Spiekker; S.J.B. schreef:Mooi Arie, ik heb vakantie, zul jij kennis maken met de rosévleeskalverhouderij en de vleeskuikenhouderij
Belofte maakt schuld he

Ik zal in de loop van deze week de eerste foto's maken en on-line zetten.
Eerst zal ik eens wat uitleg verschaffen over ons bedrijf.
We hebben 30000 vleeskuikens, 84 vleeskalveren en 14 hectare grond. De grond wordt gebruikt voor de afzet van de kalvermest en voor de teelt van snijmaïs en graan. Het graan wordt geteeld om de grond nuttig te gebruiken, aangezien gras helemaal niks oplevert. Het stro gebruiken we zelf, om door het voer te draaien (voor de pensprik

Voor het uitmesten van de kippenschuren gebruiken wij een shovel. Deze shovel, een Kramer 312SL uit 1993, hebben we vier jaar geleden gekocht als vervanger voor een International 533 met een Quicke 2000 voorlader. De shovel is aangepast om in de kippenschuur te kunnen, de cabine kan er namelijk af. Naast de Kramer hebben wij ook nog een trekker, welke we gebruiken voor alle trekkerwerk. Dit is een Case International 745XL van december 1985. Die hebben we nu net 10 jaar. De machines komen vanzelf wel aan bod

Velen zullen nu waarschijnlijk geen benul hebben van vleeskalveren en vleeskuikens, dus dat leg ik eerst even uit.
Vleeskaveren heb je in twee soorten: blankvlees en rosévlees. Verschil in de winkel lijkt me duidelijk? De kleur wordt eigenlijk alleen bepaald door het voer. Blankvleeskalveren komen "nuchter" bij de mester, waar ze in de hoofdzaak melk kriijgen en verplicht een beetje ruwvoer. Als ze 26 weken oud zijn gaan ze voor de dood. Rosés komen eerst bij een bedrijf dat ze opfokt, tot ze circa 13 weken zijn om vervolgens naar t volgende bedrijf (of enkel ook wel t zelfde) te gaan waar ze nog eens een half jaar staan. Als rosés op t volgende bedrijf komen (dan zijn t "starters") zijn ze net van de melk af en krijgen ze enkel nog ruwvoer en krachtvoer. Bij blankvlees is de melk in principe voor het afmesten, bij rosés om m te ontwikkelen.
Vleeskuikens heb je ook in verschillende soorten, maar dan reken ik dingen als een "Volwaard-kip" (ik weet bij God niet wat dat voor gek ding is) mee. Doorgaans heb je een normaal kuiken, van 21 ons of 26 ons. De 21 ons variant ligt 5,5 weken in t hok, om dan te gaan, de 26 ons mag zich gelukkig prijzen, die ligt namelijk een 6 weken. Voor de efficiëntie wordt overigens een week eerder een deel (meen 10%) al uitgeladen. Zo kun je heel efficiënt omgaan met je kg/m2. Ik zal komende week wel een keer foto's maken en uploaden.
Vragen hoor ik graag.
groeten,
Sjoerd