste graankorrels, het meel voor hun brood te verkrijgen.
Voor de hobbyisten onder de bezoekers van deze machines is het een “waar Mekka” om de lang gezochte onderdelen te vinden. Er zullen ca. 200 marktkramen gevuld zijn, waar hopelijk net dat ene specifieke onderdeel, schroefje of gereedschap nog te vinden zal zijn. Want het vinden van de juiste onderdelen is bij deze hobby ook een enorme uitdaging.
Vind je van auto's nog wel eens iets terug, in de land- en tuinbouw werd vroeger alles vele keren hergebruikt totdat het rijp was voor het oud ijzer afval.
Tijdens dit festival is er speciale aandacht voor tractoren van het merk Eicher. Tevens wordt er dit jaar een trekkertrek wedstrijd georganiseerd voor oude tractoren. Daarbij wordt geprobeerd om zover mogelijk te rijden met een steeds zwaarder wordende last. Dit vergt veel van de trekkers en hun berijders, maar is een waar genot om te bekijken. De antieke trekkers doen dit vaak, t.g.v. van het steigeren door de grote trekkracht, met de voorste wielen in de lucht.
Wat is er o.a. te zien op dit Internationaal Historisch Festival:
Eicher tractor op het podium. Daarnaast worden er door de deelnemers zoveel mogelijk verschillende historische types tractoren van dit merk gepresenteerd.
Ca. 200 kramen met grote miniaturen- en onderdelenmarkt met aanverwante artikelen.
Show van werkende nagebouwde miniatuur oude machines en werktuigen.
Tractoren, werktuigen en stationaire motoren: ca.2000 tractoren en ca.400 stationaire motoren.
Diverse aanverwante werktuigen en machines die werkend gedemonstreerd worden.
Stoomtractoren en -walsen gestookt met hout en kolen.
Speciale ring met één-assige (tuinbouw)tractoren.
Groots opgezette dorsstraat met alle vormen van dorsen, van vlegeldorsen tot maaidorsen.
Aardappelteelt, oogstmachines en demonstraties.
Trekker-trek wedstrijden voor oude tractoren.
Oude ambachten zoals glasblazen, smeedwerk, kantklossen, enz.(ca.40 vormen van ambachten)
Ca. 30 antieke gerestaureerde woonwagens.
Antieke orgels voor de sfeer en muzikale aankleding.
Radiografisch bestuurde minitrekkers.
Grote houtzaag- en bewerkingsmachines met demonstraties van boom tot timmerhout.
Na het succes van vorig jaar, opnieuw een melkstraat met demonstratie van koe tot kaas.
Historische carrousel draaimolen, kindercircus en kleindieren show.
Demonstraties van Belgische Trekpaarden met toepasselijke werktuigen.
Ale kinderattracties zoals carrousel, kindercircus, springkussen, ezeltje rijden e.d. zijn gratis.
Voor de muzikale omlijsting zorgen de antieke orgels, een joekskapel(dweil orkest), enkele straatmuzikanten en er treden klompendansers op.
Op beide dagen is er om 15.00 uur een defilé van antieke tractoren en werktuigen met een toelichting via de geluidsinstallatie m.b.t. het type, het bouwjaar en hun functie.
De vele bezoekers en deelnemers uit alle delen van de wereld maken dit festival tot een geweldige happening.
In 2009 waren er ruim 25..000 bezoekers over twee dagen op een terrein van ruim 15 ha .
Dit festival vindt plaats op zaterdag 25 en zondag 26 juli 2009 op het evenemententerrein
"De Vosberg" Ninnesweg 176, 5981 PD te Panningen.
Het festivalterrein is bereikbaar via autoweg A67 Venlo – Eindhoven, afslag nr. 38 Helden / Sevenum en vanaf daar de gele borden Internationaal Historisch Festival volgen.
Openingstijden zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur en zondag van 9.00 tot 17.00 uur.
Parkeren is gratis.
Meer informatie: http://www.hmtklep.nl
Bron: Trekkerweb
- Stigter
- Beheerder
- Voornaam: Arie
- Contacteer:
Re: Internationaal Historisch Festival te Helden-Panningen
Al heel veel over gehoord, er zijn toch ook miniaturen die speciaal hiervoor uitkomen? Of laat mijn geheugen mij in de steek?
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Arie Stigter
- dwoertink
- Forumlid
- Voornaam: Diederik
- Contacteer:
Ja, volgens mij wel. Een witte Lanz Bulldog was daar o.a. Ik hoop dat ik er ook heen kan, vorig jaar was ik naar een Historischer Feldtag en Nordhorn geweest. Iemand zei tegen men vader dat Panningen net zo mooi was of mooier, dus maar ff afwachten.
- René
- Forumlid
- Voornaam: Rene
- Contacteer:
Er stonden laatste keer zeker zo`n 2000 trekkers en machines, en een miniaturen en onderdelen hal en nog wat van die kleine prullaria. Er was een veld met allerlei demonstraties(oude trekkers aan het werk).
Groeten,
René

René

- Niels
- Mega senior forumlid
- Voornaam: Niels
- Contacteer:
Stigter, ja er zijn limi's gemaakt maar ik weet er maar 2
2005

2008

2005

2008

-
- Mega senior forumlid
- Contacteer:
Correctie op Niels:
2005, Lanz Bulldog met aanhanger (25 jaar HMT (2005)
2005, Ursus C45 (25 jaar Internationaal Historisch Festival Panningen (2005))
2006, Pampa T-01 (Internationaal Historisch Festival Panningen 2006)
2007, Kelly & Lewis Bulldog (Internationaal Historisch Festival Panningen 2007)
2008, Lanz Bulldog Kermis (29e IHF Panningen 2008)
Die Lanz met aanhanger van 2005 is volgens mij alleen door HMT zelf uitgegeven, de andere 4 zijn door Tractorcon uitgegeven. (Als ik het goed heb.)
2005, Lanz Bulldog met aanhanger (25 jaar HMT (2005)
2005, Ursus C45 (25 jaar Internationaal Historisch Festival Panningen (2005))
2006, Pampa T-01 (Internationaal Historisch Festival Panningen 2006)
2007, Kelly & Lewis Bulldog (Internationaal Historisch Festival Panningen 2007)
2008, Lanz Bulldog Kermis (29e IHF Panningen 2008)
Die Lanz met aanhanger van 2005 is volgens mij alleen door HMT zelf uitgegeven, de andere 4 zijn door Tractorcon uitgegeven. (Als ik het goed heb.)
- Niels
- Mega senior forumlid
- Contacteer:
Ooowww nu ik die anderen even zie, weet ik weer dat die ook van de HMT zijn. Nooit aan gedacht natuurlijk 
Maar ik denk dat ik niet naar Panningen ga, veel te ver weg...

Maar ik denk dat ik niet naar Panningen ga, veel te ver weg...
- Tom H
- Forumlid
- Voornaam: Tom
- Contacteer:
Dit jaar gaan we natuurlijk weer! Alles word dan ook weer netjes op beeld vast gelegd
.

- René
- Forumlid
- Contacteer:
25 en 26 juli 2009 is het weer zover, HMT Panningen 2009! Wie gaat erheen? Ik ga ook hier als ''reclamepaaltje'' rondlopen, dus ik ben wel te herkennen...
Website HMT PanningenIk kon alleen geen flyer/poster vinden in de gauwigheid, dus alleen even de site...
Website HMT PanningenIk kon alleen geen flyer/poster vinden in de gauwigheid, dus alleen even de site...
Groeten,
René

René

-
- Forumlid
- Voornaam: Ruben
Ik denk niet dat ik ga het is me te ver weg, 25 juli gaan we naar truckstar festival en 26 juli ben ik jarig. Alleen heel veel foto´s zullen mooi zijn.
Mvg,
Ruben Wind
Wie langzaam rijd............Komt nooit op tijd.
Ruben Wind
Wie langzaam rijd............Komt nooit op tijd.
- N. van Eekelen
- Stagiair
- Contacteer:
Het is te hopen, dat het weer beter is, als vorig jaar, maar de inhoud was zeker super!
Dit jaar dus zeker weer!
Niels

Dit jaar dus zeker weer!

Niels
- Tom H
- Forumlid
- Contacteer:
Ja zeker gaan we er weer heen! En wat van dag gaat Niels er heen?
- CornelisJ90
- Forumlid
- Voornaam: Cornelis
Zelfs ik ga dan weer
Even wat modelletjes sneaken, en voor de gezelligheid natuurlijk
En welke dag ga jij Tom? Ik ga zaterdag, kom ik je dan nog tegen of 

[Half bezopen zijn, is een gebrek aan doorzettingsvermogen hebben ...
-
- Mega senior forumlid
- Contacteer:
Is net iets wat te ver voor mij... 
Het model is trouwens dit jaar een Lanz Bulldog in wegenbouw kleuren
Foto van 1/1:

Het model is trouwens dit jaar een Lanz Bulldog in wegenbouw kleuren

Foto van 1/1:

- Tom H
- Forumlid
- Contacteer:
Ook de zaterdag zat er in de planning
.

- CornelisJ90
- Forumlid
Aaight flex Tom, dan gaan we ff een biertje drinken op mijn kosten 

- Tom H
- Forumlid
- Contacteer:
Houd ik je aan
.

- CornelisJ90
- Forumlid
'S goed hoor.
Dat kan ik wel lijden. Hopelijk wel koud, anders is 't ook niet te zuipen
Dat kan ik wel lijden. Hopelijk wel koud, anders is 't ook niet te zuipen

- Tom H
- Forumlid
- Contacteer:
Wat schenken ze daar eigenlijk?
- Niels
- Mega senior forumlid
- Contacteer:
René hoe weet jij dat 

- Tom H
- Forumlid
- Contacteer:
Laat dan maar zitten
.

- N. van Eekelen
- Stagiair
- Contacteer:
@Tom: Waarschijnlijk zondag, aangezien ik voor die zaterdag al wat klusjes heb voor mijn baas, en m'n zusje jarig is. 
Meen dat het bier vorig jaar toch ook Heineken
was, nu heb ik liever Brand Bier, dan dat. 

Meen dat het bier vorig jaar toch ook Heineken

- René
- Forumlid
- Contacteer:
Ik meen dat daar posters van Brand bier ophingen, ik kan me vergissen.
Groeten,
René

René

- Stigter
- Beheerder
- Voornaam: Arie
- Contacteer:
Wellicht dat je daar wel een minimeeting voor het Farmerforum kan houden René, volgens mij gaan er wel meer leden van hier.
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Arie Stigter