Navigatiesyteem omzeilt vogelnesten

De nieuwste berichten op het gebied van Akkerbouw & tuinbouw & veeteelt.Afbeelding
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Voornaam: Arie
Contacteer:

Navigatiesyteem omzeilt vogelnesten

Berichtdoor Stigter » za 14 mei, 2011 14:46

Een aantal boeren in de Hoeksche Waard rijdt over hun akkers met een navigatiesysteem dat waarschuwt als er een vogelnest nadert. De aloude stokjes die vroeger nesten markeerden zijn hiermee verleden tijd, met het nieuwe systeem moeten meer nesten worden beschermd.

Aad Klompe uit Oud-Beijerland is één van de boeren die meedoet aan het project. "Mensen van de vogelwacht zoeken in de akkers naar nesten. Zij markeren die nesten digitaal en die gegevens komen in de boordcomputer van onze tractor terecht. Als ik dan over het land rijd, word ik automatisch gewaarschuwd als ik een nest nader."

Te slim af
Boeren kunnen nu geen nest meer missen. Omdat een tractor door de computer wordt bestuurd, verslapte de aandacht nog wel eens. Ook bij werkzaamheden in de schemering of het donker werden nog wel eens paaltjes gemist. En ook vogels kunnen de mensen nu niet meer te slim af zijn. Marianne van der Waal legt uit: "Er zijn hele slimme vogels bij, neem bijvoorbeeld de kraai. Die kunnen er achter komen dat onderaan die paaltjes een nest ligt. Ze kunnen dan ook nog zo slim zijn juist deze paaltjes te zoeken en alle eieren op te peuzelen."

'NestTomTom'
Het gaat nog om een proef van meerdere jaren. De vogelaantallen uit het gebied waar de proef loopt, zullen dan vergeleken worden met een gebied waar niet op deze manier wordt gewerkt. Op die manier kan worden beoordeeld of de 'best-TomTom' nut heeft gehad.

Bron RTV Rijnmond

Met vriendelijke groet,
Arie Stigter

Arjan
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Voornaam: Arjan
Contacteer:

Re: Navigatiesyteem omzeilt vogelnesten

Berichtdoor Arjan » za 14 mei, 2011 17:57

kijk das nou een goed idee!
Arno schreef:achteruitrijden met de kieper omhoog is ZO!! 1990

mvg Arjan
ih power
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Voornaam: Eise
Contacteer:

Berichtdoor ih power » zo 15 mei, 2011 15:06

het is ook veel beter dat je geen paaltjes plaatst bij het nest, want de vossen en andere rovers weten dat dan daar het nest ergens is.
Ik heb ook veel gezocht naar nesten in het land en in de mais waar toch niks gebeurde zetten we een paaltje aan de sloot kant tegenover het nest en telden de rijen en bijna alle nesten bleven bewaard!
ik vind het wel een goed idee!
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Groet'n Eise Meyners
Joran
Moderator
Moderator
Netherlands
Voornaam: Joran
Contacteer:

Berichtdoor Joran » zo 15 mei, 2011 15:43

En als je nou om een nestje heen maait, Zullen die roofdieren dan niet zien dat dat er in dat ongemaaide gras een nestje zit?
mvg, Joran

Deutz Fahr!
ih power
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Voornaam: Eise
Contacteer:

Berichtdoor ih power » zo 15 mei, 2011 17:06

ja dat zien ze ook maar de weidevogels zitten liever in bouwland gelukkig (tenminste dat is in ons gebied zo :wink: )
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Groet'n Eise Meyners

Terug naar “Laatste nieuws”