Dagboek Ron

ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » zo 19 dec, 2010 19:58

Ja, dat is wel de bedoeling, feestdagen in Nederland :D

Die schuimaarde gaat na het dorsen het land op als bekalking. Behalve kalk zitten er ook nog een beetje andere voedingsstoffen in.

Als het gaat over de toekomst van m'n dagboek? Ik ben in ieder geval wel van plan om volgend jaar wat oude foto's te posten. Helaas, nieuwe dingen kan ik jullie bijna niet meer laten zien. Ik heb geprobeerd dit tweede jaar er toch iets leuks van te maken. Ik weet niet of het zin heeft om elk jaar bijna identieke foto's met identieke teksten te bekijken.


martin
Nieuw lid
Nieuw lid
Netherlands
Berichten: 9
Lid geworden op: di 30 mar, 2010 20:08
Voornaam: Martin
Locatie: Lattrop

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor martin » zo 19 dec, 2010 21:56

Ben je verplicht om het afvalproduct terug te nemen van de fabriek?

Spiekker; S.J.B. schreef:Schuimaarde is een afvalproduct van de bietenverwerking, Arie. Is een kalkrijke meststof. http://nl.wikipedia.org/wiki/Schuimaarde


Nou Sjoerd je kunt zo de politiek in, een verhaal lullen om de de vraag maar geen concreet antwoord geven :D
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » zo 19 dec, 2010 22:49

Nee hoor, dat niet, ik ontvang het dit jaar voor het eerst. Als bietenteler schijn je er wel makkelijker aan te kunnen komen.
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Stigter » wo 12 jan, 2011 07:40

Nog steeds vakantie aan het vieren Ron? Of al weer aan het werk?
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » wo 12 jan, 2011 21:57

Vakantie is weer voorbij. Het was weer verschrikkelijk fijn om in Nederland geweest te zijn :D
Eergisteren zijn we weer in Polen aangekomen. De wegen waren goed begaanbaar, alleen in Polen 's nachts was het plaatstelijk glad. Hierdoor heeft de reis evenzogoed lang genoeg geduurd. Na uitrusten van de reis en het regelen van wat 'opgehoopt handtekeningenwerk' gaan we morgen weer aan de slag. Komende week zullen de temperaturen boven nul blijven, misschien gaan we een deel van de pootaardappels sorteren en afleveren.
jas
Stagiair
Stagiair
Netherlands
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 26 jul, 2009 19:44
Voornaam: Jasper
Locatie: Nieuw-Vennep

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor jas » do 13 jan, 2011 02:12

Hey Ronald,

Fijn te horen dat je weer veilig terug bent aangekomen in Polen, jammer dat we niet alles konden zien in Nederland wat we wilden zien. Hier is het weer eens nat. Ik heb gisteren maar zomertarwe besteld, de wintertarwe kan ik terug brengen, dat wordt bewaard voor volgend najaar. Stijgen in Polen de tarwe- en aardappelprijzen ook nog steeds, hier is het te merken aan de vele investeringen in machines om me heen.

Groetjes
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » vr 14 jan, 2011 11:08

Hier verwachten ze ook een stijgende tarweprijs. Aardappelprijs was al hoog aan het begin van het seizoen, ik ben niet precies op de hoogte voor hoeveel de groothandels nu de aardappels inkopen.
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » do 20 jan, 2011 19:43

Deze niet alledaagse machine kwam ik een paar dagen geleden tegen bij het trambedrijf en ik vond het wel de moeite waard om hiervan een foto te plaatsen :) Met dit voertuig worden bij mij in de stad tramrailsen sneeuwvrij geborsteld. De borstels zijn afgeknipte staaldraden die aan een rotor zijn vastgemaakt.

Afbeelding

Groetjes
Gebruikersavatar
Arjan
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 791
Lid geworden op: zo 18 apr, 2010 16:21
Voornaam: Arjan
Skype: arjan_tuning_united@htmail.com
Locatie: Echteld
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Arjan » do 20 jan, 2011 21:32

is wat voor prorail om blaadjes van de rails te vegen:P
Arno schreef:achteruitrijden met de kieper omhoog is ZO!! 1990

mvg Arjan
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » do 20 jan, 2011 23:28

En sneeuw te ruimen. Kunnen ze eindelijk eens zorgen dat ze wel een winter doorkomen zonder gezeik...
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » vr 28 jan, 2011 21:10

Nog een winterse foto van vorig jaar...

Afbeelding


Nadat het enkele weken geleden weer een tijdje boven nul was, konden we eindelijk de trekkers schoonspuiten die nog vies waren van het bieten rijden.

Vorig najaar begon een achterwiellager van de 'nieuwe' Renault te knarsen. Omdat we toch de versnellingsbak nog moesten repareren (springt uit 1e en 2e versnelling), kunnen we die twee dingen nu mooi tegelijk aanpakken ;-duim

Hier hebben we de achterbrug en versnellingsbak al onder de trekker vandaan gereden. We maken hem vast aan de voorlader om alles op een andere plek te zetten.
Afbeelding

Helaas nog geen mooie hijsinstallatie in m'n werkplaats. Daarom een paar oude bouwstempels onder de cabine.
Afbeelding

De hefinstallatie moet er bij deze trekkers af om de steekas los te kunnen halen.
Afbeelding

Ik zal proberen jullie regelmatig op de hoogte te houden ;)

Oh ja, zo stond vorig jaar voorjaar de Fiat erbij
Afbeelding

Groetjes
Bollo
Stagiair
Stagiair
Netherlands
Berichten: 44
Lid geworden op: za 18 dec, 2010 09:04
Voornaam: Jeroen
Locatie: Usquert

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Bollo » za 29 jan, 2011 08:02

Dit lijken me wel enorme klussen om zo'n trekker uit elkaar te halen,of verkijk ik me daarop.
Gebruikersavatar
Niels
Mega senior forumlid
Mega senior forumlid
Netherlands
Berichten: 2634
Lid geworden op: vr 16 jan, 2009 12:33
Voornaam: Niels
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Niels » za 29 jan, 2011 17:58

Idd gigantische klus..
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » za 29 jan, 2011 21:58

Omdat we (nog) geen geroutineerd Renault-monteurs zijn, is het zeker geen werkje wat maar enkele daagjes zal duren. Sommige dingen kunnen vrij vast zitten. Dan is het een tijdrovend klusje om iets los te halen zonder het per ongeluk te beschadigen. Zo zijn we vandaag 6 uur bezig geweest om de achterbrug van de versnellingsbak te halen. Na losdraaien van maar 13 (dacht ik) moertjes hoorde alles netjes uit elkaar te kunnen schuiven. Uiteindelijk met behulp van een paar hydraulische krikken en een ander antiek stuk amerikaans werkplaatsgereedschap lukte het om er beweging in te krijgen.

Maarja, je leert er altijd weer wat van. Volgende keer zal het sneller gaan, al hoop ik dat dat niet nodig zal zijn :)
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » ma 31 jan, 2011 22:08

Steeds dieper en dieper in de bak....

Afbeelding

Met zulke dingen zie je bijna altijd dat het probleem op zo'n plaats zit waar je het moeilijkst bij kan komen :twisted: Daarmee bedoel ik dat je bijna alles moet los halen om op dat ene plekje te kunnen komen.


Behalve dat de tanden van de synchronisatieringen flink te lijden hadden gehad, bleek het zelfs dat er een stuk van was uitgebroken! Het is niet de eerste keer dat de trekker deze operatie ondergaat: je kan op de schakelvork rechts zien dat die wel eens opgelast was.

Afbeelding

Groetjes
Gebruikersavatar
Joran
Moderator
Moderator
Netherlands
Berichten: 1543
Lid geworden op: zo 14 feb, 2010 17:40
Voornaam: Joran
Skype: joran.kok@hotmail.com
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Joran » ma 31 jan, 2011 22:24

Op de foto ziet alles er van binnen nog nieuw uit :)
mvg, Joran

Deutz Fahr!
Gebruikersavatar
CornelisJ90
Forumlid
Forumlid
Suriname
Berichten: 769
Lid geworden op: di 20 jan, 2009 20:36
Voornaam: Cornelis
Skype: Ik gebruik Whatsapp
Locatie: Omg. Rotterdam

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor CornelisJ90 » ma 31 jan, 2011 23:53

Nja, er ontbreken her en der nog wel wat stukjes hoor... :)
[Half bezopen zijn, is een gebrek aan doorzettingsvermogen hebben ...
Gebruikersavatar
Willem
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 265
Lid geworden op: di 06 okt, 2009 17:02
Voornaam: Willem

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Willem » di 01 feb, 2011 09:46

Dat lassen kan ook standaard vanaf de fabriek zijn Ron. Ik heb ooit de versnellingsbak van een JD 3350 opengemaakt omdat de schakelvork was afgebroken. Trekker was nieuw op het bedrijf gekomen en nooit open geweest. Aan die vork was ook gelast! We hebben de vork toen vervangen voor een gebruikte vork. Toen we deze binnen kregen, bleek dat ook bij deze een las over de vork lag.
Groet Willem

Afbeelding
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » di 01 feb, 2011 21:59

Aan de vorken van de andere versnellingen is niets gelast, daarom denk ik dat dit geen fabriekswerk was. De tanden op het tandwiel op de laatste foto zijn opvallend gaaf vergeleken bij de andere, ik verwacht dat dit tandwiel al een keer was vervangen.
Het bleek dat er van de naaldlagers, waar deze tandwielen op lopen, slechts flinterdunne plakjes schroot over waren gebleven :shock: We stonden hiervan verbaasd omdat er het rijden vrijwel niets van te merken was.

Vandaag ben ik bij de Claas-dealer geweest om te informeren wat nieuwe delen kosten, nu weet ik tegelijk wat gebruikte delen ongeveer mogen kosten (als ik ze kan vinden...).
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » wo 09 feb, 2011 20:00

Opnieuw tijd voor wat foto's van rollende aardappeltjes :)

Omdat het de laatste week flink dooide hebben we een deel van de pootaardappels kunnen sorteren en afleveren. Normaal doen we dit niet even snel tussen grote vorstperiodes door, maar de afnemer wilde de aardappels voorkiemen, en ja... klant is koning! (en misschien wordt het wel een blijvende klant ;) )

Net zoals op de foto's van voorgaande jaren: vanuit m'n bewaarplaats over de opschepmachine en transportband op de kipper.

Afbeelding

Afbeelding

De voorladerbak als valbreker
Afbeelding
(de aardappels die net van de band vallen vind ik wel bijzonder op de foto staan)

Laden tussen de buien door. Sneeuw was de afgelopen dagen wel erg snel gesmolten.
Afbeelding

Bijna vol...
Afbeelding

De bekende voorjaarsopstelling van de machines
Afbeelding

En hier naai ik weer een certificaat op een volle zak aardappels...
Afbeelding

...om daarna de zak van de zakkenheffer te pakken en op een pallet te stapelen.
Afbeelding

Gisterochtend waaide het flink toen de vrachtwagen kwam om te laden.

Ja, jullie zien het goed, weer lekker zakken los stapelen in de auto!
Afbeelding

Omdat tegelijk de aardappels nog even snel gekeurd moesten worden door de keuringsdienst kon ik niet direct helpen met laden. Toen ik terug kwam na het handtekeningen zetten vonden m'n helpers dat het met 4 man op de vrachtwagen wel een beetje krap zou worden. Oei, wat erg :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Omdat te laag was begonnen met stapelen moesten de laatste pallets maar weer voorop worden gelost.

Afbeelding

En eind van de week gaat het weer vriezen.


Groetjes
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » do 10 feb, 2011 17:01

Vandaag werd uiteindelijk het allerlaatste beetje land omgeploegd :D
Modder plakte niet meer omdat het vannacht en paar graden had gevroren.

De plaats van de dichtgegooide sloot is nog goed te herkennen doordat het daar lager is en de kleur van de grond anders is.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot slot ploegde een andere werknemer nog z'n moestuin bij mij op het erf...(hier is hij net klaar)
Afbeelding

en wat volkstuintjes van dorpsbewoners.
Afbeelding

Groetjes
Gebruikersavatar
Joran
Moderator
Moderator
Netherlands
Berichten: 1543
Lid geworden op: zo 14 feb, 2010 17:40
Voornaam: Joran
Skype: joran.kok@hotmail.com
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Joran » do 10 feb, 2011 17:05

Mooie foto's weer!

Hoeveel hectare land bezit je eigenlijk?
mvg, Joran

Deutz Fahr!
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Stigter » do 10 feb, 2011 17:56

Het is en blijft toch een pracht van een trekker Ron!
Die moestuintjes zijn toch niet bij jou in de buurt?
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » do 10 feb, 2011 18:51

Joran, zo alles (maar dan ook alles) bij elkaar op een hoop geveegd zitten we niet zover meer van de 300 ha verwijderd ;)

Arie, deze tuintjes liggen vlak naast m'n stallen en achter m'n weegbrug. De lens van het fototoestel had ik door het gaas van m'n omheining gestoken om deze foto te kunnen maken. Het onbewerkte stuk grond voorop de foto gebruik ik als pad om bij een klein stukje van m'n land te kunnen komen.

Na het opheffen van het staatsbedrijf werden deze tuintjes uitgegeven aan families die op het staatsbedrijf werkten. Dit werd gedaan omdat werknemers nu hun melk, aardappels enz. niet meer automatisch van het staatsbedrijf kregen (wat wel de gewoonte was), ter compensatie konden ze hier nu zelf hun groenten op gaan verbouwen.
Het zijn kleine kaveltjes met echt bestaande grenzen (kadastraal vastgelegd). Sommigen hebben hun stukje verkocht of gerolen met een tuin op een andere plaats achter de flatgebouwen op de foto. Sommigen hebben zo de buurtuin erbij kunnen krijgen om 1 grote tuin te maken. Werknemers die in de kleine huisjes in dit dorp wonen hadden al een tuin.
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Stigter » do 10 feb, 2011 20:14

Volgens mij voor het eerst dat ik deze woningen zie staan Ron, vandaar. De bouw komt mij bekend voor in ieder geval.
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter

Terug naar “Dagboeken”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 160 gasten