Unimog volgens RDW
Geplaatst: ma 27 jul, 2009 13:19
Dit vond ik op Boeruh.com:
Inleiding
Dit document is alleen ter informatie over de huidige stand van zaken aangaande de wetgeving op unimogs. Er kunnen geen rechten worden onttrokken aan dit artikel en alle informatie dient voor gebruik eerst nagelezen zijn in de meest recentie versie van de wetgeving. De verwijzingen naar de wetboeken staan in het artikel aangegeven. De meest recente versie kan altijd worden aangevraagd bij de lokale politie.
Unimog als vrachtwagen
Voordat een unimog als vrachtwagen geregistreerd staat moet moet u met de volgende dingen rekening houden:
Voldoen aan Voertuigreglement (hoofdstuk 5, afdeling 3)
Voldoen aan Wegenverkeerswet
Jaarlijkse APK keuring
Betalen houderschapsbelasting
Betalen verzekering
Tanken van blanke dieselolie
Keuring en op kenteken zetten door het RDW
Unimog als bedrijfsauto (grijs kenteken)
Voordat een unimog als bedrijfsauto geregistreerd staat moet moet u met de volgende dingen rekening houden:
Voldoen aan Voertuigreglement (hoofdstuk 5, afdeling ?)
Voldoen aan Wegenverkeerswet
Jaarlijkse APK keuring
Betalen wegenbelasting
Betalen verzekering
Tanken van blanke dieselolie
Keuring en op kenteken zetten door RDW
Maximaal totaal gewicht beneden 3500 kg. (leeg voertuig + laadvermogen)
Kentekenbewijs of domeinverklaring verplicht voor deze procedure!
Een conformiteitsverklaring (verkrijgbaar bij Mercedes-Benz) versnelt het hele proces aanzienlijk
Unimog als landbouwvoertuig
Voordat een unimog als landbouwvoertuig geregistreerd staat moet u met de volgende dingen rekening houden:
Voldoen aan Voertuigreglement (hoofdstuk 5, afdeling 8 )
Voldoen aan Wegenverkeerswet
Betalen verzekering (minimaal WA-verzekerd)
Hoeft geen belasting te betalen
Tanken van rode dieselolie (ongeacht de werkzaamheden, als het maar feitelijk een landbouwvoertuig is!)
Geen constructie-snelheid (dus een landbouwvoertuig mag wel 200 km/h kunnen)
Verplicht afgeknotte driehoek op zichtbare plek
Er moet af fabriek een hefinrichting gemonteerd zijn (dit kan de politie nakijken in de stamkaart!)
Er moet af fabriek een aftakas gemonteerd zijn (ook dit valt na te kijken in de stamkaart!)
Maximum snelheid is 25 km/h (rijd je sneller dan ben je nog steeds een landbouwvoertuig maar krijg je een bekeuring voor de snelheidsoverschrijding)
Trekkerrijbewijs verplicht voor personen tussen de 16 en 18 jaar (beneden de 16 is het sowieso verboden een landbouwvoertuig te bedienen en boven de 18 jaar is er niets nodig). Dit geldt alleen op de openbare weg, in het land of op het erf is niets geregeld. Een trekkerrijbewijs kan gehaald worden bij uw lokale AOC-school
Er mag nooit een kenteken van een vrachtwagen of bedrijfsauto bij hebben gezeten want dan blijft het voor altijd een vrachtwagen of bedrijfsauto en kan het dus nooit een landbouwvoertuig worden!
Voor grensoverschrijding naar Duitsland is een landbouw kenteken verplicht evenals dat er blanke dieselolie in de tank moet zitten (elk vleugje rode kleurstof levert al een bekeuring op!). Het aanvragen van zo'n kenteken kan via de RDW
Als u aan al de voorwaarden en regels voldoet zodat uw Unimog volgens de wet een landbouwvoertuig is maakt het niets uit voor welke doeleinden deze wordt gebruikt! Ook de snelheid dat je rijdt doet niets af aan het feit dat u een landbouwvoertuig berijd.
Unimog als motorrijtuig met beperkte snelheid
De wetgeving hierop en de keuring door het RDW zijn zo aangescherpt dat dit eigenlijk geen optie is. Mede door de maximale constructie-snelheid van 25 km/h zal dit waarschijnlijk ook wel geen optie zijn. U kunt wel een bericht posten op het forum als u per se wilt weten hoe dit in elkaar zit.
Veelgestelde vragen
Ik heb een Unimog 406 met aftakas maar zonder hefinrichting en gebruik hem als landbouwvoertuig, kan met mij bekeuren?
Jazeker, u rijdt volgens de wet rond in een vrachtwagen welke niet verzekerd is als vrachtwagen, waarvoor u geen wegenbelasting betaald, niet APK gekeurd is, rode dieselolie in de tank heeft zitten en waar u waarschijnlijk ook geen rijbewijs voor heeft. Kortom voldoet u niet aan een van de bovenstaande voorwaarden kan de politie (en voor de brandstof de douane) u flink bekeuren!
Ik rijd soms wel eens met mijn Unimog 406 met hefinrichting en aftakas te snel, waar kan de politie mij voor bekeuren?
De politie kan u alleen bekeuren voor het feit dat u te snel hebt gereden (ervan uitgaande dat u voldoet aan alle voorwaarden). Maar pas op, afhankelijk van de snelheidsovertreden kan dit ook verregaande gevolgen hebben wat zelfs kan leiden tot in beslag name van het voertuig en rijbewijs.
Ik las dat je een hefinrichting en aftakas gemonteerd moet hebben af fabriek, ik heb ze er zelf opgebouwd maar ze zijn wel origineel. De politie kan toch nooit nagaan of het af fabriek is gemonteerd?
Jazeker kan men dat! Dat kan ik zelfs nog. Als je naar een meewerkende Unimog dealer gaat en vraagt om de stamkaart van een bepaalde Unimog met een bekend chassis-nummer staan hier alle gegevens op van de Unimog zoals hij uit de fabriek is vertrokken. Afhankelijk van de reden waarom de politie u aan de kant heeft gezet zal men deze moeite doorlopen of niet.
Ik heb wel eens gehoort dat een trekkerrijbewijs helemaal niet verplicht is, hoe zit dat nu eigenlijk?
Volgens het Rijbewijsreglement (artikel 6) is een trekkerrijbewijs niet verplicht. Wel moet de bestuurder minimaal 16 jaar oud zijn. Maar volgens het Arbeidsbesluit Jeugdigen mogen personen jonger dan 18 jaar geen landbouwvoertuigen besturen. Hiervoor is dus het trekkerrijbewijs in het leven geroepen. Dus van 16 tot 18 jaar wel verplicht!
Ik heb een Unimog die volgens de wet een landbouwvoertuig is en ik heb een speed-boat erachter gekoppeld. Mag dat?
Jazeker mag dat! Een Unimog die volgens de wet een landbouwvoertuig is mag voor elk denkbaar doel worden gebruikt zolang hij maar niet in strijdt is met de wetgeving. Dit betekent dus dat de aanhanger die erachter zit (een marktkraam, speed-boat, kermisattractie, enz......) moet voldoen aan de wegenverkeerswet en het Voertuigreglement. Iemand die zegt dat je hem puur voor landbouwdoeleinden mag gebruiken heeft ongelijk.
Ik heb een Unimog die volgens de wet een landbouwvoertuig is en heb wel eens personen achter in de bak. Mag dat?
Nee, dit mag nooit. Personen mogen nooit buiten de daarvoor ingerichte (en natuurlijk gekeurde) plaatsen worden vervoerd. Dit betekent dus dat men nooit personen in de bak mag vervoeren. Bij een Unimog met enkele cabine betekent het dat er 1 passagier mee mag worden genomen in de stoel naast de bestuurders-stoel. Voor een dubbelcabine mag de achterbank ook nog volzitten met personen (kijk wel even je verzekeringsvoorwaarden na voor het precieze aantal!).
Algemene opmerkingen
Als u een vraag heeft kunt u het best eerst even kijken op het forum of deze vraag al eerder is gesteld en dus ook beantwoord.
Mocht u nog vragen hebben die niet op het forum staan stel deze dan op het forum. Vragen via de mail worden niet behandeld! Dit omdat er waarschijnlijk meerdere mensen met dezelfde vraag zitten. Als u deze dan stelt op het forum kunnen meteen alle bezoekers het antwoord lezen.
Genoemde partijen
RDW (RijksDienst voor Wegverkeer)
0900 07 39 (€ 0,10 p/m)
www.rdw.nl
Douane
www.douane.nl
Politie
0900 88 44
www.politie.nl
bron: boeruh.com
Inleiding
Dit document is alleen ter informatie over de huidige stand van zaken aangaande de wetgeving op unimogs. Er kunnen geen rechten worden onttrokken aan dit artikel en alle informatie dient voor gebruik eerst nagelezen zijn in de meest recentie versie van de wetgeving. De verwijzingen naar de wetboeken staan in het artikel aangegeven. De meest recente versie kan altijd worden aangevraagd bij de lokale politie.
Unimog als vrachtwagen
Voordat een unimog als vrachtwagen geregistreerd staat moet moet u met de volgende dingen rekening houden:
Voldoen aan Voertuigreglement (hoofdstuk 5, afdeling 3)
Voldoen aan Wegenverkeerswet
Jaarlijkse APK keuring
Betalen houderschapsbelasting
Betalen verzekering
Tanken van blanke dieselolie
Keuring en op kenteken zetten door het RDW
Unimog als bedrijfsauto (grijs kenteken)
Voordat een unimog als bedrijfsauto geregistreerd staat moet moet u met de volgende dingen rekening houden:
Voldoen aan Voertuigreglement (hoofdstuk 5, afdeling ?)
Voldoen aan Wegenverkeerswet
Jaarlijkse APK keuring
Betalen wegenbelasting
Betalen verzekering
Tanken van blanke dieselolie
Keuring en op kenteken zetten door RDW
Maximaal totaal gewicht beneden 3500 kg. (leeg voertuig + laadvermogen)
Kentekenbewijs of domeinverklaring verplicht voor deze procedure!
Een conformiteitsverklaring (verkrijgbaar bij Mercedes-Benz) versnelt het hele proces aanzienlijk
Unimog als landbouwvoertuig
Voordat een unimog als landbouwvoertuig geregistreerd staat moet u met de volgende dingen rekening houden:
Voldoen aan Voertuigreglement (hoofdstuk 5, afdeling 8 )
Voldoen aan Wegenverkeerswet
Betalen verzekering (minimaal WA-verzekerd)
Hoeft geen belasting te betalen
Tanken van rode dieselolie (ongeacht de werkzaamheden, als het maar feitelijk een landbouwvoertuig is!)
Geen constructie-snelheid (dus een landbouwvoertuig mag wel 200 km/h kunnen)
Verplicht afgeknotte driehoek op zichtbare plek
Er moet af fabriek een hefinrichting gemonteerd zijn (dit kan de politie nakijken in de stamkaart!)
Er moet af fabriek een aftakas gemonteerd zijn (ook dit valt na te kijken in de stamkaart!)
Maximum snelheid is 25 km/h (rijd je sneller dan ben je nog steeds een landbouwvoertuig maar krijg je een bekeuring voor de snelheidsoverschrijding)
Trekkerrijbewijs verplicht voor personen tussen de 16 en 18 jaar (beneden de 16 is het sowieso verboden een landbouwvoertuig te bedienen en boven de 18 jaar is er niets nodig). Dit geldt alleen op de openbare weg, in het land of op het erf is niets geregeld. Een trekkerrijbewijs kan gehaald worden bij uw lokale AOC-school
Er mag nooit een kenteken van een vrachtwagen of bedrijfsauto bij hebben gezeten want dan blijft het voor altijd een vrachtwagen of bedrijfsauto en kan het dus nooit een landbouwvoertuig worden!
Voor grensoverschrijding naar Duitsland is een landbouw kenteken verplicht evenals dat er blanke dieselolie in de tank moet zitten (elk vleugje rode kleurstof levert al een bekeuring op!). Het aanvragen van zo'n kenteken kan via de RDW
Als u aan al de voorwaarden en regels voldoet zodat uw Unimog volgens de wet een landbouwvoertuig is maakt het niets uit voor welke doeleinden deze wordt gebruikt! Ook de snelheid dat je rijdt doet niets af aan het feit dat u een landbouwvoertuig berijd.
Unimog als motorrijtuig met beperkte snelheid
De wetgeving hierop en de keuring door het RDW zijn zo aangescherpt dat dit eigenlijk geen optie is. Mede door de maximale constructie-snelheid van 25 km/h zal dit waarschijnlijk ook wel geen optie zijn. U kunt wel een bericht posten op het forum als u per se wilt weten hoe dit in elkaar zit.
Veelgestelde vragen
Ik heb een Unimog 406 met aftakas maar zonder hefinrichting en gebruik hem als landbouwvoertuig, kan met mij bekeuren?
Jazeker, u rijdt volgens de wet rond in een vrachtwagen welke niet verzekerd is als vrachtwagen, waarvoor u geen wegenbelasting betaald, niet APK gekeurd is, rode dieselolie in de tank heeft zitten en waar u waarschijnlijk ook geen rijbewijs voor heeft. Kortom voldoet u niet aan een van de bovenstaande voorwaarden kan de politie (en voor de brandstof de douane) u flink bekeuren!
Ik rijd soms wel eens met mijn Unimog 406 met hefinrichting en aftakas te snel, waar kan de politie mij voor bekeuren?
De politie kan u alleen bekeuren voor het feit dat u te snel hebt gereden (ervan uitgaande dat u voldoet aan alle voorwaarden). Maar pas op, afhankelijk van de snelheidsovertreden kan dit ook verregaande gevolgen hebben wat zelfs kan leiden tot in beslag name van het voertuig en rijbewijs.
Ik las dat je een hefinrichting en aftakas gemonteerd moet hebben af fabriek, ik heb ze er zelf opgebouwd maar ze zijn wel origineel. De politie kan toch nooit nagaan of het af fabriek is gemonteerd?
Jazeker kan men dat! Dat kan ik zelfs nog. Als je naar een meewerkende Unimog dealer gaat en vraagt om de stamkaart van een bepaalde Unimog met een bekend chassis-nummer staan hier alle gegevens op van de Unimog zoals hij uit de fabriek is vertrokken. Afhankelijk van de reden waarom de politie u aan de kant heeft gezet zal men deze moeite doorlopen of niet.
Ik heb wel eens gehoort dat een trekkerrijbewijs helemaal niet verplicht is, hoe zit dat nu eigenlijk?
Volgens het Rijbewijsreglement (artikel 6) is een trekkerrijbewijs niet verplicht. Wel moet de bestuurder minimaal 16 jaar oud zijn. Maar volgens het Arbeidsbesluit Jeugdigen mogen personen jonger dan 18 jaar geen landbouwvoertuigen besturen. Hiervoor is dus het trekkerrijbewijs in het leven geroepen. Dus van 16 tot 18 jaar wel verplicht!
Ik heb een Unimog die volgens de wet een landbouwvoertuig is en ik heb een speed-boat erachter gekoppeld. Mag dat?
Jazeker mag dat! Een Unimog die volgens de wet een landbouwvoertuig is mag voor elk denkbaar doel worden gebruikt zolang hij maar niet in strijdt is met de wetgeving. Dit betekent dus dat de aanhanger die erachter zit (een marktkraam, speed-boat, kermisattractie, enz......) moet voldoen aan de wegenverkeerswet en het Voertuigreglement. Iemand die zegt dat je hem puur voor landbouwdoeleinden mag gebruiken heeft ongelijk.
Ik heb een Unimog die volgens de wet een landbouwvoertuig is en heb wel eens personen achter in de bak. Mag dat?
Nee, dit mag nooit. Personen mogen nooit buiten de daarvoor ingerichte (en natuurlijk gekeurde) plaatsen worden vervoerd. Dit betekent dus dat men nooit personen in de bak mag vervoeren. Bij een Unimog met enkele cabine betekent het dat er 1 passagier mee mag worden genomen in de stoel naast de bestuurders-stoel. Voor een dubbelcabine mag de achterbank ook nog volzitten met personen (kijk wel even je verzekeringsvoorwaarden na voor het precieze aantal!).
Algemene opmerkingen
Als u een vraag heeft kunt u het best eerst even kijken op het forum of deze vraag al eerder is gesteld en dus ook beantwoord.
Mocht u nog vragen hebben die niet op het forum staan stel deze dan op het forum. Vragen via de mail worden niet behandeld! Dit omdat er waarschijnlijk meerdere mensen met dezelfde vraag zitten. Als u deze dan stelt op het forum kunnen meteen alle bezoekers het antwoord lezen.
Genoemde partijen
RDW (RijksDienst voor Wegverkeer)
0900 07 39 (€ 0,10 p/m)
www.rdw.nl
Douane
www.douane.nl
Politie
0900 88 44
www.politie.nl
bron: boeruh.com