Dagboek Ron

Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » za 29 mei, 2010 20:45

Hoe is t nu met t water?


mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"

ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » zo 30 mei, 2010 10:25

Hier in de buurt is niets gebeurd :D De dijken langs de grote rivier worden voortdurend bewaakt totdat het water afzakt.
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » ma 31 mei, 2010 19:08

Een paar foto's van het maaien van de slootkanten en langs de gebouwen, iets wat (helaas) ook weer ieder voorjaar moet gebeuren. Als je even niet oplet, wordt het een grote wildernis.
Het puin wat ik vroeger aantrof tussen het gras hebben we inmiddels opgeruimd, net als de meeste struiken, boomstronken, stukken staaldraad en oude betonnen afrasteringspaaltjes in de slootkanten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze foto had ik beter op een andere plaats kunnen nemen :oops: lelijk gezicht, al die distels...
Afbeelding

Op de kanten langs de dijk begint de lupine te bloeien. Een enkele keer kan je een witbloeiende lupine tegenkomen.
Afbeelding

Groetjes
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » ma 31 mei, 2010 19:18

Lupinen? Worden die bij jullie nog geteeld, als bijvoorbeeld groenbemester?
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » ma 31 mei, 2010 19:59

Op de zandgronden elders in Polen wordt het nog wel geteeld, als hoofdteelt. Lupine doet het nog redelijk waar andere vlinderbloemigen het opgeven. Als groenbemester ben ik het hier nog nooit tegengekomen, in Nederland trouwens ook niet. Daar ken ik het alleen van uit de literatuur.
Gebruikersavatar
Tom H
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 17:53
Voornaam: Tom
Skype: tomhurenkamp@hotnail.com
Locatie: Klarenbeek
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Tom H » ma 31 mei, 2010 22:07

Zie je niet zo veel meer die tarup maaier!
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » di 01 jun, 2010 09:23

Ron, waar wordt dat spul nog voor gebruikt dan? En het gebruik als groenbemester ken ik ook niet echt. Buurman (=77 :-o) zei me dat een tijdje terug. Eerlijk gezegd ken ik lupinen alleen uit de tuin...
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » di 01 jun, 2010 21:44

Tom, deze maaier is vorig jaar uit Nederland hier gekomen. Volgens mij is die daar als graszaadmaaier gebruikt en daarom nog niet zo versleten :D


Sjoerd, voor de zekerheid heb ik dat nog even nagezocht in oude nummers van het maandblad TopAgrar Polska, een korte samenvatting uit twee artikels, teelttechnische dingen (zoals bemesting en bespuitingen) even buiten beschouwing gelaten:

Het meest populair zijn hier de geelbloeiende en de 'smalbladige' lupine. Van mindere betekenis is de witbloeiende lupine. Wild groeiende lupine wordt gebruikt als sierplant.
Het zaad wordt gebruikt voor veevoer. Eiwitgehalte hiervan is het hoogste van alle vlinderbloemige. Ten opzichte van voorgaande jaren hebben de hedendaagse rassen een laag gehalte bittere alkaloide, waardoor de beter door het vee worden opgenomen. Geelbloeiende lupine wordt ook gebruikt als groenvoer en als groenbemesting. Bittere rassen (vooral smalbladige) worden gebruikt voor visvoer en groenbemesting. Elk ras lupine heeft zo z'n eigen bestemming. Veel kweekwerk verricht: van de smalbladige rassen is 70 % geregistreerd gedurende de laatste 5 jaar.
Oppervlakte van de teelt is eind jaren '90 flink gedaald, hoofdzakelijk door schimelziektes. In de zaadteelt wordt nu uitgegaan van twee bespuitingen tegen schimmelziektes. (artikel uit maart 2006)

Laatste jaren groeit de lupineteelt weer, tot bijna 42000 ha in 2007, hoofdzakelijk voor stuktuurverbetering in nauwe graanbouwplannen. Door de paalwortel gebruikt het gewas water en voedingsstoffen uit de diepere grondlagen waardoor het gewas beter bestemd is tegen droogte. Eiwitgehalte van het zaad: 33% van de smalbladige lupine, 44% van de gele lupine. Gele lupine is beter bestand tegen teelt op zuurdere gronden (pH van 5 tot 6). Lupine is erg gevoelig voor een nauwe rotatie. Zaaizaad uit een te vroeg geoogst gewas kan een mindere kiemkracht hebben. (artikel uit april 2008)

Tot zover dan maar even. Ik vond het zelf ook wel even leuk om na te zoeken ;)

Groetjes
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Stigter » vr 11 jun, 2010 12:32

Is het bij jou ook zo warm Ron?
Ik hoorde van mijn schoonmoeder dat het 36 graden is en dat er behoorlijk overlast is van muggen etc in Polen.
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » zo 13 jun, 2010 16:16

Arie, het was eind vorige week best wel warm ja. Na een warme vrijdag om 17.00 uur opeens een enorme windhoos met een flinke plens regen. Dat duurde ongeveer een kwartier. Stroom viel uit, nu pas gemaakt, twee dagen dus zonder stroom gezeten, daarom ook pas m'n late reactie. Overal waren natuurlijk problemen met die bovengrondse stroomkabels, daarom duurde het even voordat ze de tijd hadden om het hier te maken.

's Zomers kan je 's avonds buiten vaak enorme muggenzwermen horen zoemen hoger in de lucht. Maar eh, hier voorlopig nog geen last van die muggen.

Groetjes
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Stigter » zo 13 jun, 2010 19:58

Houden zo Ron, want aan die muggen heb je niets!

Je kon wel weer wat water gebruiken? Mooi groeizaam weer dus?
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » zo 13 jun, 2010 22:41

Dat wel. Alleen hoeft er van mij niet zoveel regen in een keer te vallen :lol: Er zijn heel wat bomen tegen de vlakte gegaan en er zijn nogal wat stukjes dak in de omgeving gesneuveld. Beter nu zo'n windhoos in plaats van later in het seizoen. De tarwe is nog niet gaan legeren, alleen het koolzaad is wat schuin gaan hangen.
Gebruikersavatar
Peter Jansen
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 1220
Lid geworden op: ma 12 jan, 2009 00:34
Voornaam: Peter
Skype: jansen_peter@hotmail.com
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Peter Jansen » zo 13 jun, 2010 23:22

Stigter schreef:Ik hoorde van mijn schoonmoeder .


Vertelde je trauMa dat jah ?? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » zo 13 jun, 2010 23:30

Geen foto's van dat slurfje...
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » ma 14 jun, 2010 10:49

Eeh, nee. Het zal wel geen echte wervelwind zijn geweest, misschien meer een enorme windvlaag ;) Toen we het pas echt aan zagen komen hadden we alleen de tijd om de spulletjes snel op te ruimen en niet meer om het fototoestel erbij te pakken.
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » ma 14 jun, 2010 11:00

Tja, je kunt niet alles hebben he? Veel plat gegaan? Bos en zo? (Kun je trouwens wel mooi aan zien of het een hoos is geweest: de luciferhoutjes liggen dan verspreid en niet in lijn.)
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » ma 14 jun, 2010 23:13

Wel veel plat gegaan, dit was tenminste een flinke selectie onder de bomen en zwakke plekjes van daken.

In de buurt scheelde het wel veel per woonplaats of de windvlaag echt aankwam of er langs ging.
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » di 22 jun, 2010 21:49

Jasper, bedankt voor de foto's van m'n oude Fiat! (bij de trekkertrek in Nieuw Vennep)
Herkennen jullie hem nog? Hij is wel een beetje veranderd ;)

Afbeelding

Afbeelding

De tuin van m'n werknemer. Het verschil tussen gecertificeeerd pootgoed en pootgoed wat al heel wat jaartjes doorgebruikt wordt. Als je de scheiding niet ziet, moet je misschien morgen toch maar even naar de oogarts :P

Afbeelding

Als het even iets droger wordt, kan je merken dat de gewassen het grondwater opzuigen en de sloten droog komen te staan. Op sommige plaatsen kunnen we de sluizen dichtzetten om te verhinderen dat het water wegloopt naar de tochten. Hier zetten we met de oude waterpomp een flink slotenstelsel vol met water. Natuurlijk, dit kan nooit op tegen een regenbui, maar het is in ieder geval iets en kost bijna niets.

Afbeelding

Achterop de John Deere hebben we een vacuumpomp van de oude russische giertank gezet. Hiermee kunnen we de waterpomp ontluchten door het pomphuis vol met water te zuigen. Het voorwiel van de trekker staat tegen de buis geparkeerd om ervoor te zorgen dat die er door de druk niet kan worden afgedrukt.

Afbeelding

Het geluid van de eencilindermotor is niet erg luid, maar wel doordringend. Je kan je ingewanden voelen trillen :)

Afbeelding

Afbeelding

Het gebeurt niet zo vaak, maar soms komt de rijenspuit voor de bieten wel eens tevoorschijn.

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Hieronder heeft de buurman een foto van mij genomen.

Afbeelding

Op de plaats waar tot aan de laatste dagen van de oorlog een huis heeft gestaan, heeft hij zelfs nog een muntje kunnen vinden.

Afbeelding


Groetjes
Gebruikersavatar
Sjors
Senior forumlid
Senior forumlid
Netherlands
Berichten: 1120
Lid geworden op: do 14 mei, 2009 08:41
Voornaam: Sjors

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Sjors » wo 23 jun, 2010 08:14

Hoi Ron,

Waarom zo zeker dat het jouw Fiat is? Er rijden er toch nog meer rond?
Wat je niet begrijpt moet je bewonderen, ik bewonder.....

AfbeeldingAfbeelding
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » wo 23 jun, 2010 11:00

Informatie uit UITERST betrouwbare bron ;)

Als je overeenkomsten zoekt met oude foto's uit m'n dagboek, voor mij is het meest opvallend de aftekening van de afgebladerde verf in het midden van de rechter-steekas van de achteras.
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » wo 30 jun, 2010 21:34

ron schreef:Het gebeurt niet zo vaak, maar soms komt de rijenspuit voor de bieten wel eens tevoorschijn.


Foto een beetje aan de late kant, maar schoffelen hoort daar natuurlijk ook bij.

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » wo 30 jun, 2010 21:58

Het begint alweer droog te worden. M'n oude Emergo beregeningsinstallatie is eergisteren voor de dag gekomen om de aardappels van wat vocht te voorzien.

Foto's zijn gemaakt rond middernacht tijdens het verzetten. Daarom zijn ze niet allemaal even zuiver en soms heb ik ze een beetje aan moeten passen.


Waterstraal uit het kanon bij maanopkomst.

Afbeelding


Invallende nacht.

Afbeelding

Afbeelding

Het enige gele stipje is de maan.

Afbeelding

Afbeelding


Begin met het uitrollen van de slang.

Afbeelding


Foto genomen om 12 uur 's nachts. Rond deze tijd, zo rond de langste dag, zie je dat het aan de noorderhemel nooit helemaal donker wordt. Het contrast van deze foto had ik een beetje aan moeten passen om jullie een indruk te geven hoe dat eruit ziet.

Afbeelding


Kijk, dat ziet er weer heel wat vrolijker uit!

Afbeelding

Groei maar, aardappeltjes, groei maar... :)

Afbeelding

Groetjes
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » za 03 jul, 2010 20:02

Om een ander perceel aardappels te kunnen beregenen moesten we een andere sloot vol water zetten. Omdat we te weinig pijpen hadden voor het water om die flinke afstand te overbruggen, moesten we tot slot een geultje trekken met de kraan.

Afbeelding

Toen het water begon te stromen moest er toch nog een bakje grond uit.

Afbeelding

Behalve die dikke pijpen van een hooikanon, hebben we de oude buizen van de poolse graanblazer opgezocht en aan elkaar gelegen om de grote afstand te overbruggen.

Afbeelding

Even verderop begint het water al te stromen door de duiker onder het pad.

Afbeelding

Behalve wij konden zij zich ook de hele dag uitstekend vermaken :D

Afbeelding

Er is wel water dichterbij, uit de tocht, maar dan moet de pomp het water zo hoog oppompen dat hij het bijna niet kan trekken. Twee jaar geleden was hierdoor het motortje vastgelopen :x (daarom dus nu water iets verder vandaan).

Afbeelding

Eitje koken? :lol:

Afbeelding
(op de achtergrond tarwe van m'n buurman)

Afbeelding

Deze grote vlinders zaten 's ochtends op de cabine van de kleine JD.

Afbeelding

Weersvooruitzichten: warm, veel zon en DROOG


Groetjes
Gebruikersavatar
mike_v
Forumlid
Forumlid
Belgium
Berichten: 922
Lid geworden op: ma 28 jun, 2010 21:25
Voornaam: Mike
Locatie: Overpelt
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor mike_v » za 03 jul, 2010 20:05

Mag dat zomaar? een beek maken? xD
ps, Dat zijn motten niet? ipv vlinders ;).
Vriendelijke Groeten

Mike.



Afbeelding
AgroFotografie.be
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » za 03 jul, 2010 20:12

Het was maar ongeveer voor 12 meter. Later gaat die weer dicht natuurlijk, we moeten er met de trekkers overheen. En zolang niemand iets weet, mag alles natuurlijk ;)

Inderdaad, dat lijken meer op motten dan op vlinders :oops:

Terug naar “Dagboeken”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten