zo en weer een grote update om aardig bij te raken langzamer hand

13 juli, weer een stukje hooiland schudden

Eh, vogel, je ligt in de weg :/

En weer richting huis

Eh, pap kan je figuur zagen met een slijptol ??

Nadat ik even het hooi een tikie naar binnen had geharkt weer geschud in de avond

Paste precies zo, kon niet beter

Toen kwam ons eigen loonbedrijf op het veld te kilveren

Gaat mooi zo met 2 trekkers en kilverbakken

Mooie combi

Pure PK’s

Hooi was mooi gedroogd dus dat kon bij elkaar geharkt worden, wat beste wiersen opleverde

Pa was al begonnen met persen

Stoof mooi, oftewel goed droog hooi

OMNOMNOM

Pakkie

Mooie opbrengs, pa met dubbele wagen naar huis

Beide combi’s

Toen werd ik door loonwerker gevraagd of ik kon werken voor hem, dat was geen probleem alleen dan dan gebeurt er thuis wel eens wat, zo ook waren mijn college’s weer naar mijn huis toe om ruige mest over de oude gasbaan te rijden, en zo kom je thuis en is je hele mesthoop weg

Maarja het werk thuis gaat ook gewoon door, dus moest gewoon na het werk met de deutz harken, heel vervelend

Beste wiers

De balenlader hadden we opgeknapt, nieuwe ijzeren balken erop daarvoor waren ook die mooie gefiguurzaagde plaatjes voor met de slijptol

Mooi wat pakkies

Pa had weer de dubbele combi vol

En ik had de enkele combi weer vol

Beste combi

En te bedenken dat blijkbaar de banden niet zo best meer waren, een was al slecht maar de tweede werd ook minder blijkbaar, maar de deutz had er weinig erg in want die trok het zonder moeite

En natuurlijk moest er ook nog een graskuil komen, aangezien ik druk bij de loonwerker aan de gang was, had mijn pa alle 16 a 18 bunder zelf gemaaid met de deutz, maar toen hij begon met harken bleek deze helemaal kapot te gaan en bleef er weinig van over, pa had al met loonwerker gebeld of ik niet hark mee kon nemen van hun, maar had mijn baas niet meer gesproken en ondertussen had mijn vader via mijn zus bij haar vriend een hark weten te regelen, die ook helpt met het mest strooien. Dus toen was ik savonds alvast begonnen met harken zodat ze de volgende ochtend zo konden beginnen met oprapen, gelukkig had ik al een werklamp gerepareerd zoals eerder voorbij kwam

Nacht werk

En de volgende ochtend gingen we weer verder, nu duidelijk te zien een dikke dubbele 8 meter brede fella hark achter de deutz, zonder moeite

Kwam precies mooi uit, en nee we hadden het gras niet geschud aangezien we vorig jaar het gras gemaaid en geschud en al deels geharkt hadden op dezelfde dag en het toen eigenlijk al veel te droog was en bijna al hooi, dus had tegen mijn pa gezegd schud dit jaar maar niet en dat was maar goed ook want dit was net mooi zo

Machtige combi

Half 11, de heren hadden de koffie weer op dus kwamen beiden tegelijk weer op het land te oprapen terwijl ik gewoon door was gegaan met harken

Op naar het volgende veld

Even wachten totdat hij het veld in is zodat ik weer door kan

Klaar met harken dus terug op de boerderij waar ondertussen alweer een volle vracht komt met gras en een flinke stofwolk erachter aan

Tja tijd voor het middag eten dus werd een gezellige boel, daarnaast staat de greppelfrees van de loonwerker ook nog bij ons op de mestplaat

Werd al een mooi kuiltje

En weer een vracht gras, kwam weer meer af dan we hadden verwacht

De deutz stond op rust, wat een combi

Ja ik weet het ook niet wat je nou wilt

Joa ga nou maar

Beste bult

De hark werd ook weer opgehaald, nadat hij de opraapwagen had thuis gebracht, aangezien hij ook mee reed met kuilen

Even de graskuil afdekken, greppelfrees erlangs

Mooi stuiven

En dat stof was terug te zien na een regenbui, die konden we gebruiken

Even wat zand voor de voorkant

En hij lag er weer strak bij

Stond nog steeds wagen hooi op de voergang en de deutz moest er nog bij, naja paste net mooi zo

En waarom staat die daar dan nog, nouja het eerste vak met hooi zat al vol

]

Even met de rugmaaier voor de loonwerker aan de slag

En dat viel te verwachten, het werd net te smal en glee zo de sloot in met 1 poot, het was gelukkig mooi weer

11 augustus alweer, en thuis mooi even een blokkie kuil snijden

Hmm een rare lucht boven het veld

Vanwege de droogte even de zelfbouw bemester verwisselen voor de ketsplaat

Daarnaast nog even de houtklover weggebracht naar een kennis in de buurt

Zo, de giertank kon er weer tegen aan

Even een iets grotere boom verslepen

Druk in de tuin bezig dus even wat potgrond erheen transporteren met de deutz

Als ik dan toch de houtklover moet ophalen en even wat bij de AH vandaan moet hebben, waarom combineer ik het dan niet

Even een maat geholpen met het opruimen van hun strandhuisje, en waar de spullen moesten staan stond ook dit dikke beest, hij heeft er nog meer van maar die waren druk op het strand bezig

Thuis nog even de mesthoop opgehoogd met de deutz

En een week later kon ik weer aan de gang

En dan denk je even wat zand te pakken

Even provisorisch naar de schuur gebracht