Pagina 1 van 1

Pöttinger maakt opraapwagens veiliger

Geplaatst: ma 30 jan, 2012 11:43
door Sjors
Afbeelding
Het Oostenrijkse Pöttinger biedt op haar Jumbo opraapwagens nu het Knorr remsysteem aan, afkomstig uit de vrachtwagen-industrie. Zo kan de wagen wordt uitgevoerd met een elektronisch remsysteem (EBS) en een rol stabiliteitsprogramma (RSP).

Door gebruik te maken van deze techniek kan er sneller worden gereden bij ladingen met een hoog zwaartepunt. De combinatie gaat namelijk minder snel scharen en rolt niet om. Het RSP systeem, wat staat voor Roll Stability Program, zorgt ervoor dat ieder wiel onafhankelijk remt bij een plotselinge manouvre, of in de bochten. Sensoren in de hydro-pneumatische vering meten de druk en vertalen dit naar een elektronisch signaal. Mocht de stroom plotsklaps wegvallen dan blijft het ABS-systeem functioneren doordat het stroom van de remverlichting gebruikt.

Wagens uitgerust met EBS (Electronic Braking System) kunnen door trekkers worden getrokken die voorzien zijn van ABS, of een standaard trekker met EBS-module. Voor het remsysteem heb je namelijk een speciale ABS-aansluiting nodig. Grote voordelen van het systeem zijn volgens Pöttinger het meer gelijkmatig remmen waardoor slijtage aan de remmen verminderd.

Bron

Re: Pöttinger maakt opraapwagens veiliger

Geplaatst: di 31 jan, 2012 08:24
door Stigter
Mooie systemen, maar de chauffeur merkt niet meer dat het fout gaat.. Totdat de hulpsystemen het niet meer aan kunnen en dan lig je alsnog op je zij.

Re: Pöttinger maakt opraapwagens veiliger

Geplaatst: di 31 jan, 2012 08:33
door Arjan
Nu kan je nog harder rijden nog minder opletten

Re: Pöttinger maakt opraapwagens veiliger

Geplaatst: di 31 jan, 2012 12:50
door Stigter
Dat bedoel ik.....
nadenken hoef je niet meer, systeem regelt het wel...

Re: Pöttinger maakt opraapwagens veiliger

Geplaatst: di 31 jan, 2012 13:31
door Arjan
Tot het systeem faalt en dan ............

Re: Pöttinger maakt opraapwagens veiliger

Geplaatst: di 31 jan, 2012 13:43
door Spiekker; S.J.B.
Stigter schreef:nadenken hoef je niet meer, systeem regelt het wel...
Groot verschil met nu dus, voor sommigen... Nadenken hoef je niet, maar zien hoe t gaat...

Re: Pöttinger maakt opraapwagens veiliger

Geplaatst: ma 06 feb, 2012 20:27
door Sjors
Beter, zien hoe het afloopt.. de meeste ongelukken gebeuren toch door onervaren chauffeurs, of dit nu tractor of vrachtwagenchauffeurs zijn. Leuk hulpmiddel, maar de vent die het gaspedaal intrapt bepaald toch of alles goed blijft gaan.

Re: Pöttinger maakt opraapwagens veiliger

Geplaatst: ma 06 feb, 2012 22:22
door Arjan
Sjors schreef:Beter, zien hoe het afloopt.. de meeste ongelukken gebeuren toch door onervaren chauffeurs, of dit nu tractor of vrachtwagenchauffeurs zijn. Leuk hulpmiddel, maar de vent die het gaspedaal intrapt bepaald toch of alles goed blijft gaan.




Maar met zulke systemen hoef je nog minder vooruit te kijken want remmen doet het toch wel :roll: Denken we dan...


Maar wel gelijk de onervaren chauffeur 16 jaar oud geen verkeersinzicht, en 60+ lopen en als kan 26 uur per dag werken :-muur


Maar daar mag je niks over zeggen, maar als een vrachtwagen chauffeur maar 29.50 minuut pauze heeft in plaats van 30 min, dan moeten we hem tegen de hoogste boom opknopen.

Re: Pöttinger maakt opraapwagens veiliger

Geplaatst: di 07 feb, 2012 10:18
door dwoertink
Stigter schreef:Dat bedoel ik.....
nadenken hoef je niet meer, systeem regelt het wel...


Heb misschien dan toch een andere mening. Het is toch gewoon veiliger, dat is juist toch goed. Net als ABS op de auto, ook ideaal met dit weer en dan denkt een gemiddeld persoon alsnog wel na dat je op een spekgladde weg niet ineens op de rem moet gaan staan, toch?

Of maak ik hier een verkeerde vergelijking?

Re: Pöttinger maakt opraapwagens veiliger

Geplaatst: di 07 feb, 2012 19:17
door Niels
Denk dat Diederik idd een goede vergelijking maakt ;)
Je moet NIET harder gaan rijden e.d., gewoon zo als je normaal zou doen, en dan is het veiliger lijkt mij.
En niet zo als in de tekst staat:
''Door gebruik te maken van deze techniek kan er sneller worden gereden bij ladingen met een hoog zwaartepunt''
Sneller rijder is zoiezo gevaarlijker met grote combinaties :ugeek: