Hier nog wat foto's van vorig jaar voorjaar.
Bij de Ursus was het door een lek in een olieleiding nodig om de radiateur eraf te halen om er goed bij te kunnen.

Hier blaas ik de radiateur uit. Op de trekker is het zo krap dat je er nauwelijks bij kan komen. De Ursus hapt 's zomers heel wat stof door het werk in de graanschuur.

(en ja hoor, die werkplaatsdeur is inmiddels ook gemaakt

)
Toen de motorkap en voorlader er vanaf waren, was het een mooie kans om overal het vuil vanaf te spuiten.

Nu weer wat foto's van dit jaar.
Het laden van een vrachtwagen pootaardappels. Omdat de bak voorin al vol zit heb ik de heftruck tegen de achterkant van de vrachtwagen gezet. De zakken kan je makkelijk van de pallets aftrekken, meedragen en op hun plaats laten neerploffen. De man staande op de zakken op de vrachtwagen is de chauffeur van het bedrijf voor wie de aardappels teel.

Door het vele werk, en ook natuurlijk omdat de trekker niet meer nieuw is, breekt er soms wel eens wat los. Hier was het frame gescheurd waar de voorlader aan vast zit. Hierdoor stond alles net iets te veel te wiebelen tijdens het werk. De krik zorgt ervoor dat de cabine op hoogte blijft nu het frame eraf is.

Dit rode deel, tussen motor en versnellingsbak, is een soort 'tussenbak'. Hierin zit de rijkoppeling in samen met een stuk of wat kleine oliepompjes. Als je goed kijkt zie je de merknaam Zetor erop staan. Deze trekkers zijn hiervan nagemaakt.
Twee jaar geleden was deze tussenbak gescheurd en vervangen. Gelukkig maar dat onderdelen voor deze trekkers niet zo duur zijn

De Ursus (4 cilinder turbo) is de enige trekker die hier van nieuw af op de boerderij (toendertijd staatsbedrijf) rondrijdt. Volgens een oud-werknemer was het vroeger een trekker die net zo dapper doortrok op het land met ploegen als z'n grotere broertjes met 6-cilinder motor. Waarschijnlijk was de trekker zelfs kort geleden op de lokale televisie te zien geweest (al ploegende) tijdens een programma van de overstroming van 1983 (jammer dat ik dat programma niet zelf heb gezien

).
Sinds dat een werknemer het vele jaren geleden voor elkaar had gekregen om in de stad met de trekker onder een tram te komen, is de trekker er eigenlijk nooit meer helemaal bovenop gekomen. Nadat toen de trekker was gerepareerd heeft m'n voorganger hier op de boerderij omstreeks de helft van de jaren '90 de motor opgestuurd naar een revisiebedrijf. Daar wilde ze hem stiekem verwisselen met een andere (natuurlijk slechtere) motor, maar m'n voorganger was er net op tijd achtergekomen. Helemaal gereviseerd liep desondanks toch de motor vast na zo'n 200 meter rijden

Ondertussen was ook de versnellingsbak gereviseerd.
Toen ik de trekker onder mijn hoede kreeg, was het een trekker die het het wel deed maar nooit echt lekker draaide. Soms moest je lang starten voordat de motor het deed en als die draaide leek het wel alsof er geen kracht in zat. Als je het gaspedaal intrapte duurde het wel even voordat de motor hierop reageerde. Vergelijkbare trekkers van buren liepen totaal anders. Omdat dat wel vervelend begon te worden, had ik zo'n zeven jaar geleden besloten om de motor maar grondig na te kijken, de eerste keer nadat het revisiebedrijf dit had gedaan. De krukas is voor de vijfde (en laatste) keer geslepen (ik vermoed dat deze evenzogoed was verwisseld bij het revisiebedrijf). Cilinderbussen en zuigers zijn er nieuw in gegaan. Inspuitpomp is vervangen door een gereviseerde inruilpomp. Deze motor heeft een turbo, maar bij revisie van de cilinderkop bleken er kleppen in te zitten van een motor ZONDER turbo. De verstuivers bleken elk afzonderlijk van een ander type te zijn

Na deze reparatie doet de motor het redelijk goed en zijn er (behalve een keer een gebroken stoterstang) geen reparaties geweest

De trekker start nog steeds goed. In de loop der tijd zijn er wel andere onderdelen van de trekker vervangen, zoals een tweede versnellingsbakrevisie, stuurbekrachtigingshuis, rijkoppeling, oliepompen, voorasonderdelen, voorbanden en ga zo maar door. Draaipunten van de voorlader worden ook wel eens opnieuw gemaakt.
Door die zware voorlader en alleen z'n achterwielaandrijving is het een trekker waar je alleen vlot mee kan werken op verharde ondergrond.
Maar ondanks alles is het een onmisbare trekker
Groetjes