Dagboek Ron
- Spiekker; S.J.B.
- Senior forumlid
- Voornaam: Sjoerd
Re: Dagboek Ron
Doet me denken aan een grapje van dhr Finkers uit z'n stuk MacBath: Heb een paard dat heel hard wil lopen. OK, je bent aangenomen Even later: Waar blijf je nou, meende dat je paard hard wou lopen? Hij wil t wel maar kan t niet 

mvg
Sjoerd Spiekker
As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"
Huard "Champion de labour"
Sjoerd Spiekker
As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"
Huard "Champion de labour"
-
- Forumlid
- Voornaam: Ron
Spiekker; S.J.B. schreef:Zie ik daar op foto 3 een Ursus/MF 3512/255? Wat voor hutten zitten daar eigenlijk op? Zijn typische Oostblok-dingen, dak wat je open kunt klappen, ruim genoeg als 2e woning en uiteraard net zo lawaaierig als daar buiten
Ja Sjoerd, het is een Ursus. Type ken ik niet meer zo uit m'n hoofd, maar het kan zijn dat je goed hebt gegokt. M'n buurman heeft hem nog steeds, dus ik kan er nog wel eens op terugkomen. Volgens mij zat er geen cabine op toen hij hem kocht (ik had er toen een foto van gemaakt, maarja, dat was toen ik geen rolletje in m'n fototoestel had zitten

daruler schreef:wattan ron
Om maar even zo te verantwoorden: in het begin verliep alles effe wat minder gesmeerd. Van die dingetjes waar iedereen hier mee te maken heeft gehad in het begin...
RichardB schreef:Ron,
had je eigenlijk in het begin nog "problemen" met het personeel?
Dus communicatiemoeilijkheden of verschil in mentaliteit?
Niks negatiefs over Polen hoor, maar ze hebben naar mijn mening een andere mentaliteit dan Nederlanders.
Ten opzichte van verhalen van andere nederlandse boeren vind ik dat het bij mij verschrikkelijk is meegevallen (gelukkig maar!). Over die mentaliteitsverschillen, ja, dat voel je wel. Vaak de kijk op de manier van werken. Soms, in winkels bijvoorbeeld, maakte je wel eens situaties mee wat in nederland ondenkbaar zou zijn.
Tja, ik hoor ook wel eens verhalen over nederlandse werknemers..
Maar leuke update, het is toch ook wel nostalgie!
Maar leuke update, het is toch ook wel nostalgie!
Wat je niet begrijpt moet je bewonderen, ik bewonder.....

-
- Stagiair
- Voornaam: Jasper
Ronald!
Ik zeg nog maar eens wat anderen op dit forum ook zeggen: het is genieten van al die foto's (en uit oude doos) die je plaatst! Ik begrijp dat het voor jou qua omstandigheden niet altijd genieten was. Durf je tegen ons te zeggen hoe in het begin moest wonen? Uit betrouwbare bron vernomen moet dat niet best geweest zijn.
En ja, in al die jaren was je toch maar 1 keer "bedonderd" om zo te zeggen, terwijl andere Nederlandse boeren "gillend" terug naar Nederland keerden? Jij weet dat ik jou bewonder hoe je als veehouderij-achtergrond je staande weet te houden als akkerbouwer in Polen.
Net wat RichardB vroeg: kun je er wat meer over vertellen over die mentaliteitsverschillen en hoe je relatie is met je eigen personeel?
Enne, wanneer komen er weer foto's van je oude Fiat op je forum te staan?
Aanstaande maandag is voor mij weer inschrijving voor trekkertrek, hoop dat je oude Fiat weer mee gaat doen.
Groetjes!
Ik zeg nog maar eens wat anderen op dit forum ook zeggen: het is genieten van al die foto's (en uit oude doos) die je plaatst! Ik begrijp dat het voor jou qua omstandigheden niet altijd genieten was. Durf je tegen ons te zeggen hoe in het begin moest wonen? Uit betrouwbare bron vernomen moet dat niet best geweest zijn.
En ja, in al die jaren was je toch maar 1 keer "bedonderd" om zo te zeggen, terwijl andere Nederlandse boeren "gillend" terug naar Nederland keerden? Jij weet dat ik jou bewonder hoe je als veehouderij-achtergrond je staande weet te houden als akkerbouwer in Polen.
Net wat RichardB vroeg: kun je er wat meer over vertellen over die mentaliteitsverschillen en hoe je relatie is met je eigen personeel?
Enne, wanneer komen er weer foto's van je oude Fiat op je forum te staan?
Aanstaande maandag is voor mij weer inschrijving voor trekkertrek, hoop dat je oude Fiat weer mee gaat doen.
Groetjes!
-
- Forumlid
Oei Jasper, wat een moeilijke vragen, effe denken hoor.
In het huis waarin ik woon was toen ik kwam al enkele jaren kantoor van de boerderij. Daarvoor was het een winkel, in m'n woonkamer stond de toonbank, de andere kamer en keuken waren opslagruimte en m'n kantoorruimte was de 'zuipruimte'. Toen de winkel failliet ging kwam in dit huis het kantoor van de boerderij. Gebouw was aardig verwaarloosd. Twee kamers werden een beetje opgeknapt, keuken werd gebruikt als opslag voor bestrijdingsmiddelen. In de badkamer was alleen een WC-pot, wasbak en koud water. Ik kookte in de kamer op een gasstel wat ik in NL van de oudijzerhoop had getrokken (op flessengas met een branders voor aardgas). Kolenkachel van de centrale verwarming was een ramp, daarom zat ik in het najaar en winter m'n kamertje met een elektrisch kacheltje met een kleed over me heen. Ik keek TV op een heel klein pools zwart-wit TV-tje. Doordat de antenne een stuk aluminium draad kon ik wazig drie poolse zenders krijgen (als ik in m'n stoel zat was soms het beeld slecht, als ik opstond om te verstellen werd juist door het opstaan het beeld goed, en als ik weer ging zitten verdween het beeld weer
). Later had ik een grote Philips kleurentelevisie in m'n oude VW Passat meegesleept naar Polen, maar daar bleek dat het geluid moest worden afgesteld op een ander systeem. Ik kon bij een bekende van mij in de stad terecht om regelmatig in bad te gaan. Tussendoor behelpte ik mij met koud water ('s winters leek het wel ijswater). Het ergst was als je 's avonds uit de stad kwam (daar slenterde ik in m'n vrije tijd) en in een ijskoud huis terecht kwam. Westerse woonmaatstaven moest ik toen maar even uit m'n hoofd zetten, bijna alle polen woonde toen trouwens ook beter als ik. Er waren wel meer van die kleine dingetjes, maar zo heb ik in grote lijnen de eerste paar jaar gezeten. Gelukkig is dat verleden tijd, ik kan het nu nog steeds moeilijk voorstellen dat ik zo heb gezeten, ik zou voor geen geld meer terug willen naar die tijd. Daarom... snel vergeten maar!
En dat nog wel door iemand die mij werd aanbevolen door een zeer betrouwbare handelspartner (waar ik nog steeds zaken mee doe). Wel meerdere mensen werd door hem een poot uitgedraaid, die handelspartner van mij werd trouwens ook slachtoffer van hem.
Over die mentaliteitsverschillen... Daarover wil ik eigenlijk geen harde uitspraken meer doen. Wat verschillen heb ik wel eens eerder beschreven hier op het forum. Ik wil niet dat mijn uitspraken blind door jullie worden overgenomen en worden vertaald op een manier dat iedere poolse burger zo is.
Ik ervaar de relatie met m'n eigen personeel goed. Ik loop er niet met een zweep achteraan, en zij maken er geen probleem van als er periodes zijn met lange werkdagen en weinig vrije (weekend)dagen.
Ik heb er nog enkele foto's van. Je ziet ze wel verschijnen
In het huis waarin ik woon was toen ik kwam al enkele jaren kantoor van de boerderij. Daarvoor was het een winkel, in m'n woonkamer stond de toonbank, de andere kamer en keuken waren opslagruimte en m'n kantoorruimte was de 'zuipruimte'. Toen de winkel failliet ging kwam in dit huis het kantoor van de boerderij. Gebouw was aardig verwaarloosd. Twee kamers werden een beetje opgeknapt, keuken werd gebruikt als opslag voor bestrijdingsmiddelen. In de badkamer was alleen een WC-pot, wasbak en koud water. Ik kookte in de kamer op een gasstel wat ik in NL van de oudijzerhoop had getrokken (op flessengas met een branders voor aardgas). Kolenkachel van de centrale verwarming was een ramp, daarom zat ik in het najaar en winter m'n kamertje met een elektrisch kacheltje met een kleed over me heen. Ik keek TV op een heel klein pools zwart-wit TV-tje. Doordat de antenne een stuk aluminium draad kon ik wazig drie poolse zenders krijgen (als ik in m'n stoel zat was soms het beeld slecht, als ik opstond om te verstellen werd juist door het opstaan het beeld goed, en als ik weer ging zitten verdween het beeld weer

jas schreef:En ja, in al die jaren was je toch maar 1 keer "bedonderd" om zo te zeggen, terwijl andere Nederlandse boeren "gillend" terug naar Nederland keerden?
En dat nog wel door iemand die mij werd aanbevolen door een zeer betrouwbare handelspartner (waar ik nog steeds zaken mee doe). Wel meerdere mensen werd door hem een poot uitgedraaid, die handelspartner van mij werd trouwens ook slachtoffer van hem.
Over die mentaliteitsverschillen... Daarover wil ik eigenlijk geen harde uitspraken meer doen. Wat verschillen heb ik wel eens eerder beschreven hier op het forum. Ik wil niet dat mijn uitspraken blind door jullie worden overgenomen en worden vertaald op een manier dat iedere poolse burger zo is.
Ik ervaar de relatie met m'n eigen personeel goed. Ik loop er niet met een zweep achteraan, en zij maken er geen probleem van als er periodes zijn met lange werkdagen en weinig vrije (weekend)dagen.
jas schreef:Enne, wanneer komen er weer foto's van je oude Fiat op je forum te staan?
Ik heb er nog enkele foto's van. Je ziet ze wel verschijnen

-
- Stagiair
Sorry Ron dat ik het verleden weer bij je oprakel haha, door dit forum kun je tenminste je ervaringen delen zodat je het kan verwerken.
Ik snap dat je er niet teveel over wil zeggen over die mentaliteitsverschillen. Zelfs hier in Nederland moet je op je woorden letten tegenover je collega's of zakenmensen, want het kan verkeerd geinterpreteerd worden of ze maken misbruik van je. Toen ik er op jonge leeftijd thuis alleen voor stond had ik in de gaten dat sommige mensen mij om de tuin heen wilden leiden, nou dat had ik mooi door! Met anderen omgaan gaat me steeds beter af, komt door de ervaring en dat is bij jou Ronald en denk anderen op dit forum ook zo!!
Ik snap dat je er niet teveel over wil zeggen over die mentaliteitsverschillen. Zelfs hier in Nederland moet je op je woorden letten tegenover je collega's of zakenmensen, want het kan verkeerd geinterpreteerd worden of ze maken misbruik van je. Toen ik er op jonge leeftijd thuis alleen voor stond had ik in de gaten dat sommige mensen mij om de tuin heen wilden leiden, nou dat had ik mooi door! Met anderen omgaan gaat me steeds beter af, komt door de ervaring en dat is bij jou Ronald en denk anderen op dit forum ook zo!!
-
- Forumlid
Hier pak ik de draad weer op met de oude foto's. De vorige fotoserie was van een heel seizoen, nu ga ik verder waar we daar zijn gestopt.
Nadat de bieten waren gerooid was binnen enkele dagen de grond vastgevroren. Met ploegen gingen we verder toen de vorst er weer uit was. Hier zijn we nog aan de gang met de rondgaande ploegen. Zo ploegden we het grootste gedeelte van en stuk land om het daarna met de wentelploeg af te ploegen.

In optocht over het land.

Smeltwater liep naar de lagere plekken...

maar onder het water was het wel hard.

Bietenland eerste keer eggen met de gewone eg.

Daarna met de 6 meter brede Fortschritt-eg.

Bieten zaaien, voor het eerst met de 12-rijige Hassia zaaimachine.

Zomergerst zaaien.

Toen de oogst al een tijdje aan de gang was, was de NH combine gekomen. Nadat we de hakselaar erop hadden gebouwd en de machine alleen hadden doorgesmeerd was zijn taak om de 60 ha zomergerst te dorsen die ik op eenjarig pachtland had in de heuvels aan de andere kant van de stad. Toen ik thuis de laatste hektare tarwe had gedorsen met de John Deere keerde de NH diezelfde dag terug naar de boerderij nadat hij z'n taak storingsloos had vervuld

De muizen werden niet meer bang van onze aanwezigheid in de werkplaats. Ze pakten zelfs graankorrels van m'n schoen om het daarna op een rustig plaatsje op te peuzelen.

Doordat het niet zo nat was met bietenrooien konden we met de grote russische wagens het land in. Hier het lossen op de hoop. Met de voorlader moesten de bieten nog wel omhooggedrukt worden.

Ploegen aan het eind van het seizoen. Omdat dit stuk driehoekig land altijd zwaar was om te ploegen, kreeg het de bijnaam Bermuda Driehoek. Na diepwoelen (waar we op vele plaatsten de te ondiep liggende telefoonkabel kapot trokken) werd het stukken beter.

Jaartal van deze foto weet ik niet precies meer, erwten zaaien met de Ursus en de 4 meter brede russische zaaimachine.

Groetjes
Nadat de bieten waren gerooid was binnen enkele dagen de grond vastgevroren. Met ploegen gingen we verder toen de vorst er weer uit was. Hier zijn we nog aan de gang met de rondgaande ploegen. Zo ploegden we het grootste gedeelte van en stuk land om het daarna met de wentelploeg af te ploegen.

In optocht over het land.

Smeltwater liep naar de lagere plekken...

maar onder het water was het wel hard.

Bietenland eerste keer eggen met de gewone eg.

Daarna met de 6 meter brede Fortschritt-eg.

Bieten zaaien, voor het eerst met de 12-rijige Hassia zaaimachine.

Zomergerst zaaien.

Toen de oogst al een tijdje aan de gang was, was de NH combine gekomen. Nadat we de hakselaar erop hadden gebouwd en de machine alleen hadden doorgesmeerd was zijn taak om de 60 ha zomergerst te dorsen die ik op eenjarig pachtland had in de heuvels aan de andere kant van de stad. Toen ik thuis de laatste hektare tarwe had gedorsen met de John Deere keerde de NH diezelfde dag terug naar de boerderij nadat hij z'n taak storingsloos had vervuld

De muizen werden niet meer bang van onze aanwezigheid in de werkplaats. Ze pakten zelfs graankorrels van m'n schoen om het daarna op een rustig plaatsje op te peuzelen.

Doordat het niet zo nat was met bietenrooien konden we met de grote russische wagens het land in. Hier het lossen op de hoop. Met de voorlader moesten de bieten nog wel omhooggedrukt worden.

Ploegen aan het eind van het seizoen. Omdat dit stuk driehoekig land altijd zwaar was om te ploegen, kreeg het de bijnaam Bermuda Driehoek. Na diepwoelen (waar we op vele plaatsten de te ondiep liggende telefoonkabel kapot trokken) werd het stukken beter.

Jaartal van deze foto weet ik niet precies meer, erwten zaaien met de Ursus en de 4 meter brede russische zaaimachine.

Groetjes
Laatst gewijzigd door ron op di 01 mar, 2011 21:58, 2 keer totaal gewijzigd.
- Arjan
- Forumlid
- Voornaam: Arjan
- Contacteer:
mooi grondje daaro zo te zien
Arno schreef:achteruitrijden met de kieper omhoog is ZO!! 1990
mvg Arjan
-
- Stagiair
Ik kijk nu even op je forum midden op de dag omdat ik een kort nachtje achter de rug heb.
Het doet pijn aan m'n ogen om te zien hoe je daar in het water aan het ploegen ben, ok ik heb laatst ook 1 gang water om staan ploegen omdat de voor vol smeltwater zat. Maar dit is een hele grote natte plek. Je kon zeker het water niet afvoeren door geulen te graven.
Je kon er in het voorjaar gewoon over heen rijden om het land klaar te maken?
Het doet pijn aan m'n ogen om te zien hoe je daar in het water aan het ploegen ben, ok ik heb laatst ook 1 gang water om staan ploegen omdat de voor vol smeltwater zat. Maar dit is een hele grote natte plek. Je kon zeker het water niet afvoeren door geulen te graven.
Je kon er in het voorjaar gewoon over heen rijden om het land klaar te maken?
-
- Forumlid
Arjan, in het najaar lijkt het altijd tegen te vallen, in het voorjaar lijkt het altijd mee te vallen
Jasper, er zijn hier wel meer dingen geweest die pijn konden doen aan ogen van nederlandse boeren. Moest je je psychisch maar niet teveel mee bezig houden om geen hartaanval te krijgen
Op de plek waar deze foto's zijn genomen kan je in het voorjaar normaal terecht. Juist omdat het land daar door de bietenoogst was vastgereden zakte het water niet zo snel weg.

Jasper, er zijn hier wel meer dingen geweest die pijn konden doen aan ogen van nederlandse boeren. Moest je je psychisch maar niet teveel mee bezig houden om geen hartaanval te krijgen

Op de plek waar deze foto's zijn genomen kan je in het voorjaar normaal terecht. Juist omdat het land daar door de bietenoogst was vastgereden zakte het water niet zo snel weg.
-
- Forumlid
Een van m'n buurmannen had een verzamelingactie in gang gezet om boeren te helpen in het gebied wat in Polen het zwaarst was getroffen door de overstromingen vorig jaar. Hij is bij iedereen in de buurt langsgeweest met de vraag iets te schenken. Per boer werd zo ongeveer 250 tot 300 kilo afgegeven. Het meest was wintertarwe, daarnaast veldbonen, zomergerst, erwten en droge bietenpulp. Een lokaal tuincentrum schonk graszaad en groentezaad, een meubelmaker enkele keukenkastjes, de plaatselijke olieboer schonk diesel voor de tocht, een vrachtwagen was ook wel voor dit doel te regelen.
Alles werd bij mij verzameld omdat niemand anders zoveel ruimte over heeft in z'n schuur. Vandaag werd uiteindelijk alles opgeladen.
Een stuk of wat boeren uit de buurt kwamen natuurlijk helpen met laden.

Hier ben ik op de laatste lege pallet gaan staan, opgeheven door de heftruck, om de laatste foto te maken. Alles zit erin, ruim tien ton hulpgoederen voor onze collega's die vorig jaar verschrikkelijke dingen hebben meegemaakt. (ja ja, hier ligt nog steeds sneeuw!)

Volgens de routeplanner een tocht van ongeveer 460 kilometer. De initiatiefnemer is zelf ook bij de vrachtwagen ingestapt om alles persoonlijk te bezorgen. Nu maar hopen dat daar geen ruzie ontstaat wie hoeveel toebedeeld krijgt.
Groetjes
Alles werd bij mij verzameld omdat niemand anders zoveel ruimte over heeft in z'n schuur. Vandaag werd uiteindelijk alles opgeladen.
Een stuk of wat boeren uit de buurt kwamen natuurlijk helpen met laden.

Hier ben ik op de laatste lege pallet gaan staan, opgeheven door de heftruck, om de laatste foto te maken. Alles zit erin, ruim tien ton hulpgoederen voor onze collega's die vorig jaar verschrikkelijke dingen hebben meegemaakt. (ja ja, hier ligt nog steeds sneeuw!)

Volgens de routeplanner een tocht van ongeveer 460 kilometer. De initiatiefnemer is zelf ook bij de vrachtwagen ingestapt om alles persoonlijk te bezorgen. Nu maar hopen dat daar geen ruzie ontstaat wie hoeveel toebedeeld krijgt.
Groetjes
- Stigter
- Beheerder
- Voornaam: Arie
- Contacteer:
Goed werk Ron! Dat zal men wel waarderen!
Een rit van 460 kilometer snelweg? Of meer provinciaal? Dan zijn ze blij als ze een gemiddelde snelheid van 50km/u halen denk ik!
De sneeuw was mij bekend, verleden week nog temperaturen richting -20c toch?
Een rit van 460 kilometer snelweg? Of meer provinciaal? Dan zijn ze blij als ze een gemiddelde snelheid van 50km/u halen denk ik!
De sneeuw was mij bekend, verleden week nog temperaturen richting -20c toch?
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Arie Stigter
-
- Forumlid
Het laagste was -24 graden C wat ik vorige week op de thermometer heb gezien. Volgens de lokale radio zakte het kwik die nacht in stad bij de grond tot -38 graden C. Die hele week kwam het 's nachts niet boven de -20, overdag niet boven de -12. Nu is het wel wat beter om uit te houden.
Arie, je komt redelijk in de buurt. De routeplanner geeft voor een grote vrachtwagen een reistijd van 8.47 uur aan
Arie, je komt redelijk in de buurt. De routeplanner geeft voor een grote vrachtwagen een reistijd van 8.47 uur aan

- Stigter
- Beheerder
- Contacteer:
Mijn ervaring is inderdaad, 300 kilometer doe ik bijna 6 uur over (met de nodige rook en plaspauzes). Maar met euro2012 hoop ik dat er veel nieuwe snelwegen liggen en dat de gemiddelde reistijd een stuk korter word!
Zelfs voor Polen zijn dit toch bizarre temperaturen in Maart?
Zelfs voor Polen zijn dit toch bizarre temperaturen in Maart?
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Arie Stigter
-
- Forumlid
Nou ja, die temperaturen waren nog net in februari.
Ze zijn op veel plaatsen bezig vierbaans wegen aan te leggen waar het nu nog tweebaans is. Maar als ze daarmee voor euro2012 klaar willen komen, mogen ze op sommige plaatsen wel heel erg mee opschieten
Stigter schreef:Maar met euro2012 hoop ik dat er veel nieuwe snelwegen liggen en dat de gemiddelde reistijd een stuk korter word!
Ze zijn op veel plaatsen bezig vierbaans wegen aan te leggen waar het nu nog tweebaans is. Maar als ze daarmee voor euro2012 klaar willen komen, mogen ze op sommige plaatsen wel heel erg mee opschieten

- Stigter
- Beheerder
- Contacteer:
Wellicht in April al even naar de Mazury, Ik mag toch echt hopen dat de snelweg klaar is en in gebruik genomen is. 2 uur lang er naast rijden omdat men de op- en afrit nog niet klaar heeft schiet niet echt op. Zelfs er even aan gedacht om stukje off road te gaan om de snelweg wel te kunnen nemen, maar de hele snelweg was nog niet in gebruik.
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Arie Stigter
-
- Stagiair
Dag Ronald en Stigter,
Ik maakte een keer de opmerking dat ik sommige foto's maar half op mijn scherm kreeg. Nou inderdaad Ronald (ik had je van de week aan de telefoon), het lag aan mijn oude computer!! Nu ik een nieuwe heb, gaat het downloaden probleemloos en veel sneller! Dus aan de site Farmerforum ligt het niet Stigter, je kan opgelucht ademhalen haha.
Zeg Stigter: ben je al eens bij Ronald geweest? Een vriend van me wil dat ik met hem mee ga dit jaar naar Ronald, ik ben in 2009 al geweest, het is "maar" 12 uur rijden van mij vandaan, toch moet ik er nog goed over nadenken.
Ik maakte een keer de opmerking dat ik sommige foto's maar half op mijn scherm kreeg. Nou inderdaad Ronald (ik had je van de week aan de telefoon), het lag aan mijn oude computer!! Nu ik een nieuwe heb, gaat het downloaden probleemloos en veel sneller! Dus aan de site Farmerforum ligt het niet Stigter, je kan opgelucht ademhalen haha.
Zeg Stigter: ben je al eens bij Ronald geweest? Een vriend van me wil dat ik met hem mee ga dit jaar naar Ronald, ik ben in 2009 al geweest, het is "maar" 12 uur rijden van mij vandaan, toch moet ik er nog goed over nadenken.
- Stigter
- Beheerder
- Contacteer:
12 uur rijden? Dat valt toch zeker wel mee?
Nu weet ik het stukje naar Ron niet, maar tot de grens van Polen rijd ik alleen maar snelweg, daarna is het meer provinciaal.
Heen doen wij het altijd in 2 dagen, omdat je al een uur of 9 alleen maar snelweg heb gereden, en dan vermoeid de wegen van Polen op, dat is geen goede combinatie. Terug in ene ruk. Gaat tot nu toe goed.
Gelukkig dat het niet aan Farmerforum ligt, soms wil het probleem zich ook voordoen met foto's die zijn geupload via imageshack.
Nu weet ik het stukje naar Ron niet, maar tot de grens van Polen rijd ik alleen maar snelweg, daarna is het meer provinciaal.
Heen doen wij het altijd in 2 dagen, omdat je al een uur of 9 alleen maar snelweg heb gereden, en dan vermoeid de wegen van Polen op, dat is geen goede combinatie. Terug in ene ruk. Gaat tot nu toe goed.
Gelukkig dat het niet aan Farmerforum ligt, soms wil het probleem zich ook voordoen met foto's die zijn geupload via imageshack.
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Arie Stigter
-
- Forumlid
Stigter schreef:Mocht je nog eens in de buurt zijn Ron, je maakt mij er in ieder geval erg blij mee.
En dat was gisteren, toen ik bij de suikerfabriek het bietenzaad af ging halen

Ik ben maar om de trekker heen gelopen en heb er een vijftal foto's van gemaakt.

Groetjes
-
- Forumlid
Ja, luxe machines he, zelfs nieuwe trekkers hebben niet zo'n grote veer onder de stoel zitten 

- Arjan
- Forumlid
- Voornaam: Arjan
- Contacteer:
en antie flat tire
Arno schreef:achteruitrijden met de kieper omhoog is ZO!! 1990
mvg Arjan
-
- Forumlid
Het laatste restje archieffoto's uit Polen die ik voor jullie heb. Het zijn foto's uit verschillende jaren, daardoor kunnen ze een beetje door elkaar staan.
Zaaien in het voorjaar met de Fiat en de 4 meter brede rotoreg/zaaimachine

Beerput leegzuigen met de oude russische giertank

Kunstmest strooien met de Amazone-strooier die allang vertrokken is

Ploegen met de oude Fiat 1300 met rumptstad ploeg, die gepensioneerde vent had dat najaar in z'n eentje ongeveer 370 hectare met deze trekker en ploeg omgedraaid (zonder te klagen)

Een van de oude Ursussen.

Omdat hier de vaste New Holland chauffeur ziek was, een gepensioneerde Bizon chauffeur op de New Holland. Hij helpt nu nog steeds mee als ik een trekkerchauffeur tekort kom.

Dorsen, foto genomen op de dag voor m'n bruiloft
Daarom hier de chauffeur van de New Holland combine op de John Deere, en de gepensioneerde Bizon chauffeur op de New Holland.

Bieten rooien

Bloten van de graszaadstoppel in het najaar.

Ploegen achter het huis, foto genomen vanuit m'n zolderraam.

Inwerken van ongeoogste korrelmais in het voorjaar op 'nieuw' land. De vorige eigenaar had het niet op tijd kunnen oogsten. Hierna hadden we geploegd en zomergerst ingezaaid. De enige keer dat ik maisopslag in m'n gerst had staan met dorsen

Met twee trekkers aan het ploegen voor de inzaai van wintertarwe.

Groetjes
Zaaien in het voorjaar met de Fiat en de 4 meter brede rotoreg/zaaimachine

Beerput leegzuigen met de oude russische giertank

Kunstmest strooien met de Amazone-strooier die allang vertrokken is

Ploegen met de oude Fiat 1300 met rumptstad ploeg, die gepensioneerde vent had dat najaar in z'n eentje ongeveer 370 hectare met deze trekker en ploeg omgedraaid (zonder te klagen)

Een van de oude Ursussen.

Omdat hier de vaste New Holland chauffeur ziek was, een gepensioneerde Bizon chauffeur op de New Holland. Hij helpt nu nog steeds mee als ik een trekkerchauffeur tekort kom.

Dorsen, foto genomen op de dag voor m'n bruiloft

Bieten rooien

Bloten van de graszaadstoppel in het najaar.

Ploegen achter het huis, foto genomen vanuit m'n zolderraam.

Inwerken van ongeoogste korrelmais in het voorjaar op 'nieuw' land. De vorige eigenaar had het niet op tijd kunnen oogsten. Hierna hadden we geploegd en zomergerst ingezaaid. De enige keer dat ik maisopslag in m'n gerst had staan met dorsen

Met twee trekkers aan het ploegen voor de inzaai van wintertarwe.

Groetjes
- groen hert
- Nieuw lid
- Voornaam: Tom
zeer mooie foto's, ik vind echte nostalgie.
aoh ik voel in een keer artikel 662 lid 2 van het burgerlijk wetboek opzetten
nederland wordt steeds slimmer
nederland wordt steeds slimmer