Een week geleden zijn we begonnen met de koolzaadoogst. Alleen de JD combine is in actie gekomen omdat deze een zijmes op het maaibord had om het koolzaad af te knippen. Een paar foto's:
In het begin regelmatig de vochtigheid controleren om te kijken of er niet gedroogd hoeft te worden. Hier was het vochtpercentage 7,2%: droog genoeg

De droger hadden we maar een keer nodig gehad voor het koolzaad.

Helaas nog geen foto's van mij van de combine tijdens het dorsen vanaf de zijkant, omdat ik er zelf op zit.
Let maar niet op wat de verliesmonitor hieronder aangeeft, daar klopt niets van in dit geval.

Tijd om te verkassen. Werknemer maakte een korte reportage toen ik het maaibord op de wagen zette.

Omdat de weg werd geasfalteerd moesten met de trekkers een stukje omrijden. Met de combine moest ik de touristische route afleggen (nog langer) omdat ik anders teveel boomtakken tegen zou komen.
Langs het kanaal die de stad Elbląg met de rivier Nogat verbindt. Hier vaarde toevallig een boot, jammer dat de vieze ruit van m'n deur de foto minder scherp maakt

Langs de rivier Nogat. Voor de oorlog was dit hier de grens tussen Vrije Stad Danzig (1920-1939) en Oost-Pruisen "het land van de donkere bossen en kristalheldere meren"

. Een paar weken geleden hebben ze de weg gerenoveerd (hier waren meer gaten als vlakke gedeeltes).

Het bleek toch dat van de winter en paar van die vervloekte ratten een kabel achter de cabine kapot hadden gebeten

Nadat we met het koolzaad klaar waren heb ik dezelfde dag geprobeerd hoe het in de tarwe zou gaan. Op dit perceel iets aan de vochtige kant, daarom ging dit de droger in. Andere percelen waren iets droger.
Graantank (zo goed als) vol

Het vullen van de droger met tarwe.

Na die ene keer koolzaad drogen moest er weer een grotere brander in de droger om tarwe te drogen. Hier ben ik opnieuw de de brandstof/lucht-verhouding aan het instellen voor een optimale verbranding.

Hier had ik de lens van m'n fototoestel tegen het kijkglaasje geduwd recht achter de brander.

's Avonds laat de combine geparkeerd in de schuur.

Helaas nu een pauze tijdens het dorsen door regen
Wordt vervolgdGroetjes