Dagboek Ron

ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » vr 13 nov, 2009 10:55

Erger vind ik die stukjes biet die eruit gegooid worden. Maar... m'n bietenquotum had ik ruimschoots vol, dus dan valt de schade van dat bietverlies nog wel mee ;)

Tarrabepaling bij de suikerfabriek gaat nog op het oog. Als ze een paar kluitjes vinden, vliegt je tarrapercentage gigantisch omhoog. Wil je dat percentage dan omlaag krijgen moet je er echt een flinke dot smeergeld langs de camara's heen zien te krijgen voor elk van de 3-ploegendiensten die je bieten te zien krijgen (misschien niet meer zo makkelijk als vroeger, maar volgens het transportbedrijf schijnt het nog wel te kunnen).
Korting van de suikerfabriek krijgen we niet, tenzij je zelf eigen transport regelt en tarrapercentage boven de 30% uitkomt. Transportbedrijf van suikerfabriek is niet zo blij met een hoog tarrapercentage, zij worden betaald op netto afgeleverde bieten bij de fabriek.

Of ze laden met of zonder reiniger, de kosten die ze rekenen zijn hetzelfde.

M'n erf is gelukkig groot genoeg dat die hoop grond niet in de weg ligt. We vinden er wel een gaatje voor ;)

Groetjes


Gebruikersavatar
Ziko
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 473
Lid geworden op: di 20 jan, 2009 17:07
Voornaam: Ziko
Locatie: Terneuzen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Ziko » vr 13 nov, 2009 16:57

Hoe waren de opbrengsten Ron?
Met vriendelijke groet, Ziko
Afbeelding
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » vr 13 nov, 2009 19:05

Ziko, opbrengst was hoog genoeg om m'n quotum vol te krijgen, hoger als m'n langjarig gemiddelde :D .


Groetjes
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » zo 15 nov, 2009 12:44

Omdat we nogal wat land hebben geegaliseerd, konden we pas later hierop de kalk kwijt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog 7 ha te gaan, dan is het werk op het land klaar voor dit jaar :D
Afbeelding

Afbeelding

Groetjes
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Stigter » zo 15 nov, 2009 12:51

En dan Ron, want de 7 hectare zullen nu wel gedaan zijn toch?
Is de achterruit van de Renault gesneuveld?
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » zo 15 nov, 2009 13:08

Ja Arie, vrijdagmiddag om half 5 was het ploegen klaar. De machines kunnen nu schoongespoten worden en geconserveerd. Helaas weer enige raparaties aan wat werktuigen en 1 van de trekkers heeft wat problemen onder de motorkap gekregen :cry:
Dat achterraam van die Renault was op een vreemde manier gesneuveld. Van de zomer had ik de trekker in de schuur gezet en, zoals gewoonlijk, de schuurdeuren voor de nacht op slot gedaan. Toen ik de volgende ochtend de deuren open deed was het raam gesprongen. Juist omdat ik zelf de trekker had opgeborgen kon ik er niemand van verdenken dat er iets was gebeurd door nalatigheid of iets dergelijks.
Gebruikersavatar
Tom H
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 17:53
Voornaam: Tom
Skype: tomhurenkamp@hotnail.com
Locatie: Klarenbeek
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Tom H » zo 15 nov, 2009 13:11

Hij zal zijn handen er wel aardig aan vol hebben met die ploeg of zo?
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » zo 15 nov, 2009 13:22

Dat viel eigenlijk best wel mee. Een lichtere trekker had hier de ploeg ook nog wel kunnen trekken.
Juist op deze percelen lijkt het in het najaar op het oog zware grond, maar het bewerken valt best wel mee.
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » zo 15 nov, 2009 13:41

Hoe diep jaag je de ploeg er dan door, Ron?
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » zo 15 nov, 2009 13:48

Dit land was geegaliseerd en gewoeld toen het nog droog was. Foto was genomen op een plaats waar veel grond was heengeschoven. Daarom is het nogal zacht en ging hier de ploeg er niet zo diep door heen. De trekker met de volle kalkstrooier kon er ook nauwelijks doorheen komen.
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » zo 15 nov, 2009 13:48

Tussen het ploegen door ben ik bezig geweest met het schoonmaken van de sloten. Deze zijn enkele jaren geleden uitgediept. Ik vond het meevallen hoeveel bagger eruit kwam, het meest riet en onkruid wat op de slootbodem groeide.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aan de andere kant van het weggetje kan je een beetje zien hoe deze sloot er 5 jaar geleden uitzag. Deze sloot (niet van mijn land) is ondiep en overwoekert met riet (en buurman maar klagen dat het zo nat is op z'n land :? ).
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier was dus wel wat bagger. Dit is een sloot achter een dijk waar door kwel het water bijna altijd stroomt. Dit land heb ik sinds dit jaar in gebruik van een buurman die er om gezondheidsredenen mee moest stoppen.
Afbeelding


Groetjes
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » di 01 dec, 2009 19:30

Het sorteren van de laatste consumptieaardappels

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Iets wat oudere foto's: tijdens het dorsen is de tarwe voor eigen vermeerdering apart gehouden op de oude russische wagens.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



De Fiat had tijdens het ploegen wat last gekregen met de motor, dus maar even kijken wat er gebeurt was onder die motorkap...

Uitkleden en wassen
Afbeelding

Dit is de cilinderkop waar een klep van was verdwenen.
Afbeelding

En dit is de plaats waar we de klep hebben teruggevonden.
Afbeelding



Ziko schreef:Ben benieuwd naar die Fiat 1300, dat heb ik altijd schitterende trekkers gevonden!


Ziko, kijk eens aan!

Afbeelding

Afbeelding

We gebruiken hem niet zo vaak meer. Van de zomer hebben we een nieuw lager in de versnellingsbak gezet omdat er opeens een hard 'hamer'geluid uit kwam. De hefinstallatie is niet zo goed meer en er is nogal wat speling in de stuurinrichting gaan zitten. Als er weer even tijd komt gaan we ermee aan de slag. Motorisch gezien is het een beresterke trekker. Toen ik hem net had is het gelukt ongeveer 370 ha in 1 najaar met deze trekker om te ploegen ;)

Groetjes
Gebruikersavatar
Tom H
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 17:53
Voornaam: Tom
Skype: tomhurenkamp@hotnail.com
Locatie: Klarenbeek
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Tom H » di 01 dec, 2009 19:33

Die 1300 is echt gaaf!

Jammer van de klep.... Meteen een totale revisie of is dat nog niet nodig?
Gebruikersavatar
Ziko
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 473
Lid geworden op: di 20 jan, 2009 17:07
Voornaam: Ziko
Locatie: Terneuzen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Ziko » di 01 dec, 2009 21:40

Super zeg die 1300! Jammer van die klep inderdaad... Maarja het is niet nieuw meer zullen we maar denken ;)
Met vriendelijke groet, Ziko
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frederik
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 478
Lid geworden op: do 07 mei, 2009 15:50
Voornaam: Frederik
Locatie: Bedum
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Frederik » di 01 dec, 2009 21:51

Als ik die foto's zie en het dagboek zo lees is het helemaal niet zo veel anders om in Polen te boeren dan in Nederland, of zijn er wel erg duidelijke verschillen?
http://www.landbouwfoto.nl
Afbeelding
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » di 01 dec, 2009 22:51

De zuigers en cilinders zijn tien jaar geleden al een keer gedaan. Als we de drijfstang los hebben zullen we eens kijken of we de krukas laten slijpen, maar ik denk het wel.
Misschien dat we direct de versnellingsbak los halen, veel extra werk is het nu toch niet meer. De versnellingen willen niet meer zo lekker schakelen.
De trekker is van bouwjaar 1984 en de urenteller is enkele jaren geleden opgehouden bij 11500 uur.

Frederik, net als in NL gaat het hier niet vanzelf. Als het om het landwerk gaat, maakt het natuurlijk weinig verschil of je in NL of in PL met een trekker rijdt. Voor de rest zou je wel kunnen zeggen dat alles er wat anders aan toe gaat. Dat hangt er natuurlijk vooral van af welke bedrijfsgrootte jij in je gedachte hebt.

Groetjes
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » di 01 dec, 2009 23:39

Een ding verschilt wel heel erg, wat goed boeren moeilijker maakt: de mentaliteit van je personeel. Of zeg ik nu iets wat niet klopt?
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » wo 02 dec, 2009 11:03

Sjoerd, je kan natuurlijk niet iedereen over een kam scheren, maar dit is inderdaad een probleem wat bij gesprekken met andere boeren vaak als eerste wordt genoemd.
Gebruikersavatar
Frederik
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 478
Lid geworden op: do 07 mei, 2009 15:50
Voornaam: Frederik
Locatie: Bedum
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Frederik » wo 02 dec, 2009 14:44

ron schreef:
Frederik, net als in NL gaat het hier niet vanzelf. Als het om het landwerk gaat, maakt het natuurlijk weinig verschil of je in NL of in PL met een trekker rijdt. Voor de rest zou je wel kunnen zeggen dat alles er wat anders aan toe gaat. Dat hangt er natuurlijk vooral van af welke bedrijfsgrootte jij in je gedachte hebt.

Groetjes


Ik bedoel idd het landwerk en mechanisatie... Bij Polen denk ik altijd aan van die oude combines en oostbloktrekkers maar dat valt zo te zien wel mee..

Idd zal het ondernemersklimaat wel wat anders zijn dan in Nederland. Andere regels, ongeschreven regels, personeel etc. dat toch anders werkt dan in NL. Maar erg leuk om te lezen hoe je dat zo doet daar in Polen!
http://www.landbouwfoto.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Tom H
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 17:53
Voornaam: Tom
Skype: tomhurenkamp@hotnail.com
Locatie: Klarenbeek
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Tom H » wo 02 dec, 2009 15:53

Sow sow dat zijn al wat uurtjes! Dan heeft hij ook geen schuld meer nee.
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » do 03 dec, 2009 10:33

Frederik schreef:Bij Polen denk ik altijd aan van die oude combines en oostbloktrekkers maar dat valt zo te zien wel mee..


Alleen kleine boertjes zie je nog vaak met oude Ursus trekkers en Bizon combines rijden, steeds vaker een oude westerse combine. Sommige zijn nog vrij nieuw, maar sommige is echt (maar dan ook ECHT) oud ijzer op wielen.
Op boerderijen die zijn voortgekomen uit voormalige staatsbedrijven zie je vaak nieuwe combines rondrijden (hier in de buurt New Holland, Claas en John Deere). Meestal zie je 1 of enkele nieuwere westerse trekkers. Transportwerk en simpel werk op en rond de boerderij wordt nog vaak met oude trekkers en werktuigen gedaan.

Tom, toevallig ken ik hier ook Fiat-gebruikers die al tegen de 20000 uur op hun klokjes hebben staan ;)

Groetjes
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Stigter » do 03 dec, 2009 11:18

ron schreef:Alleen kleine boertjes zie je nog vaak met oude Ursus trekkers en Bizon combines rijden, steeds vaker een oude westerse combine. Sommige zijn nog vrij nieuw, maar sommige is echt (maar dan ook ECHT) oud ijzer op wielen.

Groetjes


Ik herinner even aan Tractoren in Polen, dat bevestigt wel hetgeen wat Ron zegt..
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Gebruikersavatar
Ritchie
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 442
Lid geworden op: di 24 mar, 2009 14:49
Voornaam: Ritchie
Locatie: Moerstraten, West Brrrrabant

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Ritchie » do 03 dec, 2009 18:02

Stoer die 1300! Versnellingspoken zeker bij het stuur? Niet het lekkerst schakelen... Mijn pa heb altijd met 1000 gereden ;)
Groeten Ritchie
Houdoe!

Wie een kuil graaft voor een ander is in elk geval geen egoist
Als je voor me valt, help ik je wel met opstaan
Gebruikersavatar
Tom H
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 17:53
Voornaam: Tom
Skype: tomhurenkamp@hotnail.com
Locatie: Klarenbeek
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Tom H » do 03 dec, 2009 18:39

Dat is netjes! Wij hebben aan de zaak nog een Fendt lopen met 30 000 uur met 1 revisie. Laatst nog eentje met 14 000 uur een andere motor voor gezet.

En in de versnellingsbak de syngomes ringen er uit of iets?
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » vr 04 dec, 2009 04:42

Synchromesh bedoel je?
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"

Terug naar “Dagboeken”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 120 gasten