De trekker:

We hadden niet om de demo gevraagd, maar hij stond bij Marmix en voor een dag of 3 was ie nog vrij. Nou jah, alles wat gratis is moet je aanpakken. Je bent Hollander of niet.

Maar dan: wat moet je er mee doen... Echt veel trekker werk hebben we op dit moment niet.
We moesten nog een stuk grond lostrekken met de vaste tand, er moest nog een kipper kunstmest gehaald worden en een perceel gras moest gerold worden. Nou weet ik dat voor die laatste klus 167 pk een beetje overdreven is. Maar kom op, ik wou hem ook wel even proberen.
Ook moest er nog een stukje gezaaid worden. Echter blijkt het zo te zijn, dat de aftakasstomp bij de Valtra een stuk dieper ligt dan bij New-Holland. En daar duikt het eerste probleem op. Mocht je er een trekker bij kopen van een ander merk, dan zul je bepaalde dingen dubbel in bezit moeten hebben...
Maar goed, 18 tonner erachter gehangen. Daarbij kwam al na voren dat de koppelling moeilijk te doseren was. Je reed echt schokkend naar achteren.
En dan kom je tot deze combi:

Ik vind die kleuren combi wel wat hebben

Tijdens de rit 2 keer in de berm beland. Wat was het probleem. Was je aan het opschakelen, dan was er niks aan de hand. Tot je een minuut of 2 op topsnelheid reed. Dan begon hij ineens in toeren en snelheid te zakken. Pompen met gas had geen nut. Heel langzaamaan zakte hij gewoon weg. Deed je niks, dan zakte hij net zolang tot hij bijna afsloeg. Of ie ook werkelijk afsloeg hebben we niet uitgeprobeerd. 1 keer terug en op schakelen je kon weer verder. Zwaar irritant. Ook het feit dat er geen instructieboekje aanwezig was ( met zoveel knoppies toch wel handig ) was lastig. Om maar niet te spreken over de kapotte airco.

Afijn. We zijn daar geladen en na het wegen waren we benieuwd of we wel in Zevenaar zouden eindigen.

Uiteindelijk thuis aangekomen en de kipper op de plek gezet. En de trekker in de werkplaats, voor de volgende dag.
Daar ontdekte Marco nog een ander hendeltje om mee te spelen.

Aangezien Wim er ook nog mee wou rijden is Marco op de volgende manier uitgestapt.

Raam dicht, deur dicht en niks zeggen

En de trekker na de eerste dag zo achtergelaten:

Vrijdags mocht ik hem een middag uitproberen. En ik had er een mega klus voor meegekregen. Als het vermogen zou nodig zijn

Eerst even langs thuis gereden. Ma wou hem even zien. En daarna naar het loonbedrijf gereden. Een leuk ritje. Top van de trekker:

Zoals je ziet reed ik in D5. Vier groepen van 5 versnellingen.
Controle:

En zie hier het mega werktuig

En op deze foto zie je het eerste minpunt. De spiegels zijn gewoon te klein voor een tractor van dit formaat.

En op deze foto een ander punt waar we onze twijfels over hadden. Het deurschanier. Zag er vrij breekbaar uit:

Ook over de achterbrug een puntje van kritiek. En dan specifiek over het ventielenblok. De aansluitingen staan tever uit elkaar. Eigenlijk kun je alleen aan 1 kant de slang er fatsoenlijk aankoppellen. Voor de andere slang moet er eerst omheen lopen. Ook lastig is het feit, dat als je een bundel hydroliek slangen hebt, je deze bundel een eind uit elkaar moet trekken.

En dit was deel 1, op naar deel 2.
Groet, Peter