Vanmorgen even langs de NewHolland-dealer geweest voor wat onderdelen voor m'n Fiats. Een paar foto's van wat er daar op het erf stond. Enkele combines werden klaargemaakt voor aflevering.

Ik kan ervoor kiezen om daarheen te gaan over de pond over de rivier Nogat (tevens provinciegrens), drie kilometer bij mij vandaan. De afstand is dan korter, maar het kost je wel een paar zlotties om aan de andere kant te komen

En je moet natuurlijk wel even wachten als ze nog aan de andere kant zijn...
(maar dan kan je wel een foto maken voor op het farmerforum!) Enne, landbouwverkeer GRATIS!

Op deze pond werd een fragment van de poolse film 'Świadek koronny' (De kroongetuige, 2007) opgenomen
Zomaar wat foto's gemaakt aan de rand van m'n polder toen ik vanmiddag met m'n jongste zoontje een tourtocht maakte.
Begin van het vaarwater naar de stad Elbląg.

Het zicht op de Zalew Wiślane (Frisches Haff). Jullie kennen het winterse aanzicht nog wel van eerdere foto's uit m'n dagboek. Nu ziet het er een stuk anders uit

Dit is een plekje waar ik vaak naar toe ga met bezoekers uit Nederland, ongeveer een kilometertje van m'n land vandaan. Een mooi uitzicht naar Kaliningrad (Rusland) aan de noordkant van de Zalew.
Zomaar een foto genomen vanaf de dijk recht richting het dorp van het oude staatsbedrijf.

Na de overstroming in 1983 wordt het hele gebied bemalen door 1 gemaal. Daarvoor waren er een stuk of 4, elk voor een apart gedeelte. Hier aan de noordelijke dijk staat nog zo'n oud gemaal wat niet meer gebruikt wordt. Helaas weet ik niet of er nog machines in aanwezig zijn, moet ik toch eens navragen.
(foto van dit oude gemaal staat tevens op Google Earth, maar niet exact op de juiste plaats)

De oude gemalen in dit gebied vervulde twee functies: afwatering (natuurlijk), maar ook aanvoer van water in droge periodes.
Herinnering uit de oude tijd: een drinkbak voor het vee. Deze bakken stonden in het land waar de dieren van het staatsbedrijf graasden. Deze graslanden zijn vrijwel allemaal omgeploegd tot bouwland (met wisselend resultaat) en daarom zijn deze bakken aan de kant getrokken.

Groetjes