Een aantal boeren in de Hoeksche Waard rijdt over hun akkers met een navigatiesysteem dat waarschuwt als er een vogelnest nadert. De aloude stokjes die vroeger nesten markeerden zijn hiermee verleden tijd, met het nieuwe systeem moeten meer nesten worden beschermd.
Aad Klompe uit Oud-Beijerland is één van de boeren die meedoet aan het project. "Mensen van de vogelwacht zoeken in de akkers naar nesten. Zij markeren die nesten digitaal en die gegevens komen in de boordcomputer van onze tractor terecht. Als ik dan over het land rijd, word ik automatisch gewaarschuwd als ik een nest nader."
Te slim af
Boeren kunnen nu geen nest meer missen. Omdat een tractor door de computer wordt bestuurd, verslapte de aandacht nog wel eens. Ook bij werkzaamheden in de schemering of het donker werden nog wel eens paaltjes gemist. En ook vogels kunnen de mensen nu niet meer te slim af zijn. Marianne van der Waal legt uit: "Er zijn hele slimme vogels bij, neem bijvoorbeeld de kraai. Die kunnen er achter komen dat onderaan die paaltjes een nest ligt. Ze kunnen dan ook nog zo slim zijn juist deze paaltjes te zoeken en alle eieren op te peuzelen."
'NestTomTom'
Het gaat nog om een proef van meerdere jaren. De vogelaantallen uit het gebied waar de proef loopt, zullen dan vergeleken worden met een gebied waar niet op deze manier wordt gewerkt. Op die manier kan worden beoordeeld of de 'best-TomTom' nut heeft gehad.
Bron RTV Rijnmond