Discussie of weidegang wel duurzaam is niet meer relevant
Geplaatst: di 27 nov, 2012 19:23
Discussie of weidegang wel duurzaam is voor FrieslandCampina niet relevant meer
"De discussie of weidegang uiteindelijk wel zo duurzaam is voor zuivelconcern FrieslandCampina niet relevant meer. De consument wil het en als de consument het wil gaan we erin mee." Dat zegt Frank van Ooijen, director sustainability bij FrieslandCampina.
Om te achterhalen wat Nederlanders belangrijk vonden aan duurzame melkveehouderij, deed FrieslandCampina samen met TNS Nipo onderzoek onder consumenten. Er werd onder andere gevraagd wat het eerste was waar ze aan dachten bij het thema duurzame zuivel. "75% zei: koeien in de wei. Daarover waren we nogal verbaasd", blikt Van Ooijen terug. "93% antwoordde dat het beter was voor koeien. Dat beeld is bijna cultuurhistorisch zo gegroeid. Dus zijn wij in discussie gegaan met de zuivelboeren."
Breekijzer
FrieslandCampina gebruikte het onderzoek als breekijzer om de boeren te overtuigen. "We hebben het letterlijk aan de ledenraad laten zien. Je kan je afvragen of het duurzaam is dat koeien in de wei staan, maar die discussie zijn we gestopt. Als de consument het wil gaan we erin mee."
Weidemelk
FrieslandCampina ontwikkelde een concept rond het nieuwe product weidemelk, waarbij de samenwerking werd gezocht met de eigen boeren en retailers. Van Ooijen: "Retailers helpen met de promotie, maar ook met de financiering. We maken zelf extra kosten, omdat we een extra logistieke stroom moesten opstellen voor de speciale weidemelk, daarnaast hebben boeren extra kosten, want koeien verplaatsen van stal naar wei en terug vraagt meer arbeidstijd. Voor de leden-melkveehouders hebben we een incentive ingesteld, om weidegang te stimuleren. "Boeren die hun melkkoeien 120 dagen per jaar, minstens 6 uur per dag buiten laten grazen, krijgen 0,50 euro per 100 kilogram melk."
Proofpoints
FrieslandCampina probeert ondertussen nog meer zichtbaarheid te geven aan de koeien in de wei, zo organiseert het bedrijf onder de merknaam Campina open boerderijdagen voor consumenten. "Maatschappelijke meerwaarde van je merken en activiteiten wordt steeds belangrijker voor stakeholders. Dus bieden we proofpoints, om aan te geven dat we een concrete bijdrage leveren om problemen op te lossen."
Zie voor meer informatie over de verduurzaming bij FrieslandCampina het volledige artikel op de site van Managament Team.
Bron
"De discussie of weidegang uiteindelijk wel zo duurzaam is voor zuivelconcern FrieslandCampina niet relevant meer. De consument wil het en als de consument het wil gaan we erin mee." Dat zegt Frank van Ooijen, director sustainability bij FrieslandCampina.
Om te achterhalen wat Nederlanders belangrijk vonden aan duurzame melkveehouderij, deed FrieslandCampina samen met TNS Nipo onderzoek onder consumenten. Er werd onder andere gevraagd wat het eerste was waar ze aan dachten bij het thema duurzame zuivel. "75% zei: koeien in de wei. Daarover waren we nogal verbaasd", blikt Van Ooijen terug. "93% antwoordde dat het beter was voor koeien. Dat beeld is bijna cultuurhistorisch zo gegroeid. Dus zijn wij in discussie gegaan met de zuivelboeren."
Breekijzer
FrieslandCampina gebruikte het onderzoek als breekijzer om de boeren te overtuigen. "We hebben het letterlijk aan de ledenraad laten zien. Je kan je afvragen of het duurzaam is dat koeien in de wei staan, maar die discussie zijn we gestopt. Als de consument het wil gaan we erin mee."
Weidemelk
FrieslandCampina ontwikkelde een concept rond het nieuwe product weidemelk, waarbij de samenwerking werd gezocht met de eigen boeren en retailers. Van Ooijen: "Retailers helpen met de promotie, maar ook met de financiering. We maken zelf extra kosten, omdat we een extra logistieke stroom moesten opstellen voor de speciale weidemelk, daarnaast hebben boeren extra kosten, want koeien verplaatsen van stal naar wei en terug vraagt meer arbeidstijd. Voor de leden-melkveehouders hebben we een incentive ingesteld, om weidegang te stimuleren. "Boeren die hun melkkoeien 120 dagen per jaar, minstens 6 uur per dag buiten laten grazen, krijgen 0,50 euro per 100 kilogram melk."
Proofpoints
FrieslandCampina probeert ondertussen nog meer zichtbaarheid te geven aan de koeien in de wei, zo organiseert het bedrijf onder de merknaam Campina open boerderijdagen voor consumenten. "Maatschappelijke meerwaarde van je merken en activiteiten wordt steeds belangrijker voor stakeholders. Dus bieden we proofpoints, om aan te geven dat we een concrete bijdrage leveren om problemen op te lossen."
Zie voor meer informatie over de verduurzaming bij FrieslandCampina het volledige artikel op de site van Managament Team.
Bron