Ook dit najaar zijn er hier in de poolse Weichsel-delta weer weer de nodige kilometers drainageslang gelegd. Veel van dat werk, waarschijnlijk wel al dat werk, doet hier een nederlands bedrijf, Van Kessel Sport en Cultuurtechniek. Voor de eerste keer zijn zij ook bij mij langs geweest
Een paar dagen voordat de draineermachine zou komen werden de rollen drainageslang uit nederland door een vrachtwagen afgeleverd. Het enige wat ik moest doen, was dat ik de slangen op de juiste plaats op het land klaar moest leggen als de machine van start zou gaan.

De avond voordat het werk zou beginnen was de machine aangekomen. De volgende ochtend waren zij vroeg van start gegaan.

Nadat de chauffeur van de machine de laser voor diepteregeling heeft opgesteld, wordt bij de sloot het V-mes op juiste hoogte ingezet.

En rijden maar

Een klein beetje extra begeleiding van de slang op een plaats waar twee slangen met elkaar zijn verbonden.

De door het mes opgetilde grond

Optillen aan het eind

Bij het optillen kan je op de onderkant van het mes goed zien in wat voor ondergrond de slang is komen te liggen, hier in het groffe zand

Op de plaats waar het mes uit de grond werd getild worden de slangen op de machine geladen die nodig zijn voor de volgende drain

De machine rijdt terug naar de sloot om met een volgende drain te beginnen. Tijdens de rit wordt de opgetilde grond van de laatst gelegde drain weer aangedrukt

Kijkje in de cabine

Snel hoor! Kort nadat de tweede de drain is gelegd, begint de eerste al te stromen. Hier mooi kristalhelder water, maar wel met een ijzersmaakje

De sloten worden dwars overgestoken om weer bij de plaats aan te komen waar de laser werd opgesteld.

Op een nieuw perceel aan de gang.

Ook hier weer direkt resultaat!

Aan het eind van de middag wordt de machine weer op transport gezet om te vertrekken naar de volgende klant

Enkele dagen daarna zijn we gestart met het rooien van de bieten. Hier een paar foto's, het zijn er niet zoveel meer als jullie van mij waren gewend van vorige jaren.

Tijdens het rooien is het tarwe zaaien doorgegaan.

Als ik veel te zaaien heb in een korte periode (bijvoorbeeld als er regen is voorspeld), komt m'n buurman mij wel eens helpen met zaaien.

's Ochtends de rooier tanken

Op deze foto kan je in de verte een ROPA bietenrooier ontdekken die bij mijn buurman aan het rooien is.
Ja juist, die gele links van de boom
Soms kan je goed de damp uit de hoop op zien stijgen.

Direct ploegen na het rooien, na enkele uren zal ook de trekker met zaaimachine verschijnen om tarwe in te zaaien

Kijkje onder de rooier

Drie ex-loonwerkermachines op een foto, elke bij een andere loonwerker uit nederland vandaan

De laatste regels bieten van dit seizoen

Groet