Bouwverslag Belarus UMZ-M6
-
- Beginner
- Berichten: 51
- Lid geworden op: ma 02 jan, 2012 20:31
- Voornaam: Wilbert
Bouwverslag Belarus UMZ-M6
Dit is aflevering 1 van het verslag van de bouw van de Belarus UMZ-M6 trekker/grondverzetmachine. Dit model ga ik in opdracht bouwen.
Het model is een resin bouwmodel van de Tsjechische fabrikant PlusModel in de schaal 1:35, een schaal die in de modelbouwwereld gebruikt wordt voor militaire voertuigen. Dit model is gemaakt in lage oplage en is gemaakt van 'resin', oftwel polyurethaan (PUR). Meestal zie je de plasticsoort polystyreen, maar dat wordt met spuitgiet gemaakt (onder hoge druk in in kostbare mallen) en is alleen geschikt voor hoge oplage en grote verkoop, zoals bij Revell en Airfix. Resin wordt handmatig gegoten in (eveneens handgemaakte) mallen en het materiaal is fundamenteel anders. Belangrijkste bij resin is de lijm (dat moet superlijm zijn), het ontvetten en de primer (dat moet een resin-primer zijn). Verder is resin vaak heel kwetsbaar en vraagt het een andere manier van bewerken. Voor resin moet je meer 'gevoel' hebben. Er zijn mensen die er een grondige hekel aan hebben. Ik vind het geweldig.
Maar goed tot zover de theorie. Wat zit er in de doos? Veel, heel veel kleine onderdelen (> 200) van een zeer hoge gietkwaliteit. daarnaast extra details die gemaakt worden van de foto-etsonderdeeltjes. Verder materiaal voor het maken van de leidingen, acetaatfolie voor de ramen, decals, een uitgebreide bouwhandleiding en - heel handig - een CD met foto's.
Ik ga gauw aan de slag !
Het model is een resin bouwmodel van de Tsjechische fabrikant PlusModel in de schaal 1:35, een schaal die in de modelbouwwereld gebruikt wordt voor militaire voertuigen. Dit model is gemaakt in lage oplage en is gemaakt van 'resin', oftwel polyurethaan (PUR). Meestal zie je de plasticsoort polystyreen, maar dat wordt met spuitgiet gemaakt (onder hoge druk in in kostbare mallen) en is alleen geschikt voor hoge oplage en grote verkoop, zoals bij Revell en Airfix. Resin wordt handmatig gegoten in (eveneens handgemaakte) mallen en het materiaal is fundamenteel anders. Belangrijkste bij resin is de lijm (dat moet superlijm zijn), het ontvetten en de primer (dat moet een resin-primer zijn). Verder is resin vaak heel kwetsbaar en vraagt het een andere manier van bewerken. Voor resin moet je meer 'gevoel' hebben. Er zijn mensen die er een grondige hekel aan hebben. Ik vind het geweldig.
Maar goed tot zover de theorie. Wat zit er in de doos? Veel, heel veel kleine onderdelen (> 200) van een zeer hoge gietkwaliteit. daarnaast extra details die gemaakt worden van de foto-etsonderdeeltjes. Verder materiaal voor het maken van de leidingen, acetaatfolie voor de ramen, decals, een uitgebreide bouwhandleiding en - heel handig - een CD met foto's.
Ik ga gauw aan de slag !
- boertjuhhh
- Junior forumlid
- Berichten: 239
- Lid geworden op: wo 25 mei, 2011 15:54
- Voornaam: Marten
- Skype: marten.leegte@hotmail.com
- Locatie: winsum
Re: Bouwverslag Belarus UMZ-M6
Wat een kleine onderdelen, ik ben blij dat ik het niet hoef te doen.
Gr. Marten
- Arjan
- Forumlid
- Berichten: 791
- Lid geworden op: zo 18 apr, 2010 16:21
- Voornaam: Arjan
- Skype: arjan_tuning_united@htmail.com
- Locatie: Echteld
- Contacteer:
Re: Bouwverslag Belarus UMZ-M6
Succes, ga dit zeker volgen.
Arno schreef:achteruitrijden met de kieper omhoog is ZO!! 1990
mvg Arjan
Re: Bouwverslag Belarus UMZ-M6
Ga dit topic echt volgen, wat een kleine details zeg! Ben benieuwd hoe dit wordt gebouwd! Heb je al een idee hoelang de bouw gaat duren?
Wat je niet begrijpt moet je bewonderen, ik bewonder.....
- Stigter
- Beheerder
- Berichten: 4622
- Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
- Voornaam: Arie
- Skype: gebruik ik niet
- Locatie: Maassluis
- Contacteer:
Re: Bouwverslag Belarus UMZ-M6
Hoe krijg je nu de onderdelen los? Of is dat een handigheidje?
En uiteraard volg ik dit topic met heel veel spanning
En uiteraard volg ik dit topic met heel veel spanning
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Arie Stigter
- Spiekker; S.J.B.
- Senior forumlid
- Berichten: 1986
- Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
- Voornaam: Sjoerd
- Locatie: Ruinen
Re: Bouwverslag Belarus UMZ-M6
Waarschijnlijk met een mesje, Arie
mvg
Sjoerd Spiekker
As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"
Huard "Champion de labour"
Sjoerd Spiekker
As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"
Huard "Champion de labour"
- Joran
- Moderator
- Berichten: 1543
- Lid geworden op: zo 14 feb, 2010 17:40
- Voornaam: Joran
- Skype: joran.kok@hotmail.com
- Locatie: Oosterwolde
- Contacteer:
Re: Bouwverslag Belarus UMZ-M6
Zozo, Dat wordt een gepriegel. Niets voor mij.
Veel succes!
Veel succes!
mvg, Joran
Deutz Fahr!
Deutz Fahr!
-
- Beginner
- Berichten: 51
- Lid geworden op: ma 02 jan, 2012 20:31
- Voornaam: Wilbert
Re: Bouwverslag Belarus UMZ-M6
Vandaag of morgen zal ik een update doen. Ik ben nu het motorblok en transmissiebox aan het opbouwen.
Ik zag een paar vraagjes. Hoe lang gaat het duren? Ik gok op medio juni. Omdat ik door de week werk, moet ik het 's avond en in het weekend doen. Ruim 200 onderdelen moeten op een handige manier worden samengevoegd. dat kost gewoon tijd. Je kan op de foto's wel een beetje zien dat losmaken, schoonmaken (van restjes resin etc.) en schuren zorgvuldig gedaan moet worden. Voor dat losmaken gebruik ik een speciaal zaagje dat zo dik als een scheermes met een heel fijne vertanding.
Ik zal wel foto's plaatsen van wat gereedschap. Als je gaat knippen, snijden of breken verlies je over het materiaal gegarandeerd de controle.
Mijn grote vrienden zijn een mesje, een zaagje, een naald in houder, een GOEDE en SCHERPE pincet en kleine, heel kleine stukjes schuurpapier. Die naald gebruik ik om lijm op te brengen in kleine hoeveelheden. Vrijwel alle onderdelen gaan met de pincet en niet met de blote vingers van a naar b op het model.
Ik zag een paar vraagjes. Hoe lang gaat het duren? Ik gok op medio juni. Omdat ik door de week werk, moet ik het 's avond en in het weekend doen. Ruim 200 onderdelen moeten op een handige manier worden samengevoegd. dat kost gewoon tijd. Je kan op de foto's wel een beetje zien dat losmaken, schoonmaken (van restjes resin etc.) en schuren zorgvuldig gedaan moet worden. Voor dat losmaken gebruik ik een speciaal zaagje dat zo dik als een scheermes met een heel fijne vertanding.
Ik zal wel foto's plaatsen van wat gereedschap. Als je gaat knippen, snijden of breken verlies je over het materiaal gegarandeerd de controle.
Mijn grote vrienden zijn een mesje, een zaagje, een naald in houder, een GOEDE en SCHERPE pincet en kleine, heel kleine stukjes schuurpapier. Die naald gebruik ik om lijm op te brengen in kleine hoeveelheden. Vrijwel alle onderdelen gaan met de pincet en niet met de blote vingers van a naar b op het model.
- Stigter
- Beheerder
- Berichten: 4622
- Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
- Voornaam: Arie
- Skype: gebruik ik niet
- Locatie: Maassluis
- Contacteer:
Re: Bouwverslag Belarus UMZ-M6
Ben benieuwd, want ik heb nu al wat geleerd, dat er zaagjes zijn zo dik als scheermesjes!
Waarom moet de pincet ook scherp zijn?
Waarom moet de pincet ook scherp zijn?
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Arie Stigter
Re: Bouwverslag Belarus UMZ-M6
Ben benieuwd naar de update, motorblok en transmissiebox? Spuit je deze ook direct in de kleur?
Wat je niet begrijpt moet je bewonderen, ik bewonder.....
-
- Beginner
- Berichten: 51
- Lid geworden op: ma 02 jan, 2012 20:31
- Voornaam: Wilbert
Re: Bouwverslag Belarus UMZ-M6
Ik ben begonnen met het motorblok en chassis, zie de foto's. De eerste twee foto's zie je het chassis en motorblok. Ze zijn nu nog kaal en grijs, maar gaandeweg worden ze 'aangekleedt' tot het moment dat ze echt een keer in de kleur gespoten moeten worden. dat doe je natuurlijk het liefst in 1 keer. Het motorblok/transmissie is ook al voorzien van de achterassen. De fabrikant heeft hiervoor heel slim een wat hardere plastic gekozen, omdat het kleine asje wel de hele tractor moet dragen
Hier zie je hoe klein het soms gaat, en gaat nog kleiner soms. En hier zie je ook waarom ik een goede en scherpe pincet nodig heb: ik kan het anders gewoon niet beetpakken, lijmen, schuren of monteren. En dat gaat zo de gehele bouw door. De pincet is mijn grote vriend en daarom moet hij goed en scherp zijn!
Over het gereedschap nog wat foto's.
Dit is de superlijm: ik gebruik ZAP, maar er is meer. Deze is in een dikke en dunne variant. De dunne gebruik ik het meest, maar de dikke soms om onderdeeltjes in 1 keer vast te zetten, zonder dat ik 10 seconden hoef wachten. Resin krijg je eigenlijk niet anders in elkaar dan met superlijm.
Om resin te kunnen spuiten/verven, moet je het in de grondverf zetten met speciale resin primer. Ik gebruik dit goedje uit Japan. Hier moet echt de bijbehorende verdunner bij, anders gaat het vlokken in je airbrush. Deze primer vergt wat oefening met de spuit. Om het aan te brengen MOET je ondergrond ontvet zijn, anders hecht het niet goed.
Nog zo'n tooltje: een boortjeshouder uit de horlogemakerij en metaalboortjes vanaf 0,2 mm. Echt superhandig.
Dit is het befaamde zaagje zo dun als een scheermes. Het is echt een speciaal stuk gereedschap voor de modelbouw. Dit zaagje heeft twee soorten vertanding. En ook dit mesje komt uit Tsjechië, net als het bouwpakket.
Hier zie je hoe klein het soms gaat, en gaat nog kleiner soms. En hier zie je ook waarom ik een goede en scherpe pincet nodig heb: ik kan het anders gewoon niet beetpakken, lijmen, schuren of monteren. En dat gaat zo de gehele bouw door. De pincet is mijn grote vriend en daarom moet hij goed en scherp zijn!
Over het gereedschap nog wat foto's.
Dit is de superlijm: ik gebruik ZAP, maar er is meer. Deze is in een dikke en dunne variant. De dunne gebruik ik het meest, maar de dikke soms om onderdeeltjes in 1 keer vast te zetten, zonder dat ik 10 seconden hoef wachten. Resin krijg je eigenlijk niet anders in elkaar dan met superlijm.
Om resin te kunnen spuiten/verven, moet je het in de grondverf zetten met speciale resin primer. Ik gebruik dit goedje uit Japan. Hier moet echt de bijbehorende verdunner bij, anders gaat het vlokken in je airbrush. Deze primer vergt wat oefening met de spuit. Om het aan te brengen MOET je ondergrond ontvet zijn, anders hecht het niet goed.
Nog zo'n tooltje: een boortjeshouder uit de horlogemakerij en metaalboortjes vanaf 0,2 mm. Echt superhandig.
Dit is het befaamde zaagje zo dun als een scheermes. Het is echt een speciaal stuk gereedschap voor de modelbouw. Dit zaagje heeft twee soorten vertanding. En ook dit mesje komt uit Tsjechië, net als het bouwpakket.
Re: Bouwverslag Belarus UMZ-M6
Het blok moet je ook helemaal opbouwen? Of is dat een gegoten deel?
Waar gebruik je die boortjeshouder voor?
Waar gebruik je die boortjeshouder voor?
Wat je niet begrijpt moet je bewonderen, ik bewonder.....
- Spiekker; S.J.B.
- Senior forumlid
- Berichten: 1986
- Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
- Voornaam: Sjoerd
- Locatie: Ruinen
Re: Bouwverslag Belarus UMZ-M6
Sjors, dat is om waar nodig te kunnen boren. Dat doet hij met dat houdertje.
Wilbert, gebruik je geen Zipkicker? Hoef je m ook niet vast te houden, namelijk. Super lijm idd.
Wilbert, gebruik je geen Zipkicker? Hoef je m ook niet vast te houden, namelijk. Super lijm idd.
mvg
Sjoerd Spiekker
As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"
Huard "Champion de labour"
Sjoerd Spiekker
As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"
Huard "Champion de labour"
- Stigter
- Beheerder
- Berichten: 4622
- Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
- Voornaam: Arie
- Skype: gebruik ik niet
- Locatie: Maassluis
- Contacteer:
Re: Bouwverslag Belarus UMZ-M6
Heel indrukwekkend Wilbert, dat blok wordt een plaatje natuurlijk!
Die achterassen moeten zo te zien wel uitgelijnd zijn zodat het blok mooi op het chassis liggen.
Die achterassen moeten zo te zien wel uitgelijnd zijn zodat het blok mooi op het chassis liggen.
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Arie Stigter
- Niels
- Mega senior forumlid
- Berichten: 2634
- Lid geworden op: vr 16 jan, 2009 12:33
- Voornaam: Niels
- Locatie: Overijssel
- Contacteer:
Re: Bouwverslag Belarus UMZ-M6
Waarom geef je de voorkeur aan dat 'zaagje' ipv simpel mesje?
- Arjan
- Forumlid
- Berichten: 791
- Lid geworden op: zo 18 apr, 2010 16:21
- Voornaam: Arjan
- Skype: arjan_tuning_united@htmail.com
- Locatie: Echteld
- Contacteer:
Re: Bouwverslag Belarus UMZ-M6
Niels schreef:Waarom geef je de voorkeur aan dat 'zaagje' ipv simpel mesje?
mesje schiet je sneller uit als een fijn zaagje
Arno schreef:achteruitrijden met de kieper omhoog is ZO!! 1990
mvg Arjan
-
- Beginner
- Berichten: 51
- Lid geworden op: ma 02 jan, 2012 20:31
- Voornaam: Wilbert
Re: Bouwverslag Belarus UMZ-M6
Met het zaagje heb ik veel meer controle bij het losmaken van onderdeeltjes van de gietblokjes. Met een mesje schiet je makkelijker uit omdat je kracht moet uitoefenen. Met het zaagje doet het zaagje het werk en heeft een hogere precisie. De lijm die ik gebruik ben ik eigenlijk gewoon gewend. Het opbrengen van de lijm doe ik altijd met die naald. Het motorblok is in de basis opgebouwd uit twee grotere blokjes. Die moet verder helemaal worden aangekleed met van alles en nog wat. Ik zal nog een mooie scherpe foto plaatsen, dan kun je zien hoe dat gaat.
-
- Beginner
- Berichten: 51
- Lid geworden op: ma 02 jan, 2012 20:31
- Voornaam: Wilbert
Re: Bouwverslag Belarus UMZ-M6
Ik ben al weer een stuk verder. Hoewel je het niet zou zien, bestaat het motortje al uit bijna 30 onderdeeltjes. Elk van die ieniemienie dingetjes moeten zorgvuldig worden losgemaakt en worden bevestigd. Op de foto denk ik wel te zien: aan de rechterzijde van het motorblok bovenaan, zitten 4 'pluggen' voor de brandstoftoevoer, ze lijken op bougies. Deze priegeldingetjes zijn nauwelijk 2 mm groot, maar ze moeten er wel goed op komen te zitten, want er komt ook nog leidingwerk aan vast te zitten (!!!). Het uitlijnen van het blok met chassis is goed gelukt, ook dat soort dingen kost tijd. Nu het motorblok zo'n beetje tegen het punt aan zit om gespoten te worden in kleur, en dat het samengevoegd kan worden met het chassis, heb ik maar alvast kleurstalen gemaakt. Eén met penseel op wit, en één met de airbrush op (grijze) primer. Met een paar laagjes moet meer kleurdiepte te vinden zijn. Bovendien is de resin primer iets lichtergrijs. Dit gaat hem worden zo. Daarnaast ben ik begonnen met andere subonderdelen. Die kunnen allemaal parallel: de motorkap, de graver, de schuiver, de stoel etc. Het begint allemaal wat vorm aan te nemen. Kijk hierinder voor de foto's. Voor de schuiver eerst een hulpconstructie gemaakt met plakband om hem goed uit te lijnen met het chassis. Heel belangrijk dat soort dingen, proefpassen, checken, aanpassen, checken etc. En dán pas vastzetten met lijm.
- Joran
- Moderator
- Berichten: 1543
- Lid geworden op: zo 14 feb, 2010 17:40
- Voornaam: Joran
- Skype: joran.kok@hotmail.com
- Locatie: Oosterwolde
- Contacteer:
Re: Bouwverslag Belarus UMZ-M6
Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat!
Wat een werk zeg.
Wat een werk zeg.
mvg, Joran
Deutz Fahr!
Deutz Fahr!
- mike_v
- Forumlid
- Berichten: 922
- Lid geworden op: ma 28 jun, 2010 21:25
- Voornaam: Mike
- Locatie: Overpelt
- Contacteer:
Re: Bouwverslag Belarus UMZ-M6
En stilaan begint iets te komen .
Die tanden (op de bak) zijn wel erg lang of niet?
Die tanden (op de bak) zijn wel erg lang of niet?
Vriendelijke Groeten
Mike.
AgroFotografie.be
Mike.
AgroFotografie.be
- Stigter
- Beheerder
- Berichten: 4622
- Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
- Voornaam: Arie
- Skype: gebruik ik niet
- Locatie: Maassluis
- Contacteer:
Re: Bouwverslag Belarus UMZ-M6
Die slijten nog wel een beetje Mike
Maar schitterende update, je bent voor mijn gevoel al best ver, verder dan ik had durven denken.
Ik ben zeer benieuwd hoe het blok gespoten eruit ziet, maar dan is er al heel wat water door de maas gestroomd als we zover zijn!
Maar schitterende update, je bent voor mijn gevoel al best ver, verder dan ik had durven denken.
Ik ben zeer benieuwd hoe het blok gespoten eruit ziet, maar dan is er al heel wat water door de maas gestroomd als we zover zijn!
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Arie Stigter
-
- Beginner
- Berichten: 51
- Lid geworden op: ma 02 jan, 2012 20:31
- Voornaam: Wilbert
Re: Bouwverslag Belarus UMZ-M6
Dat van die tanden op die bak: bedankt voor de tip. Ga ik controleren. Ik ben natuurlijk een nul op trekkergebied. Hoewel, die Belarus begin ik aardig uit mijn hoofd te kennen. Eén van de dingen die ik/we natuurlijk niet zo goed weten, is hoe ze uit de fabriek komen. Ik heb wel veel foto's van bestaande Belarus trekkers, maar die zijn vaak nogal veranderd. Tips zijn welkom.
- mike_v
- Forumlid
- Berichten: 922
- Lid geworden op: ma 28 jun, 2010 21:25
- Voornaam: Mike
- Locatie: Overpelt
- Contacteer:
Re: Bouwverslag Belarus UMZ-M6
Ik weet zelf ook niet of het klopt of niet. Maar volgens mij buigen ze nogal rap om als ze zolang zijn en je een keer een steen of dergelijke opgraaft..
Vriendelijke Groeten
Mike.
AgroFotografie.be
Mike.
AgroFotografie.be
Re: Bouwverslag Belarus UMZ-M6
Dat valt toch wel mee als ik dit plaatje bekijk?
Wat je niet begrijpt moet je bewonderen, ik bewonder.....
-
- Beginner
- Berichten: 51
- Lid geworden op: ma 02 jan, 2012 20:31
- Voornaam: Wilbert
Re: Bouwverslag Belarus UMZ-M6
Maar eens een fotootje van de werkbank. Eigenlijk heb ik helemaal geen werkbank, dit is gewoon de eettafel in de kamer, zo'n landelijk ding waar een vlekje op mag komen. Alles wat ik nodig heb zit in een viskoffertje opgeborgen en wat ik nodig heb, haal ik er uit en berg ik er weer in op. Je ziet: er liggen maar paar een paar stukjes gereedschap. De PC gebruik ik omdat de fabrikant van het model allerlei foto's op een CD heeft meegeleverd. Heel handig.
Als ik het zo een beetje overzie, heb ik het chassis en motorblok wel zo'n beetje klaar voor het spuiten. Veel onderdeeltjes zijn toegeveoegd die pas in volgende bouwstappen zitten. Als je de bouw niet zelf doet, is het wellicht moeilijk te zien wat er veranderd is. Toegevoegd zijn: twee dwarsliggers op het ladderframe, twee bevestigingssteunen voor de steunpoten achter (op de foto niet goed zichtbaar), twee houders voor brandstof tanks aan de voor- en de zijkant en op het motorblok zit een asje voor een later aan te brengen bedieningssysteem. Dat laatste ding zit op de transmissiebox, een soort as dat vast zit op 4 punten. Hij was zo kwetsbaar, dat het me een halfuur kostte om het onbeschadigd los te maken, op te schonen en te bevestigen.
De schuiver aan de voorkant is nu voorzien van twee bevestigspunten voor de hydrauliek. Eén daarvan is een foto-etsonderdeeltje. Volgende week laat ik met foto's zien hoe je met foto-ets moet werken. Het is een gefoezel dat oefening vergt. Maar het ziet er wel mooi uit.
Als ik het zo een beetje overzie, heb ik het chassis en motorblok wel zo'n beetje klaar voor het spuiten. Veel onderdeeltjes zijn toegeveoegd die pas in volgende bouwstappen zitten. Als je de bouw niet zelf doet, is het wellicht moeilijk te zien wat er veranderd is. Toegevoegd zijn: twee dwarsliggers op het ladderframe, twee bevestigingssteunen voor de steunpoten achter (op de foto niet goed zichtbaar), twee houders voor brandstof tanks aan de voor- en de zijkant en op het motorblok zit een asje voor een later aan te brengen bedieningssysteem. Dat laatste ding zit op de transmissiebox, een soort as dat vast zit op 4 punten. Hij was zo kwetsbaar, dat het me een halfuur kostte om het onbeschadigd los te maken, op te schonen en te bevestigen.
De schuiver aan de voorkant is nu voorzien van twee bevestigspunten voor de hydrauliek. Eén daarvan is een foto-etsonderdeeltje. Volgende week laat ik met foto's zien hoe je met foto-ets moet werken. Het is een gefoezel dat oefening vergt. Maar het ziet er wel mooi uit.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten