Transport en Logistiek Nederland (TLN) voert - opnieuw - een hetze tegen de trekker op de openbare weg. Dit keer gaat dat onder het mom van verkeersveiligheid. Dat TLN de demagogie niet schuwt, blijkt uit de film. Om aan te tonen dat de remweg van trekkers veel langer is dan van vrachtauto’s zijn zowel de rem van de auto als van de trekker aangepast aan de wettelijke minimaal vereiste remvertraging. De trekker is teruggebracht naar 2,4 m/s2, de vrachtauto naar 5 m/s2. Beide kloppen niet. De trekker zou terug moeten naar 3,1 en de vrachtauto naar 4,5. Dan liggen de remwegen van beide voertuigen een stuk dichter bij elkaar. Nergens in het fimpje wordt vermeld dat trekkers tegenwoordig een remvertraging hebben van rond de 5 m2. Deze selectieve omgang met de waarheid siert de belangenvereniging niet.
In het volgende nummer van Trekker staat een reportage over de totstandkoming van de film. Meer over het onderwerp is hier te lezen. Ook loonwerkersorganisatie Cumela ageert tegen deze manier van beïnvloeding van de politiek. Zelfs de logistieke belangenbehartiger EVO distantieert zich van de eisen van TLN

Bron: Boerderij