Berichtdoor Eicher3108 » zo 15 aug, 2010 23:42
De trekker is inderdaad weer goed Peter, afgelopen week nog een kleinigheidje gehad, maar is ook weer opgelost door de dealer, alles viel gelukkig onder de garantie.
De hark is inderdaad dof, daar is de prijs dan ook naar, bij de vorige eigenaar is hij altijd wel goed onderhouden, alleen kon hij daar niet onderdak staan, dus hij heeft 5 jaar buiten gestaan.
Hij is van 2005, en heeft toen nieuw 16.500 euro gekost, hij kost nu nog geen 5 meer, naar je het mij vraagt een forse afschrijving in 5 jaar.
Maar hij doet het verder ontzettend goed, gisteren binnen het uur even 6 ha stro omgeharkt.
Het omharken bevalt me goed, eigenlijk heb ik tot nu toe bijna alles omgeharkt(30 ha), het stro komt even mooi los en in een luchtig zwad te liggen, een paar uur wind en zon erin, en je hebt mooier stro vindt ik.
Tevens is de loonwerker er ook blij mee, die persen moet. Hij hoeft niet zo vaak rond als anders, en hij heeft een veel vollere aanvoer in de pers.
Het stro is inderdaad voor de eenden, ik gebruik elke koppel eenden ongeveer ruim 30 pakken van 400kg stro.
Elke dag worden de eenden machinaal gestrooid, dit dient voor om de boel droog te houden(eenden zijn nogal smeerkezen) anders zijn de eenden niet te plukken bij het slachten, tevens dient het als therapie voor de eenden. Ze spelen met het stro, dit zorgt ervoor dat ze niet aan elkaar gaan zitten pikken, waardoor je beschadigingen krijgt.
Per jaar gebruik ik rond de 500 grootpakken, en straks na de uitbreiding gaan we richting de 720 balen per jaar, dit is ongeveer 85 ha stro(op zandgrond), dit koop ik rechtstreeks achter de combine weg, regel zelf het persen, en haal het ook zelf op.
tot voor 2 jaar terug perste ik zelf ook alles met een JD rondebalen pers, maar door verandering van strooimachine, moest ik over op vierkante balen, en ik zag het niet zitten, om een grootpakpers te kopen, en bijbehorende trekker.
Dit bevalt me eigenlijk erg goed, ik kan nu direkt de balen opladen, en heb ze s'avonds mooi droog in de schuur staan.