Sjoerd, volgens mij is dit een van de vele wetten in Nederland die zo krom is als wat.
Maar ik heb even dat vierde actieprogramma nitraatrichtlijn opgezocht, maar als ik het letterlijk opvat geeft dit aan dat de sleepvoet op zand en löss grond per 1 januari 2010 al verboden is

:
5.2.1 Sleepvoet op zand
In het Besluit gebruik meststoffen is concreet voorgeschreven hoe dierlijke mest emissiearm moet
worden toegediend. Uit eerder onderzoek is gebleken dat de grootste emissiereductie wordt
verkregen indien de mest geheel of gedeeltelijk in de bodem wordt gewerkt. Niettemin is het thans
nog toegestaan dat drijfmest op grasland niet in de bodem maar op de grond, tussen het gras, wordt
gedeponeerd, mits in strookjes van bepaalde afmetingen. Die uitzondering is indertijd gesteld om
technische bezwaren. Bij grasland op zand blijken die niet groot te zijn. Er is dan ook niet langer
aanleiding voor zandgrond een uitzondering te maken. Per 1 januari 2010 is het gebruik van de
sleepvoet op zand niet langer toegestaan. Deze maatregel zal er toe leiden dat minder ammoniak
vervluchtigt en dat meer stikstof in de toegediende mest ten goede kan komen aan het gewas.
Hier even een pdf je van dat vierde actie programma:
http://edepot.wur.nl/3653
Wie zijn ogen maar dichthoudt behoeft niks te vrezen, daarom zijn de gelukkigste mensen ter wereld: de Chinezen!