Een paar weken geleden werd ik opgebeld door een boer die vroeg ofdat ik hem kon helpen met bieten rooien. Dat vond ik wel een beetje raar, want niemand teelt hier bieten op een rijafstand van 50 cm. Hij vertelde mij dat hij een zaaimachine van een vriend had geleend die net was geimporteerd (die zaaimachine dus). Toen de loonwerker kwam, een week voor het afleveren, bleek de rijafstand niet te passen (en die boer zat net met z'n vrouw op een gesponserd reisje in Tunesie)

Iedereen hier zaait op 45 cm. Nog vreemder: zijn zaaimachine stond niet op 50 cm, maar op 55 cm afgesteld! Maar nog vreemder: niemand had deze verschrikkelijke afwijking opgemerkt. Die boer niet, werknemers niet, bietenagent niet, vertegenwoordiger gewasbeschermingsmiddelen niet. En dat nog wel nu hij 10 ha met een andere zaaimachine op 45 cm had gezaaid! Deze 10 ha had de loonwerker al wel gerooid, nu bleef er nog 55 ha over.
Uiteindelijk had ik toch maar besloten om het te proberen. Goed zal het wel niet gaan, maar je kan een collega-boer natuurlijk niet in de kou laten staan. Die boer zat niet zo dicht in de buurt, 57 km rijden in de richting Warschau. De weg Gdansk-Warschau is voor mij 10 km rijden. Die boer zat 5 km van deze grote weg af, dus de weg was simpel. Ik had er twee-en-een-half uur over gereden.
Ik kwam aan in het donker. We zijn direct het veld op gereden om het te proberen. Uiteindelijk kon ik maar drie rijen bieten tegelijk rooien, en zelfs dat ging niet helemaal zoals het hoort. Na een uurtje gestopt en de volgende ochtend zijn we op een ander perceel het opnieuw gaan proberen, nadat ik de nacht bij hem had doorgebracht.
Op de wendakker. Het begon te regenen. Het is hier heuvelachtig terrein, m'n rooier begon al schuin te trekken bij het rijden tegen de heuvel op.

Deze boer had een Matrot bietenrooier van een buurman geleend. Dit was een 6-rijige schijvenrooier die direct op de wagen lost(rooier ging om de haverklap kapot: halve dag rooien, halve dag in de werkplaats). De machine was versteld dat er 5 rijen bieten werden meegenomen, desondanks bleef er 20 tot 25% van de bieten in de grond zitten

Deze bieten werden de volgende dag met de hand opgeladen door buurtbewoners, nadat een trekker er de cultivator doorheen had getrokken.
Nadat ik een nieuw perceel op enkele plekken had doorgestoken, zodat de wagenrooier met naastrijdende trekker er makkelijker doorheen konden, hield ik het maar voor gezien. Het was zonde van m'n tijd om nog langer hier door te gaan. Er bleven bij mij net zoveel bieten in de grond staan en het rooien ging verschrikkelijk langzaam. Door onkruid kon je regelmatig geen bietenrijen meer ontdekken, daar waren immers geen bieten meer...
De boer zou voor mij de rooier schoonspuiten zodat ik dat niet meer zelf hoefde te doen. Het duurt toch wel bijna twee dagen voordat je echt alles schoon hebt gespoten met zo'n rooier.
Een week later ben ik langs geweest om de rooier op te halen. Ik had al veel dagen geprobeerd hem op te bellen dat ik langs zou komen, maar zijn draagbare telefoon was telkens buiten bereik. Uitendelijk ben ik in de auto gestapt en erheen gereden. De boer was er zelf niet, maar wel z'n broer die de zaken moest waarnemen. Na een tijdje praten bleek dat de boer was gearresteerd(!). Hij zat dus vast bij de politie, en niet voor zo'n korte tijd! Tsjonge, dan moet je wel flink bezig zijn geweest

Er was nog ongeveer 40 ha bieten om te rooien en de rooier stond die dag weer in de werkplaats.
En ja, de aap kwam tenslotte toch uit de mouw. Die zaaimachine op 55 cm bleek niet van een vriend geleend te zijn, maar was van hemzelf

Hij was natuurlijk direct gaan zaaien zonder te controleren hoe de machine was afgesteld.
Dan maar een paar foto's van de rit naar huis.
Vlak bij zijn boerderij

De weg van Warschau richting Gdansk

Een stukje dat tijdens de oorlog de Autobahn van Berlijn naar Koningsberg moest worden, hier is het de rondweg van Elbląg. Enkele jaren geleden is dit gedeelte verbreed en gerenoveerd.

Op de dijk langs de rivier Nogat, 5 kmvan huis

Gisteren is het begonnen te vriezen, eind deze week wordt het hier 's nachts -10 graden C, overdag ook ruim onder nul (volgens de vooruitzichten)!
Of dat die boer z'n bieten er op tijd uit zal krijgen?
Ik heb hem geprobeerd te helpen, maar ik denk dat het hem niet zal lukken... ONMOGELIJK!!
Groetjes