Voermengwagen voor de heftruck

De nieuwste berichten op het gebied van Akkerbouw & tuinbouw & veeteelt.Afbeelding
Ruben
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 919
Lid geworden op: di 31 mar, 2009 13:34
Voornaam: Ruben
Skype: rubenwind@live.nl
Locatie: Onstwedde

Re: Voermengwagen voor de heftruck

Berichtdoor Ruben » ma 11 mar, 2013 18:29

Volgens mij stond er in dat de heftruck met wagen er voor een richtprijs had van 180000. Je kunt inderdaad dan ook wel als melkveehouder zon heftruckwagen nemen. Maar ik denk niet dat dit hard genoeg gaat om de heftruck nog voor andere doeleinden te gebruiken. Want daarvoor zou hij wel voor bedoeld zijn. Ik zelf zie niks in dit systeem met heftruck. Ik zie eerder wat in een normale zelfrijdende robot wagen van een kuub of 8 ofzo. Dan hoef je hem ook niet voor andere dingen te gebruiken.


Mvg,

Ruben Wind

Wie langzaam rijd............Komt nooit op tijd.

Gebruikersavatar
Niels
Mega senior forumlid
Mega senior forumlid
Netherlands
Berichten: 2634
Lid geworden op: vr 16 jan, 2009 12:33
Voornaam: Niels
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: Voermengwagen voor de heftruck

Berichtdoor Niels » wo 13 mar, 2013 15:44

Ik vind 180.000 nog reuze meevallen, als kijkt wat je allemaal krijgt voor dat geld (zoals Sjoerd al aangeeft).
Belair heeft juist gekozen voor een kleine compacte machine om te gebruiken op kleine bedrijven. Waarom kiezen voor een zelfrijder?
Dan zou ik kiezen voor de Triomatic van Trioliet, prachtig systeem alleen moet er nog wel kuil en mais worden gesneden.
Ruben
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 919
Lid geworden op: di 31 mar, 2009 13:34
Voornaam: Ruben
Skype: rubenwind@live.nl
Locatie: Onstwedde

Re: Voermengwagen voor de heftruck

Berichtdoor Ruben » wo 13 mar, 2013 15:49

De mengwagen van mijn werk koste nog niet eens de helft. Dan heb je een 20 kuub en een zelfrijder. Kwa tijd ben je ongeveer 1.5 a 2 uur per dag bezig met het voeren dus dat valt ook nog reuze mee. Ik denk dat dit systeem wat de hele dag bezig is met voeren uit kan. Ook lijkt me dan dat je meer brandstof gebruikt.
Mvg,

Ruben Wind

Wie langzaam rijd............Komt nooit op tijd.
deutzdebest
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 627
Lid geworden op: za 19 mei, 2012 22:25
Voornaam: Namme-Jan
Skype: njwoody@live.nl
Locatie: het mooie Fryslân
Contacteer:

Re: Voermengwagen voor de heftruck

Berichtdoor deutzdebest » wo 13 mar, 2013 16:57

Ik heb samen met Angelo bij de lely voerrobot gekeken. Mijn mening hier over is niet al te positief. Je moet zelf de blokken/balen nog snijden mais er bij doen en ander producten(als je die gebruikt). Je bent daar ook minstens een 1 uur voor kwijt, tegen die tijd heb ik het voer er allang voor liggen. Het bakje dat het in de voermengwagen gooit duurt allemaal veel te lang en het bakje is te klein... Maar dit is mijn mening, anderen kunnen er anders over denken.
Ruben
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 919
Lid geworden op: di 31 mar, 2009 13:34
Voornaam: Ruben
Skype: rubenwind@live.nl
Locatie: Onstwedde

Re: Voermengwagen voor de heftruck

Berichtdoor Ruben » wo 13 mar, 2013 17:03

Namme-Jan ik denk dat de bedoel dat dit systeem het volledig zelf uit de kuil haalt. Maar dit gaat niks worden ben ik bank.
Mvg,

Ruben Wind

Wie langzaam rijd............Komt nooit op tijd.
deutzdebest
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 627
Lid geworden op: za 19 mei, 2012 22:25
Voornaam: Namme-Jan
Skype: njwoody@live.nl
Locatie: het mooie Fryslân
Contacteer:

Re: Voermengwagen voor de heftruck

Berichtdoor deutzdebest » wo 13 mar, 2013 17:07

Haha, nee ik reageerde even op wat je eerder zei: "Ik zie eerder wat in een normale zelfrijdende robot wagen van een kuub of 8 ofzo." Dacht zeg mijn mening ook even. :p Maar wat je ook eerder zei dit systeem met een heftruck is ook niet alles
Gebruikersavatar
Joran
Moderator
Moderator
Netherlands
Berichten: 1543
Lid geworden op: zo 14 feb, 2010 17:40
Voornaam: Joran
Skype: joran.kok@hotmail.com
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Voermengwagen voor de heftruck

Berichtdoor Joran » wo 13 mar, 2013 17:18

deutzdebest schreef:Ik heb samen met Angelo bij de lely voerrobot gekeken. Mijn mening hier over is niet al te positief. Je moet zelf de blokken/balen nog snijden mais er bij doen en ander producten(als je die gebruikt). Je bent daar ook minstens een 1 uur voor kwijt, tegen die tijd heb ik het voer er allang voor liggen. Het bakje dat het in de voermengwagen gooit duurt allemaal veel te lang en het bakje is te klein... Maar dit is mijn mening, anderen kunnen er anders over denken.


Dit is wel even een heel ander systeem dan een lely voerrobot. Bij deze robot zou je theoretisch gezien alleen nog maar de kuil open hoeven te maken.
mvg, Joran

Deutz Fahr!
Gebruikersavatar
boertjuhhh
Junior forumlid
Junior forumlid
Netherlands
Berichten: 239
Lid geworden op: wo 25 mei, 2011 15:54
Voornaam: Marten
Skype: marten.leegte@hotmail.com
Locatie: winsum

Re: Voermengwagen voor de heftruck

Berichtdoor boertjuhhh » wo 13 mar, 2013 20:54

@Namme-Jan: het voordeel van het lely systeem is ook niet de tijdbesparing, maar het voer word automatisch aangaschoven en de voertijden zijn veel regelmatiger. Ook kun ja alvast voor een aantal dagen klaarzetten in de voerkeuken.

Gr. Marten

Afbeelding Afbeelding
deutzdebest
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 627
Lid geworden op: za 19 mei, 2012 22:25
Voornaam: Namme-Jan
Skype: njwoody@live.nl
Locatie: het mooie Fryslân
Contacteer:

Re: Voermengwagen voor de heftruck

Berichtdoor deutzdebest » wo 13 mar, 2013 21:25

Ik snap wat je bedoeld maar ik vind het gewoon niet functioneel sorry dat ik het zeg :p
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Voermengwagen voor de heftruck

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » do 14 mar, 2013 10:51

Ruben schreef:De mengwagen van mijn werk koste nog niet eens de helft. Dan heb je een 20 kuub en een zelfrijder. Kwa tijd ben je ongeveer 1.5 a 2 uur per dag bezig met het voeren dus dat valt ook nog reuze mee. Ik denk dat dit systeem wat de hele dag bezig is met voeren uit kan. Ook lijkt me dan dat je meer brandstof gebruikt.

Weet jij het verschil in 20kg voer per dier per dag in 1 keer of bijv 5 keer voordraaien? Als je anderhalf tot twee uur bezig bent met voeren, heb je dus straks tijd over om andere dingen te doen. Zoals je gras maaien...
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Ruben
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 919
Lid geworden op: di 31 mar, 2009 13:34
Voornaam: Ruben
Skype: rubenwind@live.nl
Locatie: Onstwedde

Re: Voermengwagen voor de heftruck

Berichtdoor Ruben » do 14 mar, 2013 12:56

Dat valt wel mee hoor. Wij voeren ook wel eens voor een halve dag en ook wel eens voor 2 dagen. Maar in liters melk kun je het niet heel erg zien. En dat is toch waar je het voor doet. Wij voeren de eerste groep voor 20 uur. 5500 kilo ongeveer. De 2de groep voor 1 dag. Enkel zaterdags maken we voor 2 dagen. Zodat we zondag niet te hoeven voeren.

Nee ik denk dat dit systeem helemaal niks word. Ook met inkuilen enzo lijkt het me dat dat karretje vaak in de weg rijd.
En hoe zit het met het verbuik van zon heftruck. Ik heb zelf geen idee hoeveel hij gebruikt. Misschien dat hij op stroom is, maar wanneer moet hij dan opladen als hij de heledag bezig is met voeren?
Kwa verbruik zit onze mengwagen op 13liter per uur gemiddeld.

Dit lijkt me wat mooier werken. Maar dan met frees er voor.

Zelf zou ik eerder allemaal van die afdekkleden met water er in aanschaffen, dat is en blijft het grootste kut werk naar mijn mening.
Mvg,

Ruben Wind

Wie langzaam rijd............Komt nooit op tijd.
hilbrand24
Junior forumlid
Junior forumlid
Netherlands
Berichten: 159
Lid geworden op: vr 27 jan, 2012 19:45
Voornaam: Hilbrand
Skype: hilbrand24@hotmail.com
Locatie: Hoornsterzwaag

Re: Voermengwagen voor de heftruck

Berichtdoor hilbrand24 » do 14 mar, 2013 18:37

uberhout lijkt mij een voer robot niks. want dan moet je moet altijd de bult blijven controleren op schimmel en dat soort dingen. dan heb ik liever een kuilsnijder met blokken wagentje. minder mooie kuil draai je voor de pinken, en de mooie kuil voor de melk koeien. met een robot kun je dat nooit doen.
ût ken en ût ken net en ot ût net ken hast moai pech;)
Ruben
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 919
Lid geworden op: di 31 mar, 2009 13:34
Voornaam: Ruben
Skype: rubenwind@live.nl
Locatie: Onstwedde

Re: Voermengwagen voor de heftruck

Berichtdoor Ruben » do 14 mar, 2013 19:47

Hilbrand hoezo zou dat niet kunnen. Lijkt me dat je dan gewoon invoer dat hij naar een andere kuil moet rijden. Dat moet kunnen lijkt me.
Mvg,

Ruben Wind

Wie langzaam rijd............Komt nooit op tijd.
Gebruikersavatar
vossie
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 497
Lid geworden op: wo 30 mei, 2012 10:48
Voornaam: Elwin
Skype: elwin_trekkers@live.nl
Locatie: Zwinderen

Re: Voermengwagen voor de heftruck

Berichtdoor vossie » do 14 mar, 2013 20:44

Een blokkenwagen hoeft ook nie perse, je kan ook een kuilvoersnijder met bovenlosser nemen.
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Voermengwagen voor de heftruck

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » do 14 mar, 2013 22:39

Wat is t verschil tussen een blokkenwagen en een automatisch voersysteem qua voersnelheid?

En mindere kwaliteit voer voor het jongvee draaien is de allerstomste zet die een boer maken kan!
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
deutzdebest
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 627
Lid geworden op: za 19 mei, 2012 22:25
Voornaam: Namme-Jan
Skype: njwoody@live.nl
Locatie: het mooie Fryslân
Contacteer:

Re: Voermengwagen voor de heftruck

Berichtdoor deutzdebest » vr 15 mar, 2013 10:41

Een automatisch voersysteem.. Kan dat goed tegen koeiendampen zoals de printplaten ofzo? Een blokkenwagen is ook veel goedkoper in onderhoud en aanschaf. Het verschil Sjoerd: er wordt de hele dag gevoerd. Met de blokkenwagen maar 1/2/3 keer op een dag. Eigenlijk zie ik dus het probleem van het zelf voeren niet in :P
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Voermengwagen voor de heftruck

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » vr 15 mar, 2013 11:25

Waarom zou zo'n ding niet tegen werk in de stal kunnen? Is hij stand by, staat hij buiten de stal. Dus met stallucht heeft hij dan niet te maken... Overigens heeft een krachtvoerbox ook zat printplaten, en die gaan ook jaren mee.
Een blokkenwagen kost inderdaad niet veel, maar kan ook niets. Daarbij is een blokkenwagen kwa bedrijfsgrootte niet te vergelijken met een automatisch voersysteem.
Zelf voeren doe je doorgaans maar 1 keer daags, automatische voersystemen gaan veel vaker langs... Maar dat is in te stellen. Scheelt je enorm veel tijd, die je ook ergens anders nuttig kunt besteden...

Maar het verschil in voersnelheid is er niet! ;)
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
deutzdebest
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 627
Lid geworden op: za 19 mei, 2012 22:25
Voornaam: Namme-Jan
Skype: njwoody@live.nl
Locatie: het mooie Fryslân
Contacteer:

Re: Voermengwagen voor de heftruck

Berichtdoor deutzdebest » vr 15 mar, 2013 12:56

Haha, als je het zo bekijkt heb je gelijk. Meer levenservaring :P
hilbrand24
Junior forumlid
Junior forumlid
Netherlands
Berichten: 159
Lid geworden op: vr 27 jan, 2012 19:45
Voornaam: Hilbrand
Skype: hilbrand24@hotmail.com
Locatie: Hoornsterzwaag

Re: Voermengwagen voor de heftruck

Berichtdoor hilbrand24 » za 16 mar, 2013 10:21

Ruben schreef:Hilbrand hoezo zou dat niet kunnen. Lijkt me dat je dan gewoon invoer dat hij naar een andere kuil moet rijden. Dat moet kunnen lijkt me.


ruben zo'n voer robot ziet niet waar wel of geen schimmel in de kuil zit. dus moet je er als nog zelf bij langs lopen. en de route van de robot veranderen omdat hij anders de kuil met schimmel voert.
ût ken en ût ken net en ot ût net ken hast moai pech;)
hilbrand24
Junior forumlid
Junior forumlid
Netherlands
Berichten: 159
Lid geworden op: vr 27 jan, 2012 19:45
Voornaam: Hilbrand
Skype: hilbrand24@hotmail.com
Locatie: Hoornsterzwaag

Re: Voermengwagen voor de heftruck

Berichtdoor hilbrand24 » za 16 mar, 2013 10:26

Spiekker; S.J.B. schreef:Wat is t verschil tussen een blokkenwagen en een automatisch voersysteem qua voersnelheid?

En mindere kwaliteit voer voor het jongvee draaien is de allerstomste zet die een boer maken kan!


mindere kuil kun je velen malen beter voor het jongvee draaien dan voor de melk koeien! want als je die kuil voor de melkkoeien draait, zakt de melk kwaliteit en de hoeveelheid. bij de pinken gebeurt er niks wat verkeerd gaan.
ût ken en ût ken net en ot ût net ken hast moai pech;)
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Voermengwagen voor de heftruck

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » za 16 mar, 2013 11:09

Dat is onzin Hilbrand! Als jij slecht voer aan t jongvee voert, krijg je slechte koeien! Slecht voer is bij koeien te verbloemen, bij jongvee doorgaans niet...
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
hilbrand24
Junior forumlid
Junior forumlid
Netherlands
Berichten: 159
Lid geworden op: vr 27 jan, 2012 19:45
Voornaam: Hilbrand
Skype: hilbrand24@hotmail.com
Locatie: Hoornsterzwaag

Re: Voermengwagen voor de heftruck

Berichtdoor hilbrand24 » za 16 mar, 2013 17:59

de meeste boeren geven de slechtere kuil aan de pinken. het jongvee dat nog jong is krijgt ook wel mooie kuil maar het jong veen van 1 jaar oud krijgt het minder goeie kuil dan de melk koeien en de kalveren. en als je er slechte koeien door krijgt. waarom doen de meeste boeren het dan?
ût ken en ût ken net en ot ût net ken hast moai pech;)
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Voermengwagen voor de heftruck

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » za 16 mar, 2013 18:16

Weet ik t....
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
Joran
Moderator
Moderator
Netherlands
Berichten: 1543
Lid geworden op: zo 14 feb, 2010 17:40
Voornaam: Joran
Skype: joran.kok@hotmail.com
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Voermengwagen voor de heftruck

Berichtdoor Joran » za 16 mar, 2013 19:09

Zie er de logica ook niet van in. Hier krijgen ze gewoon allemaal hetzelfde gras. En wat niet goed is, gaat weg.
Net zoals sommige boeren het restvoer van de melkoeien doorschuift naar het jongvee :?
Het jongvee is je toekomst. Die moet je gewoon net zoals de melkkoeien goed voer geven.

En ja, waarom de meeste boeren dat wel doen? Vraag je vader maar eens waarom. Ik wil graag weten wat ie zegt :D
mvg, Joran

Deutz Fahr!
hilbrand24
Junior forumlid
Junior forumlid
Netherlands
Berichten: 159
Lid geworden op: vr 27 jan, 2012 19:45
Voornaam: Hilbrand
Skype: hilbrand24@hotmail.com
Locatie: Hoornsterzwaag

Re: Voermengwagen voor de heftruck

Berichtdoor hilbrand24 » zo 17 mar, 2013 16:35

de meeste boeren doen dat, omdat die in hun ''jonge'' jaren ook al goede kuil hebben gekregen. waar door ze zich ontwikkelt hebben tot goede pinken. die kunnen daar door op dat moment de mindere kuil geven. de kuil waar echt schimmel op staat gaat natuurlijk ook wel weg. maar de kuil die wat van mindere kuil is gaat naar de pinken. daar door krijgen ze ook een betere weerstand tegen ziekte kiemen.
ût ken en ût ken net en ot ût net ken hast moai pech;)

Terug naar “Laatste nieuws”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten