Akkoord over afschaffing accijnsvoordeel rode diesel
Geplaatst: di 24 apr, 2012 17:46
Afschaffing van het accijnsvoordeel voor rode diesel is een van de onderwerpen waarover de onderhandelingspartners in het Catshuis overeenstemming hadden bereikt voor het overleg strandde. Dat blijkt uit een uitgelekt document. Het zou een bezuiniging opleveren van 150 miljoen in het komende jaar en in 2014 en 2015 nog jaarlijks 300 miljoen euro.
CDA en VVD waren altijd tegen het afschaffen van de rode diesel, terwijl veel oppositiepartijen voor afschaffen van de regeling waren. Nu VVD en CDA ook ingestemd hebben om dit middel te gebruiken voor de bezuinigingen, lijkt het afschaffen van de regeling onafwendbaar. Voor het bedrijfsleven wordt verder bezuinigd op grondslagverbreding van IB/VPN door aanpassing van de VAMIL en MIA-regeling.
Vrijval van de MEP en SDE-regelingen, leveren jaarlijks 100 miljoen op. Het gaat dan om geld dat in de oude MEP- en SDE-regeling voor duurzame energie niet is benut. De grootste bezuinigingen zouden volgens het Catshuis-plan voortkomen uit het bevriezen van de lonen voor de overheid en in de marktsector, het verlagen van de onbelaste reiskostenvergoeding en een eigen bijdrage voor medicijnen.
Cumela-directeur Jan Maris wijst erop dat afschaffing van het accijnsvoordeel op rode diesel de schatkist geld oplevert, maar de economie schaadt in de belangrijke sectoren landbouw en bouw. Hij denkt dan ook niet dat het een gelopen race is. "Maar als het doorgaat, dan wordt het een kwestie van op een zakelijke manier doorberekenen."
bron
CDA en VVD waren altijd tegen het afschaffen van de rode diesel, terwijl veel oppositiepartijen voor afschaffen van de regeling waren. Nu VVD en CDA ook ingestemd hebben om dit middel te gebruiken voor de bezuinigingen, lijkt het afschaffen van de regeling onafwendbaar. Voor het bedrijfsleven wordt verder bezuinigd op grondslagverbreding van IB/VPN door aanpassing van de VAMIL en MIA-regeling.
Vrijval van de MEP en SDE-regelingen, leveren jaarlijks 100 miljoen op. Het gaat dan om geld dat in de oude MEP- en SDE-regeling voor duurzame energie niet is benut. De grootste bezuinigingen zouden volgens het Catshuis-plan voortkomen uit het bevriezen van de lonen voor de overheid en in de marktsector, het verlagen van de onbelaste reiskostenvergoeding en een eigen bijdrage voor medicijnen.
Cumela-directeur Jan Maris wijst erop dat afschaffing van het accijnsvoordeel op rode diesel de schatkist geld oplevert, maar de economie schaadt in de belangrijke sectoren landbouw en bouw. Hij denkt dan ook niet dat het een gelopen race is. "Maar als het doorgaat, dan wordt het een kwestie van op een zakelijke manier doorberekenen."
bron