Sturen met gps loont snel

De nieuwste berichten op het gebied van mechanisatie. Afbeelding
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Voornaam: Arie
Contacteer:

Sturen met gps loont snel

Berichtdoor Stigter » vr 04 mar, 2011 17:04

Afbeelding
Een ogenschijnlijk minimale overlapping van 4 % bij spuiten of kunstmeststrooien betekent voor iedere
1000 ha dat er 40 dubbel worden bewerkt. Gezien de kosten daarvan loont zich een stuursysteem op basis van gps al gauw.

In de nieuwsbrief van het softwarebedrijf Agricon toont landbouwvoorlichter Robin Dietz via een grafiek aan dat een dgps-stuurautomaat met een correctie-signaal via de mobiele telefoon financieel al vanaf 110 hectare uit kan. Dietz baseert zich daarbij onder andere op Deens onderzoek waarbij blijkt dat op onregelmatig gevormde percelen sturen ‘op het oog’ bij grote werkbreedtes al gauw overlappingen geeft tot 7%. Met een werkbreedte van 16 meter bij het strooien betekent dat 1,12 m dubbel en dus verlies van kunstmest. Met een auto-piloot op basis van het Egnos-signaal staat daar ongeveer € 3000/jaar aan kosten tegenover. Met een auto-piloot op basis van rtk bedragen die kosten ongeveer het 2,5-voudige. De bespaarmogelijkheden hangen dus af van het aantal te bewerken hectares. Laatstgenoemde optie met een vast rtk-station kan bij 5 % overlap uit bij een oppervlakte vanaf 260 hectare. Naarmate de systemen goedkoper worden en de prijzen van kunstmest, spuitmiddelen en brandstof stijgen, zakt het omslagpunt.

bron Mechaman

Met vriendelijke groet,
Arie Stigter

ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Voornaam: Ron

Re: Sturen met gps loont snel

Berichtdoor ron » vr 04 mar, 2011 22:11

Ik wil ook zoiets aanschaffen voor dit jaar. Eerder had ik ook berekend dat ik het in mijn situatie met een seizoen heb terugverdient.

Terug naar “Laatste nieuws”