Dagboek Ron
- Arjan
- Forumlid
- Berichten: 791
- Lid geworden op: zo 18 apr, 2010 16:21
- Voornaam: Arjan
- Skype: arjan_tuning_united@htmail.com
- Locatie: Echteld
- Contacteer:
Re: Dagboek Ron
niet bang door sneeuw onder te ploegen?
Arno schreef:achteruitrijden met de kieper omhoog is ZO!! 1990
mvg Arjan
-
- Forumlid
- Berichten: 874
- Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
- Voornaam: Ron
- Locatie: Nowe Batorowo (Polen)
Re: Dagboek Ron
Ik begrijp wat je bedoelt, maar daar was ik niet bang voor. Het was maar een dun laagje en voortgang van het werk was belangrijker. Als de laag sneeuw dikker zou zijn, dan was de grond misschien niet zo bevroren en hadden we nu klaar kunnen zijn met het werk.
-
- Forumlid
- Berichten: 874
- Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
- Voornaam: Ron
- Locatie: Nowe Batorowo (Polen)
Re: Dagboek Ron
In eerste instantie was ik niet van plan om dit te schrijven omdat het vrijwel hetzelfde dreigde te worden als vorig jaar. Maar de omstandigheden waren zo anders dan de meeste andere jaren dat ik dit jullie niet mocht onthouden...
Ook bij het volgende bericht in m'n dagboek blijven we nog even bij de suikerbieten
Donderdag, 3 dagen voor de geplande datum, kwam het transportbedrijf die het bietentransport verzorgt voor de suikerfabriek.
Door de vorst van de afgelopen week waren m'n bietenhopen al flink bevroren. Gerooide bieten tegen de vorst beschermen is hier nog niet verplicht.
Dezelfde bietenreiniger, dezelfde shovel, dezelfde mensen, alleen een andere trekker voor de reiniger. Voorgaande jaren was er een ingehuurde trekker, nu een eigen trekker, een John Deere 8300.

Grote brokken vastgevroren bieten, iets wat ik alleen in m'n beginjaren hier had meegemaakt. Om te voorkomen dat de reiniger vast zou lopen moest de shovel telkens de vastgevroren bieten losdrukken.




De reiniger heeft afstandsbediening. De machinist kan hem vanuit de trekkercabine bedienen. Wel lekker met dit koude weer
Meestal zat ik ook bij hem in de trekker om me op te warmen en om transportbriefjes voor de chauffeurs te schrijven.

Ochtendtemperaturen varieerden van -15 tot -8 graden C en meestal stond er een onaangenaam windje


Een van de twee 'muizen' van hetzelfde transportbedrijf reed ook hier in de directe omgeving. Deze nachten mocht de muis op m'n erf overnachten. Toen het 's ochtends 15 graden vroor bleek dat z'n winterdiesel niet voldoende vorstbestendig was, hierdoor kon de muis pas om 11 uur m'n erf verlaten en om het nog erger te maken brak enkele honderden meters van huis een hydrauliekcilinder af die het opraapgedeelte in transportstand vasthield. Hierdoor werden zijn vrachtwagens naar mijn erf toe gestuurd totdat de machine gemaakt was. Het laden ging daarom bijna onafgebroken door. Pas toen de muis laat in de middag gemaakt was moest de shovel er even tussen uit om de bietenhoop voor de muis los te breken. De bietenhopen voor de muis zijn zo vastgevroren dat het onmogelijk is om op eigen kracht erin te komen.
De muis vertrekt 's ochtends rond 7 uur van m'n erf.

Na twee hopen bij de buren geladen te hebben keert de muis terug op mijn erf. Twee van m'n andere buren hebben hun bietenhoop bij mij liggen omdat ze zelf geen goede lokatie hebben.
De aankomst van de muis werd aangekondigd door meer vrachtwagenverkeer op m'n erf.

Ook hier moet de shovel de bieten over de hele lengte van de hoop losbreken.


Uitklappen van de afvoerband.

Al kruipend worden de eerste meters afgelegd.


Nadat de tweede muis van het transportbedrijf zich letterlijk kapot had gebeten op een bevroren bietenhoop (ondanks dat daar ook een shovel aanwezig was om alles los te breken), werd nu AL het transportverkeer hierheen gestuurd. Behalve dat er volle en lege wagens onderweg waren, stonden er nu 14 lege auto's op m'n erf te wachten totdat zij geladen zouden worden.
Zoveel auto's passen natuurlijk niet op een foto, maar hier stonden er wel een stuk of wat

De laatste foto, zaterdagmiddag.

Vandaag, de vierde dag, zijn mijn laatste bieten geladen. De rest van de transportploeg is verder de omgeving ingetrokken. Ik wens ze veel succes in deze barre omstandigheden. Een ding is zeker, dit vroege winterweer kost enorm veel geld.
Groetjes
Ook bij het volgende bericht in m'n dagboek blijven we nog even bij de suikerbieten

Donderdag, 3 dagen voor de geplande datum, kwam het transportbedrijf die het bietentransport verzorgt voor de suikerfabriek.
Door de vorst van de afgelopen week waren m'n bietenhopen al flink bevroren. Gerooide bieten tegen de vorst beschermen is hier nog niet verplicht.
Dezelfde bietenreiniger, dezelfde shovel, dezelfde mensen, alleen een andere trekker voor de reiniger. Voorgaande jaren was er een ingehuurde trekker, nu een eigen trekker, een John Deere 8300.

Grote brokken vastgevroren bieten, iets wat ik alleen in m'n beginjaren hier had meegemaakt. Om te voorkomen dat de reiniger vast zou lopen moest de shovel telkens de vastgevroren bieten losdrukken.




De reiniger heeft afstandsbediening. De machinist kan hem vanuit de trekkercabine bedienen. Wel lekker met dit koude weer


Ochtendtemperaturen varieerden van -15 tot -8 graden C en meestal stond er een onaangenaam windje



Een van de twee 'muizen' van hetzelfde transportbedrijf reed ook hier in de directe omgeving. Deze nachten mocht de muis op m'n erf overnachten. Toen het 's ochtends 15 graden vroor bleek dat z'n winterdiesel niet voldoende vorstbestendig was, hierdoor kon de muis pas om 11 uur m'n erf verlaten en om het nog erger te maken brak enkele honderden meters van huis een hydrauliekcilinder af die het opraapgedeelte in transportstand vasthield. Hierdoor werden zijn vrachtwagens naar mijn erf toe gestuurd totdat de machine gemaakt was. Het laden ging daarom bijna onafgebroken door. Pas toen de muis laat in de middag gemaakt was moest de shovel er even tussen uit om de bietenhoop voor de muis los te breken. De bietenhopen voor de muis zijn zo vastgevroren dat het onmogelijk is om op eigen kracht erin te komen.
De muis vertrekt 's ochtends rond 7 uur van m'n erf.

Na twee hopen bij de buren geladen te hebben keert de muis terug op mijn erf. Twee van m'n andere buren hebben hun bietenhoop bij mij liggen omdat ze zelf geen goede lokatie hebben.
De aankomst van de muis werd aangekondigd door meer vrachtwagenverkeer op m'n erf.

Ook hier moet de shovel de bieten over de hele lengte van de hoop losbreken.


Uitklappen van de afvoerband.

Al kruipend worden de eerste meters afgelegd.


Nadat de tweede muis van het transportbedrijf zich letterlijk kapot had gebeten op een bevroren bietenhoop (ondanks dat daar ook een shovel aanwezig was om alles los te breken), werd nu AL het transportverkeer hierheen gestuurd. Behalve dat er volle en lege wagens onderweg waren, stonden er nu 14 lege auto's op m'n erf te wachten totdat zij geladen zouden worden.
Zoveel auto's passen natuurlijk niet op een foto, maar hier stonden er wel een stuk of wat


De laatste foto, zaterdagmiddag.

Vandaag, de vierde dag, zijn mijn laatste bieten geladen. De rest van de transportploeg is verder de omgeving ingetrokken. Ik wens ze veel succes in deze barre omstandigheden. Een ding is zeker, dit vroege winterweer kost enorm veel geld.
Groetjes
-
- Stagiair
- Berichten: 20
- Lid geworden op: zo 26 jul, 2009 19:44
- Voornaam: Jasper
- Locatie: Nieuw-Vennep
Re: Dagboek Ron
Ronald,
Even reageren op die bieten, hoe kan de fabriek nou bevroren bieten verwerken?? Heb jij mazzel dat je die bieten niet hoeft af te dekken. Ik heb woensdag een collega geholpen met afdekken nadat zijn zeil er afgewaaid was, er was een snijdende oostenwind, resultaat: ijskoude handen en een geschaafd onderbeen nadat ik uitgleed over een biet op de hoop. Heb ook alweer nachten op Schiphol gewerkt, jij weet wat ik bedoel.
Ik ben benieuwd naar de resultaten van de bieten, suikergehalte, tarra en zo. Wat is/zijn het/de ras(sen) en gebruik je een aaltjesresistent ras of niet, ik sta nu ook weer voor de beslissing welk ras te nemen. Moeten de vrachtwagens ver rijden naar de fabriek?
Bedankt voor de weer schitterende foto's!
Even reageren op die bieten, hoe kan de fabriek nou bevroren bieten verwerken?? Heb jij mazzel dat je die bieten niet hoeft af te dekken. Ik heb woensdag een collega geholpen met afdekken nadat zijn zeil er afgewaaid was, er was een snijdende oostenwind, resultaat: ijskoude handen en een geschaafd onderbeen nadat ik uitgleed over een biet op de hoop. Heb ook alweer nachten op Schiphol gewerkt, jij weet wat ik bedoel.
Ik ben benieuwd naar de resultaten van de bieten, suikergehalte, tarra en zo. Wat is/zijn het/de ras(sen) en gebruik je een aaltjesresistent ras of niet, ik sta nu ook weer voor de beslissing welk ras te nemen. Moeten de vrachtwagens ver rijden naar de fabriek?
Bedankt voor de weer schitterende foto's!
Re: Dagboek Ron
Hoi Ron,
Mooie update weer! Is de JD 8300 "nieuw" op het bedrijf? Wat voor werkzaamheden doe je met deze trekker?
Mooie update weer! Is de JD 8300 "nieuw" op het bedrijf? Wat voor werkzaamheden doe je met deze trekker?
Groet Willem


- Joran
- Moderator
- Berichten: 1543
- Lid geworden op: zo 14 feb, 2010 17:40
- Voornaam: Joran
- Skype: joran.kok@hotmail.com
- Locatie: Oosterwolde
- Contacteer:
Re: Dagboek Ron
Ik denk dat hij bedoelt op het bedrijf van die bietencampagne
Weer mooie foto's!!
Vind dit topic toch wel 1 van de mooiste. Vind het mooi om te zien hoe dat gaat in een andere land en dan ook nog met wat ouder matrieel

Weer mooie foto's!!
Vind dit topic toch wel 1 van de mooiste. Vind het mooi om te zien hoe dat gaat in een andere land en dan ook nog met wat ouder matrieel

mvg, Joran
Deutz Fahr!
Deutz Fahr!
- Spiekker; S.J.B.
- Senior forumlid
- Berichten: 1986
- Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
- Voornaam: Sjoerd
- Locatie: Ruinen
Re: Dagboek Ron
Nu weet ik niet zoveel van bieten, maar mij lijkt dat vorst niet goed is voor de knol. Of heb ik dat fout?
Mooie update
Mooie update

mvg
Sjoerd Spiekker
As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"
Huard "Champion de labour"
Sjoerd Spiekker
As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"
Huard "Champion de labour"
-
- Forumlid
- Berichten: 874
- Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
- Voornaam: Ron
- Locatie: Nowe Batorowo (Polen)
Re: Dagboek Ron
Die grote John Deere is inderdaad niet van mij, maar van het transportbedrijf
Jasper, ik ben vanmorgen even bij de suikerfabriek geweest om diverse zaakjes af te handelen, het is ongeveer 45 km rijden. Bevroren bieten verwerken schijnt niet zo'n groot probleem te zijn. Doordat de buitenkant van de biet iets verschrompelt bij het wassen, rolt de aangevroren grond er toch goed van af. De bieten worden tijdens het wassen niet ontdooit omdat er anders te veel suiker met het waswater verloren gaat. De snijmolens die de fabriek nu heeft kunnen de bevroren bieten goed snijden. De oude snijmolens uit het verleden waren hier minder goed tegen bestand. De perspulp afkomstig van bevroren bieten ziet er wat grauwer uit. Als de bieten gaan ontdooien en vervolgens rotten, dan gaat het pas echte problemen geven.
Als rassen had ik Giraf (SESVanderHave) en Esperanza (KWS), beide rassen slechts rhizomanieresistent.
Gedeelte van Suikerfabriek Malbork (Cukrownia Malbork), gezien vanaf de weg.

Bij de volgende twee foto's had ik de lens door het hek gestoken. Hier is de stortput waar de bieten de fabriek in gaan. Daarnaast wordt een voorraad gemaakt voor 's nachts en voor als de aanvoer even stil staat.


Onderweg naar huis kom ik langs een kantoor van de landbouwvoorichting, hier was begin jaren 50 van de vorige eeuw een proefboerderij gesticht. Hier ben ik even gestopt om een paar foto's voor jullie te maken, foto's van dingen die hier het meest opvallen voor de toevallige (agrarische) voorbijganger.
De gloeikoptrekker...

en het beeld ten ere van het hollands vee. Vee wat in dit gebied een belangrijke rol hier heeft gespeeld

Groetjes

Jasper, ik ben vanmorgen even bij de suikerfabriek geweest om diverse zaakjes af te handelen, het is ongeveer 45 km rijden. Bevroren bieten verwerken schijnt niet zo'n groot probleem te zijn. Doordat de buitenkant van de biet iets verschrompelt bij het wassen, rolt de aangevroren grond er toch goed van af. De bieten worden tijdens het wassen niet ontdooit omdat er anders te veel suiker met het waswater verloren gaat. De snijmolens die de fabriek nu heeft kunnen de bevroren bieten goed snijden. De oude snijmolens uit het verleden waren hier minder goed tegen bestand. De perspulp afkomstig van bevroren bieten ziet er wat grauwer uit. Als de bieten gaan ontdooien en vervolgens rotten, dan gaat het pas echte problemen geven.
Als rassen had ik Giraf (SESVanderHave) en Esperanza (KWS), beide rassen slechts rhizomanieresistent.
Gedeelte van Suikerfabriek Malbork (Cukrownia Malbork), gezien vanaf de weg.

Bij de volgende twee foto's had ik de lens door het hek gestoken. Hier is de stortput waar de bieten de fabriek in gaan. Daarnaast wordt een voorraad gemaakt voor 's nachts en voor als de aanvoer even stil staat.


Onderweg naar huis kom ik langs een kantoor van de landbouwvoorichting, hier was begin jaren 50 van de vorige eeuw een proefboerderij gesticht. Hier ben ik even gestopt om een paar foto's voor jullie te maken, foto's van dingen die hier het meest opvallen voor de toevallige (agrarische) voorbijganger.
De gloeikoptrekker...

en het beeld ten ere van het hollands vee. Vee wat in dit gebied een belangrijke rol hier heeft gespeeld


Groetjes
- Arjan
- Forumlid
- Berichten: 791
- Lid geworden op: zo 18 apr, 2010 16:21
- Voornaam: Arjan
- Skype: arjan_tuning_united@htmail.com
- Locatie: Echteld
- Contacteer:
Re: Dagboek Ron
zonde van zoon gloeikop
Arno schreef:achteruitrijden met de kieper omhoog is ZO!! 1990
mvg Arjan
-
- Forumlid
- Berichten: 874
- Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
- Voornaam: Ron
- Locatie: Nowe Batorowo (Polen)
Re: Dagboek Ron
Uuh ja, maar 1 foto
Als ik had geweten dat je er meer had willen zien had ik er nog wel een paar bij kunnen maken.
Er zijn ontzettend veel van die trekkers de schroothoop op gegaan. Trekkers waren er alleen op de staatsbedrijven (PGR) en bij de werktuigenverenigingen (SKR). Als de trekkers (economisch) waren afgeschreven mochten zij niet in handen komen van het 'gewone' boerenvolk (ontmoedigingsbeleid), terwijl zij technisch nog goed waren. Die trekkers moesten dus onbruikbaar worden gemaakt. Ik heb gehoord hoe vroeger iemand (die stage liep) met een hamer het bedrijfsterrein rond moest lopen om alle inspuitpompen van die gloeikoptrekkers aan diggels te slaan. Nieuwere Ursussen (voornamelijk Ursus c 330) hebben ze geprobeerd vast te laten lopen door ze zonder motorolie te laten draaien, helaas was de kwaliteit van die motoren toendertijd zo goed zodat ze de hele middag draaide zonder vast te lopen. Sommige werden trekkers dan maar in de versnelling gezet en lieten ze met een flink vaartje tegen de muur aanrijden om ze zo onbruikbaar te maken. Soms werd simpelweg met de snijbrander de trekker doormidden gesneden om naar het oude ijzer te vertrekken. Lokale boeren stonden aan de poorten bijna te huilen omdat zij deze trekkers niet over mochten nemen. Ondanks de technische vooruitgang werden zij gedwongen met het paard door te gaan.

Er zijn ontzettend veel van die trekkers de schroothoop op gegaan. Trekkers waren er alleen op de staatsbedrijven (PGR) en bij de werktuigenverenigingen (SKR). Als de trekkers (economisch) waren afgeschreven mochten zij niet in handen komen van het 'gewone' boerenvolk (ontmoedigingsbeleid), terwijl zij technisch nog goed waren. Die trekkers moesten dus onbruikbaar worden gemaakt. Ik heb gehoord hoe vroeger iemand (die stage liep) met een hamer het bedrijfsterrein rond moest lopen om alle inspuitpompen van die gloeikoptrekkers aan diggels te slaan. Nieuwere Ursussen (voornamelijk Ursus c 330) hebben ze geprobeerd vast te laten lopen door ze zonder motorolie te laten draaien, helaas was de kwaliteit van die motoren toendertijd zo goed zodat ze de hele middag draaide zonder vast te lopen. Sommige werden trekkers dan maar in de versnelling gezet en lieten ze met een flink vaartje tegen de muur aanrijden om ze zo onbruikbaar te maken. Soms werd simpelweg met de snijbrander de trekker doormidden gesneden om naar het oude ijzer te vertrekken. Lokale boeren stonden aan de poorten bijna te huilen omdat zij deze trekkers niet over mochten nemen. Ondanks de technische vooruitgang werden zij gedwongen met het paard door te gaan.
- Arjan
- Forumlid
- Berichten: 791
- Lid geworden op: zo 18 apr, 2010 16:21
- Voornaam: Arjan
- Skype: arjan_tuning_united@htmail.com
- Locatie: Echteld
- Contacteer:
Re: Dagboek Ron
lang leven het commisnisme
Arno schreef:achteruitrijden met de kieper omhoog is ZO!! 1990
mvg Arjan
- Spiekker; S.J.B.
- Senior forumlid
- Berichten: 1986
- Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
- Voornaam: Sjoerd
- Locatie: Ruinen
Re: Dagboek Ron
Hollands vee? Zijn ze goed in hier geloof ik, vee.
Waarom ze dat ontmoedigingsbeleid hadden, wil Ron vast wel uitleggen? Wel een dom systeem als ik t zo lees.
Waarom ze dat ontmoedigingsbeleid hadden, wil Ron vast wel uitleggen? Wel een dom systeem als ik t zo lees.
mvg
Sjoerd Spiekker
As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"
Huard "Champion de labour"
Sjoerd Spiekker
As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"
Huard "Champion de labour"
- Jurjen7530
- Junior forumlid
- Berichten: 156
- Lid geworden op: zo 21 nov, 2010 16:54
- Voornaam: Jurjen
- Locatie: Arnhem
- Arjan
- Forumlid
- Berichten: 791
- Lid geworden op: zo 18 apr, 2010 16:21
- Voornaam: Arjan
- Skype: arjan_tuning_united@htmail.com
- Locatie: Echteld
- Contacteer:
Re: Dagboek Ron
Communisme dan joh
Arno schreef:achteruitrijden met de kieper omhoog is ZO!! 1990
mvg Arjan
Re: Dagboek Ron
De foto van de Ursus is bij mij weg, of ligt dat aan m'n browser?
Idd zonde dat ze die trekkers onklaar gemaakt hebben. Hierdoor zijn landen als Polen lang achter gebleven (nu nog). Andere kant, ze zijn nu wel veel meer waard. Stel je voor dat er nog duizenden meer waren geweest, dan waren ze niet zo zeldzaam geworden....
Idd zonde dat ze die trekkers onklaar gemaakt hebben. Hierdoor zijn landen als Polen lang achter gebleven (nu nog). Andere kant, ze zijn nu wel veel meer waard. Stel je voor dat er nog duizenden meer waren geweest, dan waren ze niet zo zeldzaam geworden....
Groet Willem


Re: Dagboek Ron
Bij mij staat hij er nog hoor, wellicht even opnieuw de pagina laden?
2e foto van onderen gezien!
Dit soort trekkers moet in ere worden gehouden, hiermee is het toch wel begonnen!
2e foto van onderen gezien!
Dit soort trekkers moet in ere worden gehouden, hiermee is het toch wel begonnen!
Wat je niet begrijpt moet je bewonderen, ik bewonder.....




- Stigter
- Beheerder
- Berichten: 4622
- Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
- Voornaam: Arie
- Skype: gebruik ik niet
- Locatie: Maassluis
- Contacteer:
Re: Dagboek Ron
Did you see it Mike? It's amazing! Just kidding! (voor de wat jongere mensen onder ons, Bob & Mike hielden vroeger van die verkooppraatjes op tv)
Mocht je nog eens in de buurt zijn Ron, je maakt mij er in ieder geval erg blij mee.
Mocht je nog eens in de buurt zijn Ron, je maakt mij er in ieder geval erg blij mee.
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Arie Stigter
-
- Forumlid
- Berichten: 874
- Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
- Voornaam: Ron
- Locatie: Nowe Batorowo (Polen)
Re: Dagboek Ron
Spiekker; S.J.B. schreef:Waarom ze dat ontmoedigingsbeleid hadden, wil Ron vast wel uitleggen? Wel een dom systeem als ik t zo lees.
Het doel van die communisten was om steeds meer onder te brengen bij staatsbedrijven. En als je hier leefde moest je het er maar mee doen. Vrije keuze in je doen en laten wat je wilde had je hier niet. Je had alleen wat meer mogelijkheden als je 'bij de partij' hoorde
Stigter schreef:Mocht je nog eens in de buurt zijn Ron, je maakt mij er in ieder geval erg blij mee.
Okee Arie, zal ik doen als in de buurt ben

-
- Forumlid
- Berichten: 874
- Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
- Voornaam: Ron
- Locatie: Nowe Batorowo (Polen)
Re: Dagboek Ron
ron schreef:en het beeld ten ere van het hollands vee. Vee wat in dit gebied een belangrijke rol hier heeft gespeeld![]()
Beeld van een recordkoe, afstammeling van hollands vee, om precies te zijn...
-
- Forumlid
- Berichten: 874
- Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
- Voornaam: Ron
- Locatie: Nowe Batorowo (Polen)
Re: Dagboek Ron
Vorige week hebben we schuimaarde binnengekregen die ik bij de suikerfabriek had besteld. Omdat ik niet wilde dat het hele erf zou worden 'ondergescheten' met kleine hoopjes schuimaarde hebben we de kraan gebruikt om de hoop een beetje hoog kort te houden.
Wat een mannen, die van de suikerfabriek. Ik had 300 ton besteld. Bij m'n bezoek aan de suikerfabriek vorige week hadden ze opeens 500 ton voor mij in hun agenda staan. Nou ja, vooruit dan maar... Toen de chauffeurs begonnen met rijden zeiden zij dat ze mij ruim 600 ton moesten brengen. Nou ja, vooruit dan maar...
's Ochtends met 25 graden vorst netaan gelukt om het oude kraantje aan de gang te krijgen. In plaats van dat in de loop van de dag de mist optrok, werd het steeds dichter. Hier knoopt m'n werknemer het gashandeltje aan de inspuitpomp vast met een ijzerdraadje omdat de gaskabel was vastgevroren (net als de achteruitversnelling en het opheffen van het schuifblad
) Gelukkig waaide het die dag niet, anders was het helemaal niet uit te houden.

Door de vochtige lucht vriest alles aan.

Er reden twee vrachtwagens, een vader en z'n zoon. Volgende foto's van gisteren, het restje. Die laatste dag hebben zij drie ritten gedaan, toen had ik alles binnen. Het was gelukkig wel wat warmer als de eerste dag: 8 graden onder nul.
Voordat de schuimaarde wordt geladen strooien zij stro uit over de bodem van de bak. Zo blijft de bak schoon als alles eruit glijdt.


Vers uit de fabriek, de rook komt er vanaf.


We hebben de schuimaardeproduktie van ruim twee campagnedagen binnengekregen


Dit was de laatste aanvulling van m'n dagboek voor het jaar 2010, misschien wel voor langere tijd. Arie, beloofd is beloofd, foto's van de gloeikopUrsus zal ik erbij zetten als ik in de buurt kom.
Ik hoop dat jullie van m'n dagboek heben genoten! Iedereen prettige feestdagen en een voorspoedig 2011 toegewenst!
Groetjes
Wat een mannen, die van de suikerfabriek. Ik had 300 ton besteld. Bij m'n bezoek aan de suikerfabriek vorige week hadden ze opeens 500 ton voor mij in hun agenda staan. Nou ja, vooruit dan maar... Toen de chauffeurs begonnen met rijden zeiden zij dat ze mij ruim 600 ton moesten brengen. Nou ja, vooruit dan maar...

's Ochtends met 25 graden vorst netaan gelukt om het oude kraantje aan de gang te krijgen. In plaats van dat in de loop van de dag de mist optrok, werd het steeds dichter. Hier knoopt m'n werknemer het gashandeltje aan de inspuitpomp vast met een ijzerdraadje omdat de gaskabel was vastgevroren (net als de achteruitversnelling en het opheffen van het schuifblad


Door de vochtige lucht vriest alles aan.

Er reden twee vrachtwagens, een vader en z'n zoon. Volgende foto's van gisteren, het restje. Die laatste dag hebben zij drie ritten gedaan, toen had ik alles binnen. Het was gelukkig wel wat warmer als de eerste dag: 8 graden onder nul.
Voordat de schuimaarde wordt geladen strooien zij stro uit over de bodem van de bak. Zo blijft de bak schoon als alles eruit glijdt.


Vers uit de fabriek, de rook komt er vanaf.


We hebben de schuimaardeproduktie van ruim twee campagnedagen binnengekregen



Dit was de laatste aanvulling van m'n dagboek voor het jaar 2010, misschien wel voor langere tijd. Arie, beloofd is beloofd, foto's van de gloeikopUrsus zal ik erbij zetten als ik in de buurt kom.
Ik hoop dat jullie van m'n dagboek heben genoten! Iedereen prettige feestdagen en een voorspoedig 2011 toegewenst!
Groetjes
- Stigter
- Beheerder
- Berichten: 4622
- Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
- Voornaam: Arie
- Skype: gebruik ik niet
- Locatie: Maassluis
- Contacteer:
Re: Dagboek Ron
Wat doe je met die schuimaarde Ron?
En je gaat ons toch af en toe nog wel verblijden met een update? Want ik denk dat ik voor vele spreek als ik zeg dat ik je dagboek graag volg!
Kerstdagen in Nederland?
En je gaat ons toch af en toe nog wel verblijden met een update? Want ik denk dat ik voor vele spreek als ik zeg dat ik je dagboek graag volg!
Kerstdagen in Nederland?
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Arie Stigter
- Spiekker; S.J.B.
- Senior forumlid
- Berichten: 1986
- Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
- Voornaam: Sjoerd
- Locatie: Ruinen
Re: Dagboek Ron
Schuimaarde is een afvalproduct van de bietenverwerking, Arie. Is een kalkrijke meststof. http://nl.wikipedia.org/wiki/Schuimaarde
mvg
Sjoerd Spiekker
As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"
Huard "Champion de labour"
Sjoerd Spiekker
As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"
Huard "Champion de labour"
- mike_v
- Forumlid
- Berichten: 922
- Lid geworden op: ma 28 jun, 2010 21:25
- Voornaam: Mike
- Locatie: Overpelt
- Contacteer:
Re: Dagboek Ron
@Sjoerd,

Stigter schreef:Wat doe je met die schuimaarde Ron?
...

Vriendelijke Groeten
Mike.

AgroFotografie.be
Mike.

AgroFotografie.be
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten