‘Rijd met maïswagen zonder kop’

De nieuwste berichten op het gebied van mechanisatie. Afbeelding
Gebruikersavatar
vossie
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 497
Lid geworden op: wo 30 mei, 2012 10:48
Voornaam: Elwin
Skype: elwin_trekkers@live.nl
Locatie: Zwinderen

‘Rijd met maïswagen zonder kop’

Berichtdoor vossie » di 06 nov, 2012 13:00

Nu de maïsoogst op veel plaatsen in volle gang is, rijst bij loonwerkers de vraag hoe om te gaan met de wettelijke verplichting dat de lading in de silagewagens afgedekt moet zijn. Nieuwe types silagewagens zijn doorgaans wel uitgerust met een (automatisch) afdeksysteem, voor oudere types geldt dit veelal niet.
Afbeelding
Komt de ene loonwerker er van af met een waarschuwing van de politie, ook zijn gevallen bekend van boetes van 340 euro per wagen zonder afdeksysteem.

Spanningsveld
Bij Cumela, de brancheorganisatie voor loonwerkers, komen vanuit het hele land vragen van loonwerkers en boeren binnen. Hero Dijkema, beleidsadviseur verkeer en vervoer, legt uit hoe het zit. „In de wet regeling voertuigen staat letterlijk: ‘Losse lading ten aanzien waarvan het gevaar bestaat dat deze of delen daarvan tijdens het rijden van het voertuig vallen, moet deugdelijk zijn afgedekt.’ En daar zit het spanningsveld, want er staat niet dat losse lading per definitie afgedekt móet zijn. Ons advies is minder laden en de wagens vullen tot ruim onder de schotten. Dat betekent dan wel vaker rijden dus meer kosten voor de loonwerker.”

Afdekken gevaarlijk
Handmatig afdekken met zeil of doek bestempelt Dijkema als gevaarlijk. „Niet doen, want silagewagens zijn helemaal niet uitgerust om er bovenop te klimmen. Wel adviseren we ook om te zorgen voor schone spatborden, assen en de bodemketting. Maar dan nog kan het zijn dat de politie wel verbaliserend optreedt. Zelfs rijden met een afdeksysteem kan een boete opleveren, want als er maïs van de spatborden valt, mag dat ook niet. Het blijft een lastige kwestie.”

Tekst: Mascha Scharenborg
Beeld: Ellen Meinen
Bron


Gebruikersavatar
valtrajohnie-t202
V.I.P.
V.I.P.
Netherlands
Berichten: 1196
Lid geworden op: do 18 jun, 2009 16:34
Voornaam: Arno

Re: ‘Rijd met maïswagen zonder kop’

Berichtdoor valtrajohnie-t202 » di 06 nov, 2012 13:59

Hoe wil je in de goeie vrede de assen en dergelijk schoonhouden, staat er op elke hoek van de akker een spoel instalatie of zo! Tss het moet niet gekker worden zeg.
mvg Arno
Nothing runs like a deere" - being chased by a VALTRA

Afbeelding
Gebruikersavatar
mike_v
Forumlid
Forumlid
Belgium
Berichten: 922
Lid geworden op: ma 28 jun, 2010 21:25
Voornaam: Mike
Locatie: Overpelt
Contacteer:

Re: ‘Rijd met maïswagen zonder kop’

Berichtdoor mike_v » di 06 nov, 2012 14:27

valtrajohnie-t202 schreef:Hoe wil je in de goeie vrede de assen en dergelijk schoonhouden, ...

Over de assen zal misschien wat moeilijk gaan, maar het is niet erg veel moeite om, voor het oprijden van de baan, even over de spatborden te vegen. Daar het je geen spoelinstallatie voor nodig hoor.
Het gaat hem trouwens over de losliggende delen, wat je er met de hand niet meteen afkrijgt, zal er tijdens het rijden ook niet afvallen/waaien. Weet wel niet of de politie er ook zo over zou denken ;) .
Vriendelijke Groeten

Mike.



Afbeelding
AgroFotografie.be
Ruben
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 919
Lid geworden op: di 31 mar, 2009 13:34
Voornaam: Ruben
Skype: rubenwind@live.nl
Locatie: Onstwedde

Re: ‘Rijd met maïswagen zonder kop’

Berichtdoor Ruben » di 06 nov, 2012 15:57

Hier in de buurt heeft echt niemand een afdeksysteem. De maisoogst is hier al weer bijna voor bij.
Mvg,

Ruben Wind

Wie langzaam rijd............Komt nooit op tijd.
Gebruikersavatar
vossie
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 497
Lid geworden op: wo 30 mei, 2012 10:48
Voornaam: Elwin
Skype: elwin_trekkers@live.nl
Locatie: Zwinderen

Re: ‘Rijd met maïswagen zonder kop’

Berichtdoor vossie » di 06 nov, 2012 16:08

Bij ons in de buurt zijn wel een paar loonbedrijven die hebben een afdeksysteem.
Gebruikersavatar
valtrajohnie-t202
V.I.P.
V.I.P.
Netherlands
Berichten: 1196
Lid geworden op: do 18 jun, 2009 16:34
Voornaam: Arno

Re: ‘Rijd met maïswagen zonder kop’

Berichtdoor valtrajohnie-t202 » di 06 nov, 2012 16:51

Hier rijd ook niemand met een afdeksysteem. Maar Elwin zo als geschreven staat hebben ze het over spadborden assen kettingen enz enz,
om dat alles bij elke vracht te gaan controleren op eventueel af vallend materiaal ben je telkens een minuut of 5 zoet(vooral onder natte omstandigheden).
Dat word gewoon te gek voor woorden vind ik. Ik ga het teminste niet bij elke vracht controleren.
mvg Arno
Nothing runs like a deere" - being chased by a VALTRA

Afbeelding
Gebruikersavatar
vossie
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 497
Lid geworden op: wo 30 mei, 2012 10:48
Voornaam: Elwin
Skype: elwin_trekkers@live.nl
Locatie: Zwinderen

Re: ‘Rijd met maïswagen zonder kop’

Berichtdoor vossie » di 06 nov, 2012 18:30

valtrajohnie-t202 schreef:Hier rijd ook niemand met een afdeksysteem. Maar Elwin zo als geschreven staat hebben ze het over spadborden assen kettingen enz enz,
om dat alles bij elke vracht te gaan controleren op eventueel af vallend materiaal ben je telkens een minuut of 5 zoet(vooral onder natte omstandigheden).
Dat word gewoon te gek voor woorden vind ik. Ik ga het teminste niet bij elke vracht controleren.

Nee dat slaat ook nergens op maar, ik zou gewoon de lading afdekken dan heb je ook veel minder mais langs de weg. Want soms rijd of fiets je ergens heen zie je overal mais liggen zo langs de kant, beetje jammer denk ik dan weer. :-muur

Die regels hebben mensen op kantoor verzonnen en dan denken ze dat ze allemaal een beetje beter weten maar uiteindelijk hebben ze er geen ballen verstand van.
Gebruikersavatar
valtrajohnie-t202
V.I.P.
V.I.P.
Netherlands
Berichten: 1196
Lid geworden op: do 18 jun, 2009 16:34
Voornaam: Arno

Re: ‘Rijd met maïswagen zonder kop’

Berichtdoor valtrajohnie-t202 » di 06 nov, 2012 18:35

Tja zo kan ik der nog wel een paar dingen bedenken, want dan word het ook tijd dat de aardappel en bieten auto's de boel gaan afdekken, dat gebeurd namelijk ook niet!
mvg Arno
Nothing runs like a deere" - being chased by a VALTRA

Afbeelding
Gebruikersavatar
vossie
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 497
Lid geworden op: wo 30 mei, 2012 10:48
Voornaam: Elwin
Skype: elwin_trekkers@live.nl
Locatie: Zwinderen

Re: ‘Rijd met maïswagen zonder kop’

Berichtdoor vossie » wo 07 nov, 2012 16:16

valtrajohnie-t202 schreef:Tja zo kan ik der nog wel een paar dingen bedenken, want dan word het ook tijd dat de aardappel en bieten auto's de boel gaan afdekken, dat gebeurd namelijk ook niet!

Ja maar dat is dan weer anders zeggen ze dan.
deutzdebest
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 627
Lid geworden op: za 19 mei, 2012 22:25
Voornaam: Namme-Jan
Skype: njwoody@live.nl
Locatie: het mooie Fryslân
Contacteer:

Re: ‘Rijd met maïswagen zonder kop’

Berichtdoor deutzdebest » wo 07 nov, 2012 17:54

zie het nu pas maar dit slaat alles, de loonwerker moet dan maar vaker rijden, DOE NORMAAL boeren betalen al genoeg diesel gaat er af en nog meer van zulke geintjes. Ook de kwestie van spatborden slaat nergens op meestal komen de vuiligheden van de banden af en die zijn moeilijk schoon te maken. Vind het een beetje triest dat het zo in Nederland moet
Gebruikersavatar
vossie
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 497
Lid geworden op: wo 30 mei, 2012 10:48
Voornaam: Elwin
Skype: elwin_trekkers@live.nl
Locatie: Zwinderen

Re: ‘Rijd met maïswagen zonder kop’

Berichtdoor vossie » wo 07 nov, 2012 18:11

deutzdebest schreef:zie het nu pas maar dit slaat alles, de loonwerker moet dan maar vaker rijden, DOE NORMAAL boeren betalen al genoeg diesel gaat er af en nog meer van zulke geintjes. Ook de kwestie van spatborden slaat nergens op meestal komen de vuiligheden van de banden af en die zijn moeilijk schoon te maken. Vind het een beetje triest dat het zo in Nederland moet

Maar tja wij zijn gewone burgers en wij snappen het niet zeggen ze dan. Maar soms kunnen ze wel zonder kop rijden. Want soms zie je gewoon een berg.mais op de weg.
Gebruikersavatar
Niels
Mega senior forumlid
Mega senior forumlid
Netherlands
Berichten: 2634
Lid geworden op: vr 16 jan, 2009 12:33
Voornaam: Niels
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: ‘Rijd met maïswagen zonder kop’

Berichtdoor Niels » wo 07 nov, 2012 18:52

Hele straat ligt hier vol met die boombladeren en zooi en iedereen altijd zeiken over die paar kruimels mais.. Doe toch eens normaal man..
deutzdebest
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 627
Lid geworden op: za 19 mei, 2012 22:25
Voornaam: Namme-Jan
Skype: njwoody@live.nl
Locatie: het mooie Fryslân
Contacteer:

Re: ‘Rijd met maïswagen zonder kop’

Berichtdoor deutzdebest » wo 07 nov, 2012 19:01

Niels schreef:Hele straat ligt hier vol met die boombladeren en zooi en iedereen altijd zeiken over die paar kruimels mais.. Doe toch eens normaal man..

en dit ben ik helemaal met je eens ;)
Gebruikersavatar
AriK
Beginner
Beginner
Netherlands
Berichten: 76
Lid geworden op: za 03 apr, 2010 12:28
Voornaam: Ari
Locatie: Veghel

Re: ‘Rijd met maïswagen zonder kop’

Berichtdoor AriK » do 08 nov, 2012 11:24

Niels schreef:Hele straat ligt hier vol met die boombladeren en zooi en iedereen altijd zeiken over die paar kruimels mais.. Doe toch eens normaal man..


Vind jij het normaal dan dat je als je achter zo'n tractor met mais rijdt dat je niets meer ziet omdat er hele bergen mais afwaaien?
Doe normaal man...

Voor mij gaat veiligheid boven het feit dat ze misschien op de hele dag een paar keer meer moeten rijden. De fatsoenlijke loonwerkers die wel aan veiligheid denken en hun maiswagens wel afdekken moeten lijden onder diegene die het niet doen.
Met vriendelijke groet,
Ari
Gebruikersavatar
valtrajohnie-t202
V.I.P.
V.I.P.
Netherlands
Berichten: 1196
Lid geworden op: do 18 jun, 2009 16:34
Voornaam: Arno

Re: ‘Rijd met maïswagen zonder kop’

Berichtdoor valtrajohnie-t202 » do 08 nov, 2012 13:39

Ari als jij niets meer ziet door afwaaiende mais dan rij jij er waarschijnlijk te dicht achter.
En waarom zou een fatsoenlijke loonwerker die wel aan veiligheid denken moeten lijden, als
die het al voor elkaar hebben dan is dat toch een + punt voor ze of zie ik dat verkeerd?
mvg Arno
Nothing runs like a deere" - being chased by a VALTRA

Afbeelding
Gebruikersavatar
vossie
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 497
Lid geworden op: wo 30 mei, 2012 10:48
Voornaam: Elwin
Skype: elwin_trekkers@live.nl
Locatie: Zwinderen

Re: ‘Rijd met maïswagen zonder kop’

Berichtdoor vossie » do 08 nov, 2012 15:50

@Arno:Ie hebt geliek.

Maar bumperkleven is soms een vak hé.

Maar soms moeten ze de wagens ook niet zo vol doen. Moet je wel een paar keer vaker rijden maar heb je minder mais langs de weg.
deutzdebest
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 627
Lid geworden op: za 19 mei, 2012 22:25
Voornaam: Namme-Jan
Skype: njwoody@live.nl
Locatie: het mooie Fryslân
Contacteer:

Re: ‘Rijd met maïswagen zonder kop’

Berichtdoor deutzdebest » do 08 nov, 2012 18:09

tot nu toe heb ik nog nooit in de buurt er last van gehad dus snap het probleem niet echt
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: ‘Rijd met maïswagen zonder kop’

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » do 08 nov, 2012 18:55

Jongens, tis gewoon verplicht, om je lading te zekeren, zodat dat geen gevaar voor de verkeersveiligheid oplevert! Het blijft een feit, dat je strafbaar bent, wanneer je dit niet doet. Waarom dan allemaal tegenin gaan.? Als er wel iets gebeurt en iemand komt (in een gunstig geval) om, ben je niet jarig. Zelfde geldt voor de modder op de weg. (En ja, ook blad is een gevaar)
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
AriK
Beginner
Beginner
Netherlands
Berichten: 76
Lid geworden op: za 03 apr, 2010 12:28
Voornaam: Ari
Locatie: Veghel

Re: ‘Rijd met maïswagen zonder kop’

Berichtdoor AriK » do 08 nov, 2012 22:47

valtrajohnie-t202 schreef:Ari als jij niets meer ziet door afwaaiende mais dan rij jij er waarschijnlijk te dicht achter.
En waarom zou een fatsoenlijke loonwerker die wel aan veiligheid denken moeten lijden, als
die het al voor elkaar hebben dan is dat toch een + punt voor ze of zie ik dat verkeerd?


Ik had ruim voldoende afstand gezien de lage snelheid, en dan heb ik nog niet eens die fietser genoemd die langs me reed en ook de volle laag kreeg.
En de loonwerker die wel in afdekken geinvesteerd heeft heeft dus hogere kosten/afschrijving tov degenen die het niet gedaan hebben dus ja, dat zie je denk ik verkeerd.
Verder kan ik me alleen maar herhalen wat Sjoerd al gezged heeft dus dat zal ik niet doen.
Met vriendelijke groet,
Ari
Gebruikersavatar
valtrajohnie-t202
V.I.P.
V.I.P.
Netherlands
Berichten: 1196
Lid geworden op: do 18 jun, 2009 16:34
Voornaam: Arno

Re: ‘Rijd met maïswagen zonder kop’

Berichtdoor valtrajohnie-t202 » do 08 nov, 2012 23:01

Je ziet het inderdaad verkeerd wand de goeien leiden er niet onder maar de gene die zich niet inzetten voor veiligheid, die lopen dan ja telkens de kans om tegen de lamp te lopen. Kijk ik ben er ook een voorstander van dat het afgedekt word, ik ben zelf vorig jaar aangehouden vanwege een aardappeltje die van de kieper rolde. Maar ik kwam er met een waarschuwing vanaf aangezien meneer agent het bewijsstuk niet bij zich had.
Maar als ik hier bijvoorbeeld naar m'n eigen gemeente kijk die rijden gewoon dood leuk met een open bakwagen vol blad langs zonder het af te dekken, dan denk ik ook waarom word daar niets aan gedaan. Dat zelfde geld voor de vrachtwagens met aardappelen en bieten die hier door het dorp denderen momenteel die dekken het ook niet af. Laten ze dan gewoon alles gelijk trekken.
Laatst gewijzigd door valtrajohnie-t202 op vr 09 nov, 2012 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
mvg Arno
Nothing runs like a deere" - being chased by a VALTRA

Afbeelding
Gebruikersavatar
AriK
Beginner
Beginner
Netherlands
Berichten: 76
Lid geworden op: za 03 apr, 2010 12:28
Voornaam: Ari
Locatie: Veghel

Re: ‘Rijd met maïswagen zonder kop’

Berichtdoor AriK » vr 09 nov, 2012 13:52

valtrajohnie-t202 schreef:Je ziet het inderdaad verkeerd wand de goeien leiden er niet onder maar de gene die zich inzetten voor veiligheid, die lopen dan ja telkens de kans om tegen de lamp te lopen. .


Dat moet je me eens uitleggen dat degenen die zich aan de regels houden (de goeien) er onder leiden omdat ze tegen de lamp lopen.

" Maar als ik hier bijvoorbeeld naar m'n eigen gemeente kijk die rijden gewoon dood leuk met een open bakwagen vol blad langs zonder het af te dekken, dan denk ik ook waarom word daar niets aan gedaan. Dat zelfde geld voor de vrachtwagens met aardappelen en bieten die hier door het dorp denderen momenteel die dekken het ook niet af. Laten ze dan gewoon alles gelijk trekken. "

Volkomen waar, maar dat wil niet zeggen dat jij het daarom ook niet hoeft te doen.
Met vriendelijke groet,
Ari
Gebruikersavatar
valtrajohnie-t202
V.I.P.
V.I.P.
Netherlands
Berichten: 1196
Lid geworden op: do 18 jun, 2009 16:34
Voornaam: Arno

Re: ‘Rijd met maïswagen zonder kop’

Berichtdoor valtrajohnie-t202 » vr 09 nov, 2012 15:16

Hmm daar zat een type foutje in de had moeten staan. Diegene die zich "niet" inzetten voor de veiligheid, die lopen telkens tegen de lamp in plaats van de goeien. sorry voor de verwarring Ari.
mvg Arno
Nothing runs like a deere" - being chased by a VALTRA

Afbeelding
Gebruikersavatar
vossie
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 497
Lid geworden op: wo 30 mei, 2012 10:48
Voornaam: Elwin
Skype: elwin_trekkers@live.nl
Locatie: Zwinderen

Re: ‘Rijd met maïswagen zonder kop’

Berichtdoor vossie » vr 09 nov, 2012 15:25

Maarja we zien het allemaal wel maar we zeggen er niks van dat moeten we met dit ook maar doen. Ze kunnen wel zeuren en doen maar dan leg je je verhaal uit. We kunnen hier wel een beetje gaan zeuren daar lucht je je hart dan mee op maar verder komen we er niet mee.
Gebruikersavatar
Ritchie
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 442
Lid geworden op: di 24 mar, 2009 14:49
Voornaam: Ritchie
Locatie: Moerstraten, West Brrrrabant

Re: ‘Rijd met maïswagen zonder kop’

Berichtdoor Ritchie » vr 09 nov, 2012 16:40

Dit is toch een forum?? Er mogen hier toch discussies zijn?
Groeten Ritchie
Houdoe!

Wie een kuil graaft voor een ander is in elk geval geen egoist
Als je voor me valt, help ik je wel met opstaan
Gebruikersavatar
vossie
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 497
Lid geworden op: wo 30 mei, 2012 10:48
Voornaam: Elwin
Skype: elwin_trekkers@live.nl
Locatie: Zwinderen

Re: ‘Rijd met maïswagen zonder kop’

Berichtdoor vossie » vr 09 nov, 2012 16:43

Ritchie schreef:Dit is toch een forum?? Er mogen hier toch discussies zijn?

jaah okee als je het zo bekijkt.

Terug naar “Laatste nieuws”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten